|
annelito
30-01-2008, 09:51
Hur gör alla ni som behöver mycket jord till köksland, nya rabatter, osv? Köper ni dessa 50-literssäckar på pall och släpar ut till huset eller hur löser ni "problemet" med att behöva mycket jord, och då menar jag MYCKET?
Eftersom jag tänker fixa med nya rabatter, där inget annat än ogräs växer och en och annan perenn sedan föregående hyresgäst, så känns det som att dessa 50-literssäckar är väldigt små plötsligt.
Kan man få tag i "flakvis" med jord från någon bonde eller handelsträdgård? För det måste väl vara såjord och planteringsjord, det går ju inte med den vanliga markjorden, väl...? Och som dom (var man nu kan hitta rätt jord) kör ut till platsen där man ska ha jorden?
Jag har ingen aning nämligen.
Det skall vara matjord, och det är oftast = "markjord", såjord är något HELT annat! Det går bra att köpa större mängder, men frakten kan bli dyr, så om man själv kan hämta med släp så blir det mycket billigare.
Det beror ju lite på hur mycket man ska ha... Ifjol köpte jag 4 eller 5 omgångar med 5X55 liter för 99:- Kanske inte den allra bästa men utblandat med trädgårdskompost kodynga och gårdsjorden blir det inte så illa. Men behöver man flera kubik så ska man nog höra sig för nån annanstans.
Man köper helt enkelt harpad matjord av någon entreprenör. Denna brukar ligga på ca 200:-/kubik + transport. Då är det som Kurt säger dyrare med transporten. Har man möjlighet att ta ett fullt lass (Bil + släp ca 20-25 kubik) så ligger det på ca 4500:- plus moms med transporten.
skogstroll
30-01-2008, 12:48
köpte ett lastbilslass förra året, kolla med lite åkerier där du bor de kanske gör sånt, trädgårdsanläggare..
Att köpa jord på påse är helt onödigt, och vilken miljöförstöring sedan med all transport, emballage osv. Vad menar du med att du behöver ny jord? Om du har för lite jord, då kan du köpa ett lass eller åka med släpkärra och låta dom lasta på några skopor, men om du menar att jorden är dålig, ja då borde du åka till närmsta ridskola/stall/gård och köpa några släpkärrelass gödsel, allra helst med torv i (ridskola), och sedan blanda i ett 30-cm lager i din jord. Köper du harpad matjord är den inte gödslad, och oftast inte ogräsfri heller. Jag tycker inte att jord skall bytas ut, utan förbättras. Såvida man inte har grödor som har väldigt speciella krav på jorden. Förresten, det brukar vara samma entreprenörer som kör ut grus osv som man kan ringa till om jord.
Jan Lindgren
30-01-2008, 21:52
Hej! Jag åker till torvfabriken och köper torv. Jag gillar inte att rensa och torv är praktiskt taget ogräsfritt. Hästgödsel innehåller alltför mycket ogräsfrö för att jag ska använda det. Jag gödslar lamahagarna med hästgödslet eftersom lamor och hästar har olika parasiter. Gödsel från idisslare innehåller nästan inga ogräsfrön alls så jag använder lamagödsel till att blanda upp torven med. Fågelgödsel är också ogräsfritt. Förra året gick det åt 120st 300liters balar med torv. Köper man vanlig jord så går det att sterilisera den med ångning eller kemikalier men det är dyrt. MVH Jan Lindgren
ingrid fuxwall
30-01-2008, 21:56
Man kan ju köpa stora säckar, sådana som levereras hem, med jord som de garanterar ska vara fri från ogräs. Men om det stämmer - att det är ogräsfritt vet jag inte
annelito
30-01-2008, 22:49
Det jag har tänkt att göra är att gräva och vända (?) gräsbeklädd jord. T ex, det växer gräsmatta framför/runt om huset, allra närmast huset är det en "rabatt" som varit oskött i över 2 års tid (inga hyresgäster) på framsidan. Så här såg det ut på framsidan när vi var där och tittade första gången, innan allt ogräs var rensat: [attachment=12551:_MG_7277.jpg] Där växer Kungsljus, Förgätmigej, Blåklint (?), pioner intill trappan, ormbunke, några liljor (?) och något mer. Rabatten är idag kanske bara 50 cm bred från husets vägg och jag vill alltså bredda ytan. Då tänkte jag att jag gräver upp och vänder jorden, men då är min fundering, funkar det att göra så när det är gräsmatta jag vänder? Kan jag ösa över ny jord över den grävda/vända jorden och så t ex perenner eller 1-åringar? Samma gäller en yta som är vildvuxen och det växer väl mest ogräs där och ytan görs inget åt. Den ser tråkig ut och där skulle jag vilja gräva och vända på jorden på samma sätt och så frön och få blommor till våren och sommaren. Här kommer lite bilder för att förklara vad jag menar. [attachment=12549:52.jpg] Till vänster i bild ser man en del av ytan jag vill fixa iordning. Kaprifolen växer fint vid köksingången. Den ska jag förresten klippa ner helt nu i februari, det funkar väl va...?! [attachment=12550:_MG_7275.jpg] Till vänster om närmaste björken är samma ställe som bilden ovan, men från en annan vinkel så klart. [attachment=12548:29.jpg] Bakom pojkvännen ser man nästan hela ytan som jag drömmer om att få fin. Jag har för lite tålamod för att lägga över presenning i några år och kväva allt som finns där, jag vill ha resultat till våren och sommaren! Helst!
ingrid fuxwall
30-01-2008, 23:01
Vilket fint hus!!
annelito
30-01-2008, 23:23
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-01-2008, 23:01)  Vilket fint hus!! Ja jag föll för det direkt! Mer bilder hittar man här: http://manu1.manufrog.com/%7Eannelito/sommar/index.htmhttp://manu1.manufrog.com/%7Eannelito/sommar2/index.htm
Eva i Västerås
31-01-2008, 12:17
Men - Anneli, En sån trädgård är ju typiskt den sorten där det gömmer sig de mest fantastiska skatter under ogräset. Är det inte bättre att ta en bit i taget och förbättra? Och börja med att bara rensa ogräs. Du ska se vad det kan dyka upp. Min syster hyr sedan ett par år ett torp. Där fanns bara ogräs och vägsallad första sommaren. Andra året, när dom slagit gräs och rensat det tydligaste ogräset började det dyka upp gullvivor, vårlökar av alla de slag, aklejor, krolliljor, hundtandsliljor, liljekonvaljer och massor av annat godis. När man sedan vet vad som finns, kan man gräva om, rensa ur och flytta växter.
Jordlasset kan du ju köpa ändå. Det är sån oerhörd skillnad i pris mot att köpa påsvis. Lägg över en rejäl presenning, bara. Men se till att köpa riktig rabattjord, som är någorlunda kvalitet och någorlunda ogräsfritt. Sök på Eniro eller Hitta efter jord / jordleverantörer, så hittar du nog någon nära dig.
annelito
09-02-2008, 20:11
Idag har jag varit vid sommarhuset och fotat dom ställen jag vill fixa till. Rensa bort stenar, skräp, kvistar, gräva och vända jorden, förbättra med ny jord, så/plantera blommor.
Lägger med bilder med markeringar på de ställen jag vill fixa till. På ett av dom har jag mörkat ner gräset för att förtydliga en eventuell "böj" i det förnyade området, där växer en stor ormbunke, ska jag bara klippa ner den helt nu? Tar den sig sen till våren eller ska jag ta bort den helt? Flytta på den?
Tacksam för vidare tips i denna tråd och kanske lättare att se nu när det finns färska bilder på hur det ser ut i nuläget.
[attachment=13139:IMG_2547.jpg] [attachment=13141:IMG_2569.jpg] [attachment=13142:IMG_2574.jpg] [attachment=13140:IMG_2564.jpg] [attachment=13143:IMG_2577.jpg]
På ormbunkarna brukar jag bara riva bort det vissna när jag krattar på våren. De växer och frodas och sprider sig varje år...
Jag säger som Eva i Västerås, avvakta! Se hur våren, sommaren och hösten ser ut hos dig, se vad som kommer upp. Med försiktig rensning av det som klart är ogräs ser man så sakteligen vad det är som finns. Gamla kulturväxter och gömda skatter är underbara! Håll efter ogräs och gräs men gå inte för snabbt fram. Du har troligen en frisk och fin markjord som det är ganska sällsynt med idag. Bättre att gräva försiktigt än att vända upp o ner på allt, du kommer ångra dig bittert senare annars. Men vilket fint hus ni har och vilka möjligheter!
annelito
10-02-2008, 20:33
CITAT (CillaM @ 10-02-2008, 18:28)  Jag säger som Eva i Västerås, avvakta! Se hur våren, sommaren och hösten ser ut hos dig, se vad som kommer upp. Med försiktig rensning av det som klart är ogräs ser man så sakteligen vad det är som finns. Gamla kulturväxter och gömda skatter är underbara! Håll efter ogräs och gräs men gå inte för snabbt fram. Du har troligen en frisk och fin markjord som det är ganska sällsynt med idag. Bättre att gräva försiktigt än att vända upp o ner på allt, du kommer ångra dig bittert senare annars. Men vilket fint hus ni har och vilka möjligheter! Jag ska så klart gå fram försiktigt på områdena jag vill fixa till. Jag vet ju att där växer bergsklint, kungsljus, någon lilja, pioner, förgätmigej. Men å andra sidan är det många platser runt huset där det inte växer något annat än gräs. Som på bilden intill köksingången, där är det helt tomt och trist. Där kan jag väl bara gräva upp och vända jorden och förbättra + så?! Då är det väl inte någon fara? Det finns ju en stor yta på tomten där det växer någon nyponros i ena kanten men för övrigt tror jag inte att det växer speciellt mycket. Så där borde man ju bara kunna gräva och vända jorden?! Det är inte så många ytor där det faktiskt spirar och växer. Men visst ska jag invänta våren och se vad som sker. Men från juni förra året och framåt har jag ju "varit med" och sett vad som växer. Och att bredda en rabatt, där det bara växer gräs, borde väl funka att göra?!
ingrid fuxwall
10-02-2008, 21:05
CITAT (annelito @ 10-02-2008, 20:33)  Jag ska så klart gå fram försiktigt på områdena jag vill fixa till. Jag vet ju att där växer bergsklint, kungsljus, någon lilja, pioner, förgätmigej. Men å andra sidan är det många platser runt huset där det inte växer något annat än gräs. Som på bilden intill köksingången, där är det helt tomt och trist. Där kan jag väl bara gräva upp och vända jorden och förbättra + så?! Då är det väl inte någon fara?
Det finns ju en stor yta på tomten där det växer någon nyponros i ena kanten men för övrigt tror jag inte att det växer speciellt mycket. Så där borde man ju bara kunna gräva och vända jorden?! Det är inte så många ytor där det faktiskt spirar och växer. Men visst ska jag invänta våren och se vad som sker. Men från juni förra året och framåt har jag ju "varit med" och sett vad som växer.
Och att bredda en rabatt, där det bara växer gräs, borde väl funka att göra?! Tycker du tänker helt rätt och så skulle även jag gjort.
Hittade denna bild på er hemsida, snygg sak, kan det vara ryggstödet till en bänk? Imatra är en stad i Finland där de har ett stålverk, kanske är den producerad där. Lägg in en fråga på precisensan.se eller antikprat så kan ni säkert få hjälp med att ta reda på vad det är. CITAT Den här fanns i vedboden...vad är det för något? Det står "imatra" på den.
annelito
13-02-2008, 19:10
CITAT (jaken @ 13-02-2008, 16:25)  Hittade denna bild på er hemsida, snygg sak, kan det vara ryggstödet till en bänk? Imatra är en stad i Finland där de har ett stålverk, kanske är den producerad där. Lägg in en fråga på precisensan.se eller antikprat så kan ni säkert få hjälp med att ta reda på vad det är.  Tack Jaken! Bra tips. Ska absolut lägga in frågan på ställena du tipsar om! Tack. Ja, Imatra känner jag väl till, men inte själva "ryggstödet", varifrån det kommer och hur det ska se ut med resten som hör till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|