Nenna
Hej alla!
Jag är en total nybörjare inom trädgård. Vi bor i ett litet radhus med en minimal trädgård, som behöver ett lyft. Jag har inte kunnat göra någonting i den på 3 år pga sjukdom, men nu mår jag lite bättre och är fylld av lust att pynta ute.
Mina frågor är:
Är det för sent på året att plantera rosor och lavendel?
Kan man sätta kryddväxter nu, eller är det bäst att vänta till våren?

Jag hoppas att det finns någon där ute som kan förbarma sig över en rådvill men arbetsvillig novis smile.gif

Tack på förhand!
Nenna
Charlotte V
Det går nog att plantera det mesta nu, men med stor risk att det inte går så bra. Om jag var du skulle jag vänta till våren - åtminstone med rosor. Förbered nu med det lite "tråkiga" jobbet att gräva bort sådant som inte skall vara kvar, ta bort ogräs, etc. Senare i höst gräver du om rabatterna med gödsel och vad det nu kan vara din jord behöver. Under hösten/vintern kan du rita och planera vilka växter du vill ha - frossa i trädgårdsböckerna och tänk till (det är ju halva nöjet).
I vår köper du plantorna. Rosorna kommer in under våren och utbudet är stort då - och de får hela sommaren på sig att etablera sig i sitt nya "hem".

Så skulle nog jag göra i alla fall!
Lycka till.

Charlotte
digitalkarin
Jag hade tänkt att plantera rosor snart. Vad jag vet så är det bara tjälen som hindrar mej. Mot frost o dyl kan man ju skydda buskarna ett tag.
På plantskolan sa de att det går finfint.
ulfven
Jag har oxå uppfattat hösten som en lämplig tid för plantering av rosor och dessutom finns väl hur mycket som helst som mår bra av några extra månader i jorden så att de är väl etablerade redan till nästa vår.
Fialotta
Hej och välkommen hit!

Vill du ha en rabatt som först blommar på våren så skulle jag plantera alla vårlökar nu
och sedan i vår plantera alla sommarblommorna du vill ha så
att den blommar från vår till höst rolleyes.gif
Rosor går att plantera både vår och höst..vattna mycke bara!