Full version: Plast förvirrad :)
laluna
Kan någon hjälpa mig i plast djungeln?
Vårat växthus har håller på att ramla ihop sad.gif och utan växthus kan jag ju inte vara smile.gif Ekonomin är inte den bästa så därför funderar jag på att bygga själv.
Frågan är hur mycket man tjänar på det? Har sökt på nätet hela kvällen för att hitta inspiration men blir så förvirrad av alla plast sorter som finns smile.gif Är inne på att det är plast jag vill ha (har glas nu) men vad är isolerplast, kanalplast, växthusplast ??
Någon som har en aning om vad dom olika typerna kostar? Vad som är för och nackdelar med dom? Ibland verkar det som att växthusplast är på rulle och ibland verkar det som att det är i skivform... som sagt mycket förvirrande.

Så snälla kan nån rädda mig ur denna förvirring!
MariaS
Har inga prisuppgifter, men kan hjälpa dig med att förtydliga kanske.
Det finns en plast på rulle, som man oftast använder till bågväxthus. Läs ska vara ganska billig och heter EVA-folie. En mjukplast altså. Inte speciellt hållbart.
Sen finns det en plastskiva, typ plexiglas ca 3 mm tjock. Fungerar som glas och ungefär samma pris. (tror jag)
Dessutom finns det något som heter/kallas kanalplast. Denna är bygd i kanaler. Olika breda och tjocka kanaler beroende på isolerkrav. Dyra i inköp, men mycket hållbara. Finns i många tjocklekar och brukar vara enkla att montera. Tjocklekarna som jag vet finns i 6mm, 10mm, 16mm och 32mm.
Rafael
Kanalplast i tvärsnitt ser ut som en stege. Ibland är kylskåpshyllor gjorda i kanalplast. Rätt styv och stark för sin vikt.

Mögel trivs dock bra i kanalerna, så fukttäta gärna de öppna kanaländarna.
Harvey
Jag har ett växthus i kanalplast, och jag rekommenderar det INTE! Fult, man ser inte ut, och kanalerna blir algiga. Dessutom om en skiva blåser bort kostar en ny 500. Och det för en. Begagnade fönster är ju annars billigt, eller bagagnade växthus på blocket, tex det här;
http://www.blocket.se/vi/14959524.htm?ca=11_s
Annars är ju ett alternativ att ha fönster i sidorna så att man ser ut, och kanalplast i taket.
guba
CITAT (MariaS @ 29-01-2008, 23:44) *
Det finns en plast på rulle, som man oftast använder till bågväxthus. Läs ska vara ganska billig och heter EVA-folie. En mjukplast altså. Inte speciellt hållbart.

Jag hade ett bågväxthus innan stormen för 14 dagar sen välte det upp och ned.

På det hade jag EVA växthusfolie (finns i flera kvaliteter) den jag hade skulle hålla 5-7 år om den satt på året runt och 10-12 år om man tog av den varje vinter.

Priset för denna folie på 6 x 50 m= 300m2 var 3900:- inkl moms.

Om den då håller i 5 -7 år och den räckte till 2 omgångar på mitt växthus på 66 m2 skulle det bli en kostnad/ år på 278:-/år.
m2 priset blir 13:- för folien.

Kanalplast finns från 100:-/m2.
laluna
Tack för alla svaren!
Sån mjukplast vill jag inte ha iallafall då har jag kommit ett steg på vägen smile.gif då kanske jag skulle ge mig ut och kolla dom olika kanalplasterna. Nån som vet vart man köper dom?
TomTom
Jag har köpt hos Trädgårdsteknik:

Kanalskiva i polykarbonat
10 x 2100 x 6000 mm
1625 SEK + moms

Denna är alltså 10 mm tjock, finns även 16 mm.

http://www.tradgardsteknik.se/article.php?...Id=140&me=3

Jag har köpt denna och använder den för att sänka/isolera taket vintertid (som ett nytt lägre innertak). Sedan hänger jag bubbelplast på sidorna.

laluna
vilken bra sida den har jag lagt till mina favoriter nu
Digger
Jag har också funderat på det här med plast eller glas och just nu tror jag det lutar åt glas faktiskt. Är rädd för att plast gulnar med tiden, man vill ju ha ett växthus som kan stå mer än tio år! Dessutom vill man nog kunna se in eller ut ur huset och då är väl inte plast så bra. Nackdelen med glas är antagligen att det är tungt så man måste göra grunden lite mer noggrant. Men jag håller med den som skrev rubriken här, man blir helt förvirrad i valet mellan glas och plast! Dom som gör växthusen för en massa reklam för plast och säger att det är så jättebra men glas har ju funnits i hundratals år, lite osäkrare med hållbarheten på sikt på plast?
MariaS
CITAT (Digger @ 31-01-2008, 21:10) *
Jag har också funderat på det här med plast eller glas och just nu tror jag det lutar åt glas faktiskt. Är rädd för att plast gulnar med tiden, man vill ju ha ett växthus som kan stå mer än tio år! Dessutom vill man nog kunna se in eller ut ur huset och då är väl inte plast så bra. Nackdelen med glas är antagligen att det är tungt så man måste göra grunden lite mer noggrant. Men jag håller med den som skrev rubriken här, man blir helt förvirrad i valet mellan glas och plast! Dom som gör växthusen för en massa reklam för plast och säger att det är så jättebra men glas har ju funnits i hundratals år, lite osäkrare med hållbarheten på sikt på plast?

Är det riktig kanalplast så lämnas i regel en garanti på 10år.
Men som sagt, det beror på vad man ska växthuset till. Jag har ett av vart.
katah
Ha ett öga på blocket... vi köpte vårt växthus på 13 kvm för 3000 kronor , någon ruta var sönder och vi köpte de nya för kanske 1500 kr . Grunden får man göra ju i vilket fall som hälst...
62an
Vi har ett c:a 6-7 år gammalt växthus som ska byggas om till kontor. Vi kommer att få c:a 400 kvm 16 mm kanalplast (isolerplast) över och detta är till salu. Skivornas storlek varierar, men är mellan 1,8 och 5 meter långa, samt 2,1 m breda. Även aluminiumlister och monteringsdetaljer säljes.

För de som undrar så gulnar inte plasten. Vi har växthus som är byggda för 25 år sedan och de ser fortfarande fräscha ut. Det gäller dock att se till så att det inte kommer in vatten i dem, då de i så fall lätt blir immiga och det kan växa alger i dem.

Endast 50 kr/kvm. Monteringsdetaljer i aluminium och plast tillkommer.

Kontakta info@hbtradgard.se vid intresse.

M v h

Christer
[attachment=13181:Byggnad_5_001B.jpg]
[attachment=13182:Byggnad_5_004B.jpg]
Happy Snappy
Jag har ett 40 kvm glasväxthus från Stora Bredegården. Har haft detta hus i 10 år och det kostade då 20 000 kr- inkl. montering.
Mycket bra växthus till en billig peng. Har endast pelargoner i och en del lönnar och fuchsior.

Har isolerat med 10 cm tjocka frigolitskivor som står längs väggarna. Har sedan fasta bänkar med plast och underbevattningsmatta. Här trivs mina pelargoner hela året.
Uppvärmning med värmeväxlare. Första vintern och det fungerar faktiskt bättre än med värmefläkten som jag hade innan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon