Full version: Stormen tog den
Stina zon 3-4
Nu har jag fått huvudbry.

Stormen knäckte sönder vårt gamla murkna plommonträd som enbart har fungerat som klätterställning till honungsrosen. Det blev till att jobba lite för att få bort träd och en enorm ros från huset (trädet föll mot fasaden).

Vad gör jag nu? Rosen har inget att klättra i! Jag har lyckats rädda ca hälften av skotten, resten knäcktes av när trädet föll. Det känns inte aktuellt att försöka gräva upp varken ros eller stubbe (de växer tätt ihop). Vi har inget annat lämpligt ställe att flytta en sådan stor ros till heller för övrigt. Finns det någon form av ställning som klarar 5-7 m rosskott? Andra tips??

Kan man skära ner den helt så här års och se vad som händer?

Kommer jag inte på något sätt att lösa detta, så.... är det någon som vill ha en honungsros? Finns i Huddinge.

Lotta i södra Skåne
Hej,
Stormen kan ställa till det. Jag såg en bild på något av forumen en stubbe som man sedan ovanpå den gjort en järnställning så rosen kunde klättra. Det kan kanske vara nåt. Hoppas någon annan kommer ihåg vem som hade denna fräcka anordning.
hälsn. Lotta

tack Maria z5 armeringjärn heter det smile.gif
Maria_z5
Hur skulle det vara med armeringjärn du vet sånt där galler som går att kröka för att förankras mot stubben?

Kan det vara något?

Lycka till hoppas du kan rädda din ros!!

/Maria
Anders Roslagen
New Dawn ha jag sett lyckad som växande buske utan stöd. Tror jag har hört talas om att det skulle kunna bli bra med Hybrida också - så jag testar med min. Lite trixigt är det att klippa gräset när det hänger ner grenar tycker jag nog. Och på den sida jag har högt gräs försvinner rätt mycket rosor in i gräset bara. Hmmm... Men kanske ändå något du kan testa? Jag skulle nog klippa ner den senare i vår i alla fall. Det som har växt har gjort det i anpassning till plommonstammen, det blir väl bara hopsnurrat och trassligt på ny ställning eller som solitärbuske..?
Stina zon 3-4
Hmmm, jag får nog tillägga att stubben är alldeles för murken för att fästa något klätterstöd i. Dessvärre.

Nu växer rosen mitt emellan en uteplats och gräsmattan där barnen springer och leker. Den har mååånga meter långa raka "slanor" som nu står rakt upp tills tyngdkraften sätter in och de böjer sig ner tills de träffar marken där de fortsätter att ringla iväg kors och tvärs. Det känns som om det skulle kunna säga "knak och brak" när som helst, trots (eller kanske tack vare) att skotten är upp till 4 cm i diameter.

Det lutar nog mot att jag skär ner rosen. Yngsta barnet har redan lyckats fastna med kinden i en tagg när han så praktiskt skulle gena genom slanorna...
noranettan
Det är väl bra med att sätta ord på sina funderingar. Nästan jämt när man gör det så kommer svaret till en. Det låter som du har bestämt dig. Har du ingen annan bra plats som du kan sätta den på? Vad är ljuvligare än en honungsros i blom på försommaren?
Anders Roslagen
CITAT (Stina zon 3-4 @ 31-01-2008, 22:07) *
.../Det lutar nog mot att jag skär ner rosen. Yngsta barnet har redan lyckats fastna med kinden i en tagg när han så praktiskt skulle gena genom slanorna...

Alltså, själva skotten är inte taggiga, men undersidan av bladen har riktigt ettriga kroktaggar som lätt fäster i en barnkind. Mitt yngsta syskonbarnbarn som är glad över och säker med de riktiga namnen på alla växter man kan stöta på i natur och trädgård ger just Hybridan öknamnet ´Elaka rosen´och det finns anledningar till det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon