Anna F
Vi bor i zon 1 och här i våra trakter har vi inte haft någon egentlig vinter alls. Bland rosorna finns det fortfarande blommor på Stanwell Perpetual, Friesia, New Dawn och Austinrosen Molineux. Andra rosor har fortfarande bladen kvar. De ser inte alls ut som de brukar göra på vintern! Är det skadligt för dem att inte "gå i ide" som de vanligen gör? Jag har för mig att jag läst någonstans att rosor behöver sin vintersömn ...

Hälsningar

Anna
Tosan
Nej, de behöver inte sova. Det finns ju platser i världen som inte har någon vinter, och där lever rosorna åxå. Dessutom kan ju vi i kallare klimat ställa in våra krukrosor i vinterträdgårdar, orangerier och förråd. smile.gif
Kajsa
Enda kruxet är väl om vi får kallt i feb/mars om rosorna fryser då kan man få klippa ner dom i vår, så var det med en massa här i zon 3 -4 förra året men i din zon kan det kanske gå vägen.
Alexander-VG-zon3
det finns ingen ros som växer där det inte blir vinter . alla rosor behöver vila och det finns dom som vilar även i +5c . dock finns det dom rosor som inte tål under -5c .

typ som rosa the fairy den vilar även där vintrarna är korta och milda med kanske enbart nån frostnatt och blommar i sådant klimat nästan åretrunt .

rosorna vilar nu ändå . och knopparna som är nu är oftast gamla kvar från höstas . det är ju ingen aktiv tillväxt

CITAT (Kajsa @ 30-01-2008, 12:56) *
Enda kruxet är väl om vi får kallt i feb/mars om rosorna fryser då kan man få klippa ner dom i vår, så var det med en massa här i zon 3 -4 förra året men i din zon kan det kanske gå vägen.

hos mig blir det inte så kallt att dom fryser ner . fast dom vaknat och det ändå blir hård frost så lever mina anda ut till spetsen .

förra året var mina också ute tidigt sedan kom vintern men inget frös ned . förutom dom zon sub och 0 rosor som frös ned .
AnnammA
Alltså, jag tror att det är nog inte för sent än för en liten snösväng här i Skåneland... Förra året blev det ju snökaos i v 8(=sportlovsveckan)
Snbödriva

Jag har kupat mina rosor och bundit om stamrosorna(de som är friväxande) för jag tror inte vi slipper undan snövädret i år heller... Och här i söder påstås det ju att -5 med blåst motsvaras med kyligare grader i uppåtlandet...
Mikroorganismer, skadedjur och annat skräp hade fått ta lite stryk, om/när kylan kommer...
Alexander-VG-zon3
man vet aldrig ,,, kan bli vår eller kommer en vinter eller en massa snö . eller blir det en värmebölja i mars

Mia, zon 3
Det känns som att all den här blåsten torkar ut skotten som börjat växa redan... Men å andra sidan är här ingen tjäle som hindrar vattenupptaget. Får väl se hur mycket klippa det blir nu i vår...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon