rahmat2
30-01-2008, 20:54
Hej!
Tänkte ställa en fråga till den som kan besvara. Har några vindruvsplantor som jag odlade som kärnor från en italiensk och mycket god sort av vindruvor. Det var då när jag studerade som jag använde min fritid till detta. Nu efter några år har de hunnit att växa ganska vilt. Mycket blad, som är goda till vindruvbladsdolma, men inga frukt. Hur ska man göra för att få frukt på de? Bor i Göteborgs området och vet att i den svenska solligan ligger vi mycket efter Umeå. Men Göteborgs utelkimat skulle räcka för vindruvor om inte full söta frukter, för mina har stått året runt utomhus och utan skydd. Är det några där ute som kan upplysa mig?
Rahmat
ängsvädd
30-01-2008, 20:59
Jag vet egentligen inte, men om man har beskurit dem för mycket så kan det medföra att inga blommor kommer. För mycket gödning kan också orsaka att bara bladtillväxten stimuleras.
Vissa sorter tar flera år på sig för att blomma.
För det första ska du inte räkna med att du får samma druvor som du tog kärnor ifrån, eftersom druvor inte är fröäkta.
Sen kan det ju vara så att dom inte är tillräckligt härdiga för att blomma och ge frukt i svenskt klimat.
Min erfarenhet är fr a staketdruvor och dom blommar och ger frukt hos mig men ibland så släpper dom både blommor och kart i förtid.
Beskärningen spelar nog ingen roll för fruktsättning (förutom att den inte blir fullt så riklig) men däremot ger det större och sötare druvor.
RibesRubusVitis
31-01-2008, 01:17
Alla vinrankor behöver 3-4 år för att ge frukt första gången, men även om du lyckas med det kan du inte räkna med att druvorna blir söta eller goda i svenskt klimat. Och du kan vara absolut säker på att de INTE blir samma sort som moderplantan. Själv har jag en två år gammal planta (röda bordsdruvor, antingen italienska eller sydafrikanska) från en stickling knyckt ur en slarvigt skuren druvklase i fruktdisken. Det blir åtminstone samma sort, men troligen mognar druvorna aldrig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.