Full version: Gamla lysrör
TomTom
Har fått tre lysrörsramper av svärfar, så nu ska det riggas i källaren! Varje ramp har två 40 w rör så det räcker ju ett tag.

Lysrören hade följande märkning:

Osram-L 40W/30 (har stått oanvända i säkert 5-8 år)

Philips TL 40W/33

Har åldern någon betydelse?

Fungerar dessa versioner tillsvidare och att jag efterhand växlar över till bättre?

Jag ska främst driva upp små plantor av blandad kompott som åker ut i växthuset efterhand som ljus och temperatur så tillåter.

Tacksam för hjälp!

Tomas

Eva i Skåne
Även gamla lysrör går att använda. Det sägs att de blir sämre med tiden, vilken antagligen är riktigt, men jag har använt begagnade rör (som satt i begagnade armaturer) och tycker att det funkat bra.
Säkert finns det proffs som kan ha en annan uppfattning... confused.gif
Lady Hamilton
Lysrör tappar effekt när de blir "gamla" (lyst mer än 10000-timmar) det är riktigt, men om den igentligen är märkbar..... Det vet jag inte. Använd dina "gamla" lysrör du det kommer att bli bra. Om det sedan visar sig att dina rör går sönder så är det bara att göra som du skriver 'fixa nya' (dina rör kan ju hålla många år också....)
Själv så byter jag vart annat år (men det är jag det) Men så är de igång från September fram till Juni
kerstin z5-6
Samma här , men de första kullarna drog jag upp under de rör som satt i armaturerna .. det är bra rör du har där nu
Antagligen har de inte heller lyst 14 tim eller mer 7 dygn oktober-mars -som mina gör ..
jag byter numer som hamilton gör
MariaS
CITAT (TomTom @ 31-01-2008, 08:23) *
Har fått tre lysrörsramper av svärfar, så nu ska det riggas i källaren! Varje ramp har två 40 w rör så det räcker ju ett tag.

Lysrören hade följande märkning:

Osram-L 40W/30 (har stått oanvända i säkert 5-8 år)

Philips TL 40W/33

Har åldern någon betydelse?

Fungerar dessa versioner tillsvidare och att jag efterhand växlar över till bättre?

Jag ska främst driva upp små plantor av blandad kompott som åker ut i växthuset efterhand som ljus och temperatur så tillåter.

Tacksam för hjälp!

Tomas

Gissa om jag har jagat lysrör med färgnummer 33. Det var några år sedan de gick ut (tyvärr) Enligt mina böcker så ska detta vara det ideala färgnumret för växtbelysning. Häng upp och använd så länge de fungerar! tummenupp.gif
TomTom
Tack för alla svar! blomma.gif

Idag strålar solen in på mina plantor, men imorgon blir det Osram & Philips istället!
TomTom
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-01-2008, 10:49) *
Samma här , men de första kullrna drog jag upp under de rör som satt i armaturerna .. det är bra rör du har där nu
Antagligen har de inte heller lyst 14 tim eller mer 7 dygn otober-mars -som mina gör ..
jag byter numer som hamilton gör

Får man fråga hur du använder belysningen under oktober - november?
Solstorm
Det märks absolut att rören åldras. Brukar gå alldeles för länge innan jag kommer ihåg att byta över köksbänken. Och det syns absolut för ögat när jag byter, väldigt stor skillnad i ljusstyrka. Växterna märker det ännu mer.

Har man en ramp med flera rör så kan man ju byta ett åt gången, alla måste ju inte bytas samtidigt.
kerstin z5-6
Jag vet inte riktigt hur du menar men ? jag använder belysningen oktober till mars i min vinterträdgård -som tillskotts ljus -i nov-dec jan beroende på när lusten blir för stor , börjar jag så -och tänder då de lågt sittande lysrören över förökningsborden i samma utrymme..
Vet inte om det var svaret du ville ha ?
susa
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2008, 17:39) *
Jag vet inte riktigt hur du menar men ? jag använder belysningen oktober till mars i min vinterträdgård -som tillskotts ljus -i nov-dec jan beroende på när lusten blir för stor , börjar jag så -och tänder då de lågt sittande lysrören över förökningsborden i samma utrymme..
Vet inte om det var svaret du ville ha ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon