Nenna
Hej alla!
Jag är en total nybörjare inom trädgård. Vi bor i ett litet radhus med en minimal trädgård, som behöver ett lyft. Jag har inte kunnat göra någonting i den på 3 år pga sjukdom, men nu mår jag lite bättre och är fylld av lust att pynta ute.
Mina frågor är:
Är det för sent på året att plantera rosor och lavendel?
Kan man sätta kryddväxter nu, eller är det bäst att vänta till våren?

Jag hoppas att det finns någon där ute som kan förbarma sig över en rådvill men arbetsvillig novis smile.gif

Tack på förhand!
Nenna
Charlotte V
Det går nog att plantera det mesta nu, men med stor risk att det inte går så bra. Om jag var du skulle jag vänta till våren - åtminstone med rosor. Förbered nu med det lite "tråkiga" jobbet att gräva bort sådant som inte skall vara kvar, ta bort ogräs, etc. Senare i höst gräver du om rabatterna med gödsel och vad det nu kan vara din jord behöver. Under hösten/vintern kan du rita och planera vilka växter du vill ha - frossa i trädgårdsböckerna och tänk till (det är ju halva nöjet).
I vår köper du plantorna. Rosorna kommer in under våren och utbudet är stort då - och de får hela sommaren på sig att etablera sig i sitt nya "hem".

Så skulle nog jag göra i alla fall!
Lycka till.

Charlotte
digitalkarin
Jag hade tänkt att plantera rosor snart. Vad jag vet så är det bara tjälen som hindrar mej. Mot frost o dyl kan man ju skydda buskarna ett tag.
På plantskolan sa de att det går finfint.
ulfven
Jag har oxå uppfattat hösten som en lämplig tid för plantering av rosor och dessutom finns väl hur mycket som helst som mår bra av några extra månader i jorden så att de är väl etablerade redan till nästa vår.
Fialotta
Hej och välkommen hit!

Vill du ha en rabatt som först blommar på våren så skulle jag plantera alla vårlökar nu
och sedan i vår plantera alla sommarblommorna du vill ha så
att den blommar från vår till höst rolleyes.gif
Rosor går att plantera både vår och höst..vattna mycke bara!
Lycka till och skriv o berätta hur det blev sedan...spännande värre rolleyes.gif
Nenna
TACK ALLA!!
Vilken tur att jag hittat er på denna sidan som kan ge mig så mycket råd och hjälp!! biggrin.gif
Vad jag förstår kan jag plantera mina små rosenbuskar nu... det känns som om en belöning efter allt slit med att ta bort precis allt ur rabatten! Ska sätta mej bekvämt ikväll och kolla på lökar mm som kan lysa upp tillvaron nästa år!
Kram Nenna
Kerstin i Malmö
Men rosor går ju alldeles utmärkt att höstplantera. Barrotat blir finemang på hösten, oktober är en utmärkt månad för det! Mina finaste rosor är de jag satt på hösten!
Lökar sätter du med fördel i september och tulpanlökar kan du sätta ännu senare!
Allt som är i kruka kan du plantera nu eller gärna lite senare på säsongen när det inte är så varmt och torrt.

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon