Full version: Skärbräda
Bettis
Jag köpte en skärbräda igår, men nu ser jag att den inte är behandlad utan det är "rent" trä, blir inte det lite äckligt då g.gif man vill ju kunna tvätta av den ordentligt. Kan man strycka den med någon lack kanske confused.gif någon som vet!
Ramred
Skärbrädan blir inte äcklig om du tvättar av den ordentligt, men risken är att den torkar och spricker. Jag skulle rekomendera dig att smörja in den med antlingen flytande parafin, eller bivax, så den blir lite vattenavvisande. Om du tar bivax, så kolla noga att du köper den sorten utan lösningsmedel i. Båda parafin och bivax är ofarligt att lägga mat på. Och så går det ju att upprepa vid behov. Lacka skulle jag nog inte göra, ifall det lossnar flagor.
mamamaggan
CITAT (Bettis @ 30-01-2008, 07:24) *
Jag köpte en skärbräda igår, men nu ser jag att den inte är behandlad utan det är "rent" trä, blir inte det lite äckligt då g.gif man vill ju kunna tvätta av den ordentligt. Kan man strycka den med någon lack kanske confused.gif någon som vet!

Vi köpte en stor träskärbräda för några veckor sedan . Det fanns instruktioner med att man skulle smörja in den med olja.

Har också för mig att jag läst att just träskärbrädor är bra för att de tar själva " hand om snusket " på något sätt. Visst måste man göra rent dem men resten fixar de tydligen själva d v s inga bakterier som ligger där och gror.
Bettis
thanks.gif tack för svaren kan ju ta olja direkt för det har jag hemma, jag brukar med jämna mellanrum gno in salt och sedan skölja av då känns det som den blir ren men nu ska jag ta och olja in den tack för svaren tummenupp.gif
Myosotis
man brukar väl ta linolja till sånt?
*Stintan*
Nej linolja ska man inte använda utan just som Ramred skriver flytande parafin eller bivax, "fick jag lära mig i slöjden". Vanlig matolja sägs vara mindre bra.
Bee
I instruktionen till min Jamie Oliver's Big Fat Chopping Board (extra tjock rund skärbräda) stod det att man skulle använda vanlig matolja för att inte få i sig några främmande ämnen.

Sen är ju salt då och då väldigt bra också. det är bakteriedödande.
Betty
CITAT (Stintan43 @ 30-01-2008, 09:03) *
Nej linolja ska man inte använda utan just som Ramred skriver flytande parafin eller bivax, "fick jag lära mig i slöjden". Vanlig matolja sägs vara mindre bra.

Varför ska man inte använda linolja och matolja?
Ramred
Vanlig linolja, både rå och varmpressad är inte "ätbar". Finns kanske annan att få tag i som funkar, jag vet inte. Med vanlig matolja kan jag tänka mig att risken finns att det härsknar. Har faktiskt inte provat. Har bara använt bivax oxh flytande parafin.
Pia L
IKEA har en flaska avsedd just för obehandlade skärbrädor, det är 100% paraffinolja som ska strykas på i flera lager och gärna återupprepas.
*Stintan*
Linolja är som sagt inte ätbar dessutom luktar det illa. Matolja härsknar och blir äcklig. Parafinolja är luktlös och rekommenderas bl.a. till träsaker som man använder vid matlagning. Även köksbänkar av ädelträ.
mamamaggan
CITAT (Pia L @ 30-01-2008, 11:11) *
IKEA har en flaska avsedd just för obehandlade skärbrädor, det är 100% paraffinolja som ska strykas på i flera lager och gärna återupprepas.

Just , det var den vi använde. Uttryckte mig lite ludigt i mitt första inlägg , sorry!
Bettis
thanks.gif för alla svar, lite förvirrande blev det blink.gif matolja eller inte, tack för tipsen jag får testa mig fram tummenupp.gif
torvan
Jag fick rådet att använda olivolja
där jag köpte min. Har inte märkt
att den härsknat eller så.
torvan
*Stintan*
Använd inte matolja!
mamamaggan
CITAT (Bettis @ 30-01-2008, 12:12) *
thanks.gif för alla svar, lite förvirrande blev det blink.gif matolja eller inte, tack för tipsen jag får testa mig fram tummenupp.gif

Men jag kom just att tänka på att jag hört Maritn Timell säga att man kunde smörja in sina köksbänkar av trä med vanlig matolja?!
*Stintan*
Den mannen har sagt så mycket lustiga saker så. Hur lång tid tog det inte för honom att inse att han borde ha uppmanat folk att kolla var el-ledningarna går innan man börjar såga i väggarna.

Men visst KAN man använda matolja om man vill, men det är bättre med 100% parafinolja då denna är helt smaklös och inte härsknar.
Pirum
Paraffin funkar bra. Men det härdar inte så man får räkna med att få en del i maten.

Linolja luktar rätt ok tycker jag, när man impregnerat trä med den. Men det ska ju inte vara sådan man köper på Biltema och målar altanen med eller sprutar under bilen...köp gärna linolja i hälsokostbutiken, det kanske är enklast.

Sen måste den härda. Kan nog ta ett par veckor. Kokt linolja härdar fortare än rå. OBS! Koka inte oljan själv...och spola ner eventuella pappersbitar som kommer i kontakt med oljan. Tyg som kommer i kontakt med linoljan bör antingen brännas, eller blötas rejält. (Vanligt tyg brukar inte ta eld, men trassel av bomull kan göra, men bra att vara extra försiktig)

Exemeplvis rapsolja brukar härskna innan den härdar = det är inte så bra. (Å andra sidan tvättas den sannolikt ur en skärbräda innan den härsknar, om man använder diskmedel)
*Stintan*
Få en del i maten? Man torkar ju bort överflödig parafinolja såklart. Skärbrädan ska ju inte vara kladdig av olja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon