noranettan
Den här rosen har varje år en "Försten i blom"-tävling med R. pendulina. Ofta slår någon av dom ut sista veckan i maj och varje år känns det som ett underverk - va? - redan? Den är en art som står pimpinellerna nära, ena föräldern är R. hugonis. Annars har den uppstått spontant i botaniska trädgården i Cambridge, varav den fått namnet. Bladverket är så fint och sirligt och blommorna helt fantastiska. De börjar sitt liv ljusgula och bleknar sedan. Varje gren är täckt av rosor, man blir lycklig bara av att vistas i närheten. Lars-Åke skriver att den får små runda och orangeröda nypon, men jag har faktiskt aldrig sett nypon på min. Den kan bli upp mot 3 meter, men hos mig ser rådjuren till att den inte blir mer än ~2m på sin höjd. Tuffing också, upp till z 6.

Jag lägger även in en grenbild för att visa hur blommorna sitter längs hela grenen.

Anette
Lotta i södra Skåne
Denna skriver jag upp direkt på min önskelista. Är den remonterande? Har funderat tidigare på Aglaia och Aicha och tycker att dom är fina dom med smile.gif Är Rosa x cantabrigiensis en klätterros?
Lotta
noranettan
Nej den remonterar inte, den är engångsblommande. Att grenarna blir höga betyder inte att det är en klätterros, men man kan säkert binda upp den och använda den som sådan. Jag har min utanför vårt plank som omgärdar Rosengården, kanske det ser ut som att den är en klätterros.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon