*Ulrica*
Jooo, jag har tänkt på en sak... i mars, när jag ska ta in det som har stått ute i kylan för att gro (gror det i kylan eller förbereder det sig för att gro?) ska jag ta in det i rumstemperatur då eller ner i källaren med lysrören där det är 10-15 grader?

Och det som skall sås då, i mars, det ska ju stå i 20 grader för att gro. Men i mitt förkultiveringsrum med lysrören är det ju bara 10-15 grader. Då tänkte jag ha sådderna inne i huset tills de tittar upp för att sedan flytta ner dem i källaren. Jag undrar då om de måste ha lysrörsljus under de 1-2 veckor det tar för dem att titta upp? Det blir väldigt krångligt i så fall... eller ska jag i stället satsa på att värma upp rummet i källaren i några veckor i början av mars för att få igång det jag sår då?

Någon som fattar vad jag menar? blush.gif
MariaS
När du tar in sådderna, kan jag lova dig att det kommer fullständigt att explodera i flera av burkarna. Det räcker att de får extraljus först när de kommit upp. Vänta inte för länge innan du ger dem extra ljus bara. Gängliga sådder kommer fort.
*Ulrica*
CITAT (MariaS @ 30-01-2008, 12:22) *
När du tar in sådderna, kan jag lova dig att det kommer fullständigt att explodera i flera av burkarna.
De ska alltså in i 20 grader?
Det blir ju rätt mycket som ska stå i 20 grader i mars he he... får använda några extra bord i gästrummet och fylla det... naughty.gif
kerstin z5-6
Är det jättesvalt i ditt förkult.rum kan du låta dem gro i rumstemp ja -men som sagt passa dem noga -de ska under ljus fort , fö är det ofta varmare under rören än i själva rummet mät temp där om du är osäker
*Ulrica*
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-01-2008, 15:11) *
passa dem noga -de ska under ljus fort
Ska jag flytta dem till ljus och svalt när 10, 50 eller 80% av groddarna kikar upp? Det kan ju vara lite ojämt ibland...

CITAT (kerstin z5-6 @ 30-01-2008, 15:11) *
ofta varmare under rören än i själva rummet mät temp där om du är osäker
Hur kallt kan varmgroende gro i som kallast, är det 20 grader eller funkar tex. 18?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon