noranettan
Den här ljuvliga pimpinellen togs fram av David Austin i mitten av 1980-talet. Busken blir ganska hög, min är nog uppe i ~2 m eller åtminstone närmar sig det. Oerhört taggig - men tänk vilket vackert rådjursskydd den kan vara! Blommorna är det allra ljuvaste, stora ~10 cm, skimrande vit-rosa. När jag skriver det här minns jag faktiskt inte om den doftar starkt eller svagt, däremot ger den fina nypon.

Anette
mamamaggan
Du lever i rosträsket va ? flirting.gif

När jag läste det här så flashade en bild förbi. Tänk om jag skulle ta och byta ut min c:a 40 m långa häck mot en rosenhäck? Näe det blir nog för mycket jobb , eller ? Det finns ju små grävmaskiner att hyra ................

Men så mycket vackra pimpineller det finns. Tackar så mycket för bilder och info om dem! Alltid lika roligt att gå in här och kolla!
Kajsa
Att det är en Austinros gör den extra rolig tycker jag, blir den 2 m hos dig är det väl en tuffare ros, zon 5 ? Den är så vacker ! Blommar den om ? Ska skriva upp namnet.
svennis

Har den, den kommer från Annette som ris.
Den har blommat men hittar ingen bild och nyponen är borta.
Någon tvåbent kan ha tagit dom.
Den står bland andra Austinrosor, den blir nog för stor där.

Tänk snart blomma den säkert igen. biggrin.gif
noranettan
CITAT (mamamaggan @ 30-01-2008, 12:58) *

När jag läste det här så flashade en bild förbi. Tänk om jag skulle ta och byta ut min c:a 40 m långa häck mot en rosenhäck? Näe det blir nog för mycket jobb , eller ? Det finns ju små grävmaskiner att hyra ................

Men så mycket vackra pimpineller det finns. Tackar så mycket för bilder och info om dem! Alltid lika roligt att gå in här och kolla!

Jo jag lever djuuuuup ner i rosträsket och jag gör mitt bästa för att få många kompisar med dit! Och rosenhäckar, det är något extra det. rolleyes.gif
Mia, zon 3
CITAT (mamamaggan @ 30-01-2008, 12:58) *

Japp - det är mycket jobb, men det är värt det (tycker jag)! Kolla mitt album, så får du se bilder från vårt projekt. Och en grävmaskin med tillhörande maskinist är väl värd pengarna tycker jag..... Vi hade ca 30 meter förvuxen häck med enormt rotsystem. Grävkillen tog bara en timme på sig att gräva upp alla rötter plus två stora betong-grindstolpar, köra allt till uppsamlingsplats en bit bort, samt snygga till med skopan, så vi slapp jord ute på vägen och kaosdike inne på tomten. Snabbt, snyggt och prydligt!
mamamaggan
CITAT (Mia, zon 3 @ 01-02-2008, 12:05) *
Japp - det är mycket jobb, men det är värt det (tycker jag)! Kolla mitt album, så får du se bilder från vårt projekt. Och en grävmaskin med tillhörande maskinist är väl värd pengarna tycker jag..... Vi hade ca 30 meter förvuxen häck med enormt rotsystem. Grävkillen tog bara en timme på sig att gräva upp alla rötter plus två stora betong-grindstolpar, köra allt till uppsamlingsplats en bit bort, samt snygga till med skopan, så vi slapp jord ute på vägen och kaosdike inne på tomten. Snabbt, snyggt och prydligt!

Va fint det blev! Jättesnyggt staket!

Jo nog blir jag lite sugen alltid men det får ligga på is ett tag , min man är sjukskriven . Men under tiden så fortsätter vi att plantera vildrosor efter en annan sida av tomten , så det blir nästen en roshäck i alla fall.
svennis
Nu hhittade jag bbilden.. rolleyes.gif

Robbi Burns.jpg

noranettan
Men Svennis! Menar du att det är ris från mig som redan har blommat?????? VA!
svennis
Den kommer från DIG. a0a.gif
Den verkar lätt att föröka. Du kan få tiofallt igen.. whist.gif
Mia, zon 3
Ja den var väldigt rar!
Om det skulle bli platsbrist hos dig, Svennis, så kan jag erbjuda hem åt någon liten trångbodd sådan... (Tiggeri på hög nivå här..) Har kanske inte så jättemycket kul att byta med ännu - fast det vet jag inte riktigt förrän jag ser hur det gått med sticklingsförsöken nere i pallkragarna...
svennis
Det går bra. De är ju bara några månader gamla. Kom igen till hösten eller våren 09.. wink.gif
Mia, zon 3
Det ska jag - tack så mycket!!!

Så kan vi se om det blivit något skoj att byta med tills dess, sticklingris borde man ju kunna hitta åtminstone, om det finns någon sort som kan intressera.
Ska göra en anteckning, så får vi se om jag kan komma ihåg det i höst...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon