Full version: söker pumpa
karlsdal
Min farfar gjorde alltid inläggning på pumpa när jag var liten. Pumpan var ljust "gulgrön/vit" (som päronkött ungefär) efter inläggningen, mjuk men ändå med lite tuggmotstånd, inte så syrlig utan mer söt. Har inte en aning om hur pumpan såg ut för övrigt, men jag har en svag aning om att frukterna var avlånga. (Detta kan dock vara helt taget ur luften.)
Någon som har tips eller idéer om vad det kan vara för sort? Eller finns det kanske tillomed någon som har frön att sälja??
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis avlång matpumpa som passar till syltning som odlats längre bak i tiden, då skulle jag säga Vegetable Marrow även känd under namnet Long White bush (har säkert även haft fler namn under åren).

Runåbergs har haft den förut men nu hittar jag den inte där, Lindbloms frö verkar vara de som fortfarande säljer sorten här i sverige.

http://www.lindbloms.se/Lindbloms/30000/34100.html

http://www.lindbloms.se/

(när det gäller pumpa, squash och dyl bör man köpa frön från en fröfirma de korsar sig mycket ofta så tar man egna frön blir avkomman för det mesta inte lik den man tog fröerna ifrån.)
karlsdal
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-01-2008, 09:18) *
(när det gäller pumpa, squash och dyl bör man köpa frön från en fröfirma de korsar sig mycket ofta så tar man egna frön blir avkomman för det mesta inte lik den man tog fröerna ifrån.)

Om man bara har en sorts pumpa-växt, så att det inte finns risk för korsning, funkar det bra att ta egna frön då?

(Tack för svar för övrigt. tummenupp.gif )
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på om någon annan odlar pumpa/squash inom den radie som insekterna flyger. Om det är få i området som odlar denna typ av växt så har man nog stor chans att få sortäkta vara när det inte är någon hybrid.
karlsdal
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-02-2008, 09:02) *
Det beror ju på om någon annan odlar pumpa/squash inom den radie som insekterna flyger. Om det är få i området som odlar denna typ av växt så har man nog stor chans att få sortäkta vara när det inte är någon hybrid.

Bor "mitt ute i skogen" med ca 200-300 m till närmsta granne. en äldre man som inte ser ut att ha något trädgårdsland... (har bara bott här sedan i oktober så jag vet inte riktigt...)
karlsdal
Är det möjligtvis någon här som har frön att dela med sig av (mot betalning om så önskas) av denna sort [se ovan]?? Endast ekofrö är intressant! (Eller ni kanske har en granne som vill bli av med frön, fast att han/hon inte har internet... innocent.gif )
karlsdal
Ingen som har pumpafrön [Vegetable Marrow/Long White bush] att sälja?? Jag har inga andra frön att beställa, och minsta ordersumma brukar ju vara minst 100:-

//A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon