Full version: Vill ha allé !
Ann i Göteborg
Får plats med en miniallé framför huset bestående av små träd med 2m mellanrum (3 träd på raken). Trädhöjd ca 3m och kronbredd ca 1m

Vad kan vara lämpligt att välja för träd till denna pytteallé?
+ kommer det att se vettigt ut?
nikced
Jag är övertygad om att det kommer se vettigt ut. Funderar själv på något liknande men har samma fråga som du så jag väntar med spänning på ytteligare inlägg i ärendet.
Ann i Göteborg
Några idéer alls på växtmaterial för detta ändamål??
Charlotte V
Svårt att svara när man inte vet hur tomten ser ut. Något som är väldigt vackert utan att bli så stort är ju bukettapel. Vet inte på rak arm vad den heter på latin, men något med "prunus" har jag för mig. Mycket söta blommor och har för mig att det blir små dekorativa frukter på senare.

Charlotte
Mi70
På citygross parkering i kungens kurva (stockholm) så har de små söta bollpilar planterade, stammarna är ganska tjocka, men kronan liten, tät och fin. Boll eller klotpil tror jag inte blir stor alls, fördelen är dock att den ser ut som ett "alléträd", jag tror det kan bli jättefint! Sorten är nog betydligt mindre aggressiv än vanlig pil också!
Ingo
Klotrobinia (Robinia Pseudoacacia 'Umbraculifera') håller ungefär den höjd du vill ha och får en nätt rund krona av sig själv. Jag gillar själv Robina mycket men bor för kallt för klotvarianten.

Det finns också flera fina rönnsorter som håller sig smala och små. Har inte i huvudet vilka.

Bukettapel som nämndes heter inte Prunus utan Malus - Malus Sargentii, närmare bestämt. Den är mer buske än träd men det finns flera andra prydnadsaplar som är trädformiga. Jag är dock lite osäker på om det är rätt för dig...du verkar vilja ha något uppstammat med smal krona och prydnadsaplarna tycker jag tenderar att ha relativt bred krona för att vara så små.

Sen finns det ju också smala pelarformer av rätt många sorters träd nuförtiden - äpple, prydnadskörsbär m.m.
Cilla
Låga och smala träd på 1 meter i omkrets i zon 1-2...

Som man inte behöver beskära:
En, dvärgrönn Sorbus reducta (enedast 2 meter hög och 1 meter diamater), pelarapel (Jag gillar "Red paradise" för dess vackra blommor men den blir bara 2 meter hög), gardenia - t ex doftbouvardian Veitchii imptoved med stora vita blommor hela sommaren,

Som man beskär för att hålla form eller storlek:
Uppstammat slån, Koralloxbär Cotoneaster franchetii 'Hybridus pendulus' som uppstammas (städsegrön och rikligt med frukter)

Om du kan tänka dig att låta träden växa samman och gillar exotisk blom:
Mandel Prunus dulcis och andra mandlar blir 4,5 x 4,5 meter, och hos oss antagligen aningen mindre (själv har jag bara dvärg- och rosenmandel, som är för små för att kallas träd).
Purpurolommon, prunus, prunus x blireana 3,5x4,5 m. Rosenröda blommor, purpurröda frukter.
Japanskt körsbär (finns många sorter) med sin romantiska blom finns i olika sortlekar, minst Prunus x Hilleri 'spire' är en smalare variant 2,5 m bred.

Eller gullregn som får bilda supertunnel kanske? Dessa blir dock mycket högre. Vill man ha dem låga fpr man forma till valv från början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon