Full version: Ampel
Kee
Jag letar efter en snygg ampel, eller gärna flera, men det verkar som den största utmaning jag stött på i växtsammanhang. IKEA har inga alls (enligt katlogen), Plantagen har ett par stycken, men de är ju inte särskilt snygga. På blocket finns endast ett fåtal och detsamma gäller för tradera. Det verkar över lag vara dålig omsättning på amplar och så ovanliga kan de väl ändå inte vara. Är det någon av er som har ngt bra stalltips eller är det blomaffärerna som gäller?
Sisterofsam
Myrorna, Kupan, Emmaus och andra second handaffärer brukar ha massor (eller åtminstone några) av amplar för 5-20 kr. De är väl olika fina, men det finns alltid någon man tycker om.
Annars har väl blomaffärerna också bra amplar, men jag tycker att de är hemskt dyra och ofta samma som man kan hitta begagnade.
Pjater
Annars kan du odla Hoya som amplar, jag har en som ampel den tar över lätt men de e ju så snygga biggrin.gif
Sisterofsam
Menade du alltså ampelväxter eller ampelkrukor?
Lena i Vallentuna
Jag tror också på secondhand affärer eller loppisar.
Till sommaren brukar det ju vara loppisar i varje buske. Men det är ju ett tag tills dess.
Kee
Titeln är ju "Ampel, världens svåraste krus" och såvitt jag vet är ett krus ngn form av keramisk behållare, men jag kan ha fel. flirting.gif

Täntke plantera om min Karlbergare framemot våren i en ampel, sen lär jag vilja ha en på balkongen också. Men jag tackar för tipsen såhär långt, ska hålla ögonen öppna på loppisar. Tänkte mest att eftersom de är så ovanliga på tradera/blocket mm, borde det vara samma sak på loppisar, men det kanske det inte är...

Sen skulle jag gärna vilja se hur växten "ampel" ser ut. flirting.gif
sqrulan
Jag håller med dej om att det verkar inte finnas mycket amplar någonstans,jag har själv varit på jakt efter lite nya.Tillslut så köpte jag plast ytterkrukor och ampelkjedjor,borrade hål och hängde upp.Köpte även små plåt hinkar,borrade hål och hängde
upp.Jag tycker oftast att dom amplar som säljs är så klumpiga och tunga,dyra är dom också.
Limeblossom
Jag köpte på Blomsterriket, enda stället jag hittade någon på.
*Stintan*
Jag tycker också att det är jättesvårt att hitta amplar. Därför har jag tillverkat egna senaste tiden av "snöre"
Kee
Skönt att höra att man inte är ensam.Börjar mer och mer fundera på att tillverka lite egna amplar. Ngn som har tips hur det är att borra i keramik? Vet att det är lite knepigt och att ett knep för att borra i kakel ska vara att ta tvål på borret samt tejpa kaklet där man ska borra, frågan är om man vågar pröva det på en kruka, ngn som testat?
yenny
Visst kan du borra hål i krukor på samma sätt som i kakel. Pappa gjorde det ganska så nyligen. Själv så har jag virkat de flesta av mina amplar, eller köpt på loppis.

[attachment=12628:amplar.JPG]
Åsa E
På Blomsterlandet finns ringar som man kan trä över en passande kruka. Ringen har tre öglor där man kan fästa ampelkedjorna. Då kan man använda en vanlig kruka utan att behöva borra hål i den.
Sisterofsam
CITAT (Kee @ 30-01-2008, 21:11) *
Titeln är ju "Ampel, världens svåraste krus" och såvitt jag vet är ett krus ngn form av keramisk behållare, men jag kan ha fel. flirting.gif

Täntke plantera om min Karlbergare framemot våren i en ampel, sen lär jag vilja ha en på balkongen också. Men jag tackar för tipsen såhär långt, ska hålla ögonen öppna på loppisar. Tänkte mest att eftersom de är så ovanliga på tradera/blocket mm, borde det vara samma sak på loppisar, men det kanske det inte är...

Sen skulle jag gärna vilja se hur växten "ampel" ser ut. flirting.gif

Eftersom Pjater svarade "Annars kan du odla Hoya som amplar, jag har en som ampel den tar över lätt men de e ju så snygga" så var det en mycket relevant och vettig undran. FAKTISKT tongue.gif
Kee
Jo jag ger dig rätt i det. Men hade inte Pjater missförstått hade frågan tett sig lite konstig. Nåväl, efter överläggningar med sambo verkar det som att virka en ampel inte är ett helt omjöigt alternativ då även det fritidsintresset kan listas som aktuellt för vår del. Själv är jag grymt sugen på att pröva att borra i en keramikkruka för att se hur och om det går!
sqrulan
CITAT (Åsa E @ 01-02-2008, 13:27) *
På Blomsterlandet finns ringar som man kan trä över en passande kruka. Ringen har tre öglor där man kan fästa ampelkedjorna. Då kan man använda en vanlig kruka utan att behöva borra hål i den.

Det verkade ju vara en smart lösning,finns det bild på dom nånstans?Kan man köpa via internet?
Åsa E
Blomsterlandet har ingen nätbutik, och jag vet inte något annat ställe som säljer dem. På Blomsterlandet tyckte de att man skulle köpa ringen ihop med en glaskruka för orkidéer, så kanske det finns på något orkidéinriktat ställe.
Jag har försökt rita hur det ser ut.

[attachment=12886:ampel.GIF]
Winnowill
Jag hade också problem med att hitta en ampel men sen gick jag in på Indiska och de hade en del amplar faktiskt! Billigt och snyggt är det också.
Kee
Tack för tipset! Det är lustigt nog (eftersom denna tråd legat i träda ett tag) högaktuellt för mig med ampelinköp igen! När man börjar spana ser man dem helt plötsligt överallt!

(de har mycket snyggt på indiska, man gör rätt lätt av med en del pengar där)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon