Full version: Stockros
Inge J
[size="3"][/size]Jag ska för första gången ha stockros i min trädgård rolleyes.gif , men jag är lite osäker på hur fort dom kommer igång om man sår dom direkt på plats, eller om det är att föredra att förgro dem innan plantering:confused: . Finns det någon som har erfarenhet av detta tummenupp.gif .
amaria
De hinner inte blomma första året om du sår direkt. Om du sår dem inne i vår så hinner de kanske få en liten blomställning. Min erfarenhet iaf!
Ciczi
CITAT (Inge J @ 30-01-2008, 19:58) *
Jag ska för första gången ha stockros i min trädgård rolleyes.gif , men jag är lite osäker på hur fort dom kommer igång om man sår dom direkt på plats, eller om det är att föredra att förgro dem innan plantering:confused: . Finns det någon som har erfarenhet av detta tummenupp.gif .

Hej

Jag har försökt att så stockros på friland i flera år men det sk-ter sig varje år... Har funderat på att förkultivera dem i år o se om det går bättre då. Vet att de inte blommar förrän år två. Lycka till med din sådd!

Ciczi
marjan
Jag brukar så dem i januarifebruari. De flesta blommar redan samma år.
Många självsår sig ju också
kerstin z5-6
jag sår den snabbare ettåriga Summer canival i januari , inne under ljus -för att den ska hinna blomma hios mej -Har du en perenn sort, är det bästa att så dem först i april -låta de bli rejäla bladrosetter som du planterar ut i slutet juni på friland -På så vis hinner de inte blomma år ett och vill man att de ska självså sig är det ju en fördel i alla fall inorr ..
Har blommar de annnars ganska sent.Så i sålåda skola ut en o en i byttor är en säker metod
Att så på friland är en svår konst ..
Immix
Själv har jag aldrig lyckats med att förgro stockros inne, men förra året när jag blandade ihop dem med sommarblomsfrön och bara strödde ut i trädgårdslandet grodde de snällt. confused.gif
MariaS
Jag sådde perenna stockrosor i onsdags (6/2) och dessa hade redan grott den 8/2, med undervärme! Nu är det bara att vänta och se vad som händer.
Krolliljan
Jag sår mina i april i krukor som jag har i miniväxthus. Då blommar de inte förrän år två, men plantorna växer till sig fint och sen planterar jag ut dem under sensommaren. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon