amaria
[attachment=12522:IMG_6718.JPG]

[attachment=12523:IMG_6719.JPG]

Enda sedan jag köpte ett skott av denna blad?kaktus så har den fått bruna fläckar och delar har torkat in och blivit bruna. Vad gör jag för fel? Har nu haft den i minst 3 år och den får nya skott ibland, men sedan så skrumpnar de ihop och jag får ta bort det. Den har därför knappt vuxit till sig. Har nu planterat om den i vanlig blomjord med ca 1/3 grus.

Hur ska den stå? Den har stått i köksfönstret för det mesta med morgonsol. I vintras stod den ganska mörkt en bit in i rummet. I vinter har den fått väldigt lite vatten, annars ca en gång i veckan.

Blir tokig, den ska tydligen få röda fina blommor, men det lär jag nog aldrig se.... Hjälp sos.gif
MariaS
Det är lite svårt att säga säkert, men jag skulle tro att jorden är största felet. ALLA kaktusar vill ha väldrenerad jord. Faktum är att de mår tom bäst i rent sand/grus. Sätter man dem i ren sand/grus måste man vattna med gödning varje gång. Därför blandar man vanlig jord med MINST hälften sand/grus. Kaktusjord, blomjord och plantjord innehåller för mycke mullämnen som behåller vattnet, så en lätt rotröta uppstår. Även om kaktusen överlever en rotröta, så mår den trots allt dåligt.
Maria_z5
Hej amaria!

Den där vill hänga ljust/soligt och ganska varmt min mamma har 5 monsterstora sådana som är mellen 5 och 30 år gamla på glasverandan som planteras om ganska sällan men väldränerat.
Mammas har också lite fläckar men de får vara så länge bladet lever, hon tar aldrig bort skadade blad.
Lycka till!

/Maria
amaria
Åh, tack!

Mer grus alltså! Den har tidigare stått i bara blomjord.

Har ett fönster med stark sol från lunch och frammåt där den kanske kunde hänga i ampel...

Nu är den ju nyomplanterad, räcker det med en näringsdos en gång i veckan med början om några veckor, eller kan jag tom sätta i en näringspinne? Skulle den gilla det?

CITAT (Maria_z5 @ 30-01-2008, 12:26) *
Hej amaria!

Den där vill hänga ljust/soligt och ganska varmt min mamma har 5 monsterstora sådana som är mellen 5 och 30 år gamla på glasverandan som planteras om ganska sällan men väldränerat.
Mammas har också lite fläckar men de får vara så länge bladet lever, hon tar aldrig bort skadade blad.
Lycka till!

/Maria

Hur ofta vattnar hon? Blommar de?

Fläckarna står jag ut med , men när bladen skrumpnar ihop som på bild två är de ju inget att ha längre....
MariaS
CITAT (amaria @ 30-01-2008, 12:37) *
Åh, tack!

Mer grus alltså! Den har tidigare stått i bara blomjord.

Har ett fönster med stark sol från lunch och frammåt där den kanske kunde hänga i ampel...

Nu är den ju nyomplanterad, räcker det med en näringsdos en gång i veckan med början om några veckor, eller kan jag tom sätta i en näringspinne? Skulle den gilla det?
Hur ofta vattnar hon? Blommar de?

Fläckarna står jag ut med , men när bladen skrumpnar ihop som på bild två är de ju inget att ha längre....

Om den står i jord uppblandad med grus, behöver den ingen gödning alls det närmaste halvåret. Från slutet av februari vattnar du den med ca½dl vatten två ggr/ månad och från slutet av april en ggr/vecka fram till september, då du vattnar 2ggr/månad och från november 1 ggr/månad. Aldrig gödning i vattnet vintertid. Ställ den också lite svalare på vintern, när ljuset är sämre. (+10-15 grader) då uppmuntras den till att gå i blom senare.
stella08
Jag har planterat mina bladkaktusar i samma jordblandning: 1 del akvariegrus, 1 del torv/vitmossa och 2 delar kaktusjord (receptet är från Botaniska trädgården i Uppsala). De har stått under precis samma förhållanden, men två av sju plantor lider av samma sjuka som dina. Jag tror det beror på sticklingen, att det är någon slags svampinfektion. Vi diskuterade det i tidigare trådar.
Men en och annan brun fläck på en f ö vital planta är inte alls farligt, vad jag förstår. Det hindrar inte kaktusen att blomma. Hoppas att du och jag får uppleva det också, vilket år som helst yes.gif
amaria
Tack för svar! Tanken om svamp har slagit mig. Ska ta ett skott från svärmors bladkaktus och se om den lyckas bättre! =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon