Full version: orcidee
sandra_83
Hej!

Jag köpte mig några orcideer(phalaenopsis) för ca 3 år sedan. är nybörjare så dom var dom första som jag har köpt. har fått dom till att överleva men det har dock inte kommit några nya blommor. Har nån nåt tips på vad man kan göra så dom blommar igen?
Sofiia
Miss sköta den så kommer det nog blommor!! biggrin.gif

Har hört att det kan funka med att placera den i svalt och mörkt en tid så kan den börja blomma. Så lär det också funka med att placera den i ett varmare rum, kanske...

Bäst är nog att gömma den lite bakom en gardin så börjar den nog blomma tongue.gif
rolf i re
Hei. Phalaenopsis skal ikke stå i sterkt direkte sollys. Det er en undervegetasjonsplante. Hvis du etter blomstring setter den et sted som har 16/17 grader og lar den stå 3/4 uker der, så ville jeg tro det kom knupper igjen.Det sto et fint stykke i norsk hagetidend om stell av forskjellige orkideer.Februar nummeret. tummenupp.gif
aldo
Mitt enda ex gör jag oxå så med ,ställer undan krukan i svalare temperatur och "glömmer den " och efter 1 -2 mån. visar sig nya små blomanlag och då åker den fram till fönstret .Då blommar den ungf. 6-8 månader tummenupp.gif

Ger den speciell orchide´näring .

Nu är den på G igen flirting.gif
sandra_83
tack för alla svar. ska testa och ställa den mörkt
ängsvädd
CITAT
Phalaenopsis vill ha all tillgänglig sol från september till mars och ljust men ej direkt sol resten av året.
/Orchidéhuset

Orchidéhusets skötselråd:
http://www.orchidehuset.se/kultur/skotselr...halaenopsis.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon