aanderss
Hur mycket ringer eller smsar ni för i månaden? vad har ni för aboneman?

här brukar de ligga på en 60-80 kr i månaden och jag har komviq kontant och jag har de gammla taxorna ennu så jag får bonus när de ringer till mig

mamamaggan
Har Comviq knockout med två telefoner anslutna. Brukar ha räkning på strax under 200 kr/mån i snitt. Förutom samtal så har vi en del sms och mms i den summan.
*Stintan*
Jag har Telenor-abonnemang. Betalar 199 kr/månad och kan ringa, skicka sms eller mms för den summan. Ringer jag för mer så får jag givetvis betala det också så det kan bli någon 50-lapp mer ibland.

Telefonen kostade 1:- med detta abonnemang och hittills är jag nöjd.
Har också en gammal telefon i reserv med telia kontant som jag dock sällan använder.

Jag har ingen fast telefoni längre och klarar mig utmärkt utan.
LadyG
Har inte fast telefon, vad ska jag med det till när jag har mobilen?
För det mesta stannar räkningen på runt 100-lappen.
Ibland, vid sällsynta tillfällen sticker det iväg högre men då är det oftast för att jag är på resande fot och kollar mailen via telefonen.
Comviq Knockout heter mitt abonnemang f ö, svårt att hitta något billigare för mina telefonvanor.
Bee
Hemma ringer jag med hemmatelefonen, iptelefoni med Bredbandsbolaget. Skall jag däremot ringa till en mobiltelefon tar jag mobilen för BB tar hutlöst betalt - 1:30/min mad.gif . Jag har pratat med dom och frågat om dom inte kan sänka taxan till mobiler men det är dom inte intresserade av.

Edit: stavfel
*Stintan*
CITAT (LadyG @ 31-01-2008, 13:25) *
Har inte fast telefon, vad ska jag med det till när jag har mobilen?
För det mesta stannar räkningen på runt 100-lappen.
Ibland, vid sällsynta tillfällen sticker det iväg högre men då är det oftast för att jag är på resande fot och kollar mailen via telefonen.
Comviq Knockout heter mitt abonnemang f ö, svårt att hitta något billigare för mina telefonvanor.

Här tycker jag mest att det sticker iväg med kostnaderna är jag är tvungen att ringa samtal till " du är nu nr 18 i kön men vi besvarar ditt samtal så fort som möjligt" . Ibland undrar jag om myndigheter och vissa företag har avtal med teleoperatörerna att dra ut så länge som möjligt på samtalen. Det är ju något dom tjänar på båda så det skulle inte förvåna mig.
MariaS
118 kronor på sista fakturan, varav 98 i abonemangsavgift! Får nog byta abonemang...
LadyG
CITAT (Stintan43 @ 31-01-2008, 13:48) *
Här tycker jag mest att det sticker iväg med kostnaderna är jag är tvungen att ringa samtal till " du är nu nr 18 i kön men vi besvarar ditt samtal så fort som möjligt" . Ibland undrar jag om myndigheter och vissa företag har avtal med teleoperatörerna att dra ut så länge som möjligt på samtalen. Det är ju något dom tjänar på båda så det skulle inte förvåna mig.

Jag ringer sällan till 0771-nummer, men när jag gör det blir det korta samtal. Jag kan inte tänka mig att de är särskilt dyra, jag kommer ju inte så ofta över minimidebiteringen på 89:-/mån så jag behöver nog inte oroa mig.

Fast visst är det ett oskick att myndigheter går från 020 som ska vara gratis till 0771 som är betalsamtal.
Inga från Närke
Ringer inte mycket har den mest bara för säkerhet när jag är utomhus och på promenader. Då vet man att man är nåbar och kan kontakta eller man kan söka efter en om något skulle hända.
Anväder hemmatelefonen för det mesta.
Aqvakul
CITAT (Inga från Närke @ 31-01-2008, 18:40) *
Ringer inte mycket har den mest bara för säkerhet när jag är utomhus och på promenader. Då vet man att man är nåbar och kan kontakta eller man kan söka efter en om något skulle hända.

Låter som jag! Har alltid mobilen på mig, men använder den sällan. Kontantkort - 300 - 400 kronor per år.
gunvor
CITAT (aq42 @ 31-01-2008, 19:40) *
Låter som jag! Har alltid mobilen på mig, men använder den sällan. Kontantkort - 300 - 400 kronor per år.

Samma här- köpte en ny telefon för några månader sedan - den var dyr. Den är stor o lite klumpig - har inte lärt mig den riktigt än - är inte så teknisk, men det är en seniortelefon med stora rejäla knappar och en röd knapp på baksidan - där jag skall programmera in ett visst antal tel nr till utvalda personer som skall se till att organisera allt i den händelse att jag trycker på kanppen .- då skall dom leta upp mig, ringa 112 o fonus o s v. alltså den verkliga nödknappen - borde väl läsa på buksanvisningen ordentligt - den enda funktion som jag verkligen lärt mig är väckningen och den låter förfärligt. Ringer nog för minst 100 kr per år!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Inga från Närke @ 31-01-2008, 18:40) *

Samma här.
Anma
Här hemma använder jag mobilen nästan inte alls, försöker att prata/smsa för avgiften åtminstone, 199:-/mån, lyckas inte så ofta.. På sommarhalvåret blir det bara mobilen för vi har ingen fast telefon på stugan. I maj går min bindningstid ut, ska då leta efter ett bra och billigt abonemang som är obunden.
Netha
Kul att just detta ämne dök upp här idag.
På fm idag gick jag in på Telia och kollade vad som gäller refillkort. Där såg jag att vi bägge hade det dyraste alternativet. ohmy.gif
Smart gjort av Telia att placera alla Refillkortsanvändare i "Kvällar och Helg". angry.gif Detta utan att fråga oss. angry.gif angry.gif

Iaf så fanns det info på min sida och jag ändrade till Refill "Dygnet runt" och plötsligt kostar det allt mellan 0,69 kr - 1,99kr/min
istf 3,99 som tidigare.

Värt att kolla, alla ni som har Refill ... knappa in *120 fyrkant så ser du vad du har för taxa.

Smart också av Telia att få oss till att tanka refillen med 200kr el mer och få 20% extra i potten ...
man måste nämligen tanka kortet med minst 100 kr/mån för att få ringa med det billigaste alternativet 0,69 kr/min
Fyller du med 2 - 300 kr och ringer lite, då får du betala 1,99 kr/min.

ingrid fuxwall
Ringer en hel del med mina mobiler. En telia och en comvik
Myosotis
Har ingen mobil! Vill inte ha heller. Men för en tid sedan prackade en arbetsgivare på mig en gammal mobil för hon var trött på att aldrig kunna nå mig. Den ligger här (det var länge sen jag fick hoppa in och jobba där), men där är ingen täckning på den för att det är Telia (betalkort). Lustigt egentligen, det här är ändå Skåne och inte fjällen. Tur att betalkorten inte förfaller längre om man inte fyller på, för många år sen förlorade vi hundratals kronor på det viset, fick ingen fast telefon, fick inte ha någon annan mobiloperatör heller. Så om man ville prata i telefon fick man springa ut i skogen och hitta ett ställe där det var täckning... thumbdown.gif
CITAT (Myosotis @ 01-02-2008, 07:57) *
Har ingen mobil! Vill inte ha heller. Men för en tid sedan prackade en arbetsgivare på mig en gammal mobil för hon var trött på att aldrig kunna nå mig. Den ligger här (det var länge sen jag fick hoppa in och jobba där), men där är ingen täckning på den för att det är Telia (betalkort). Lustigt egentligen, det här är ändå Skåne och inte fjällen. Tur att betalkorten inte förfaller längre om man inte fyller på, för många år sen förlorade vi hundratals kronor på det viset, fick ingen fast telefon, fick inte ha någon annan mobiloperatör heller. Så om man ville prata i telefon fick man springa ut i skogen och hitta ett ställe där det var täckning... thumbdown.gif

Och vi hade problem med Comviq och täckning. Därför bytte jag till Telia. När vi var i norra Sverige för 2 år sedan så gick ju inte våra telefoner och då är det meningslöst. Sambon har kvar Comviq men jag bytte. Comviq fungerade inte helller när vi åkte till tyskland.
Men med telia fungerar det.

Edelweiss
Myosotis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-02-2008, 08:56) *
Och vi hade problem med Comviq och täckning. Därför bytte jag till Telia. När vi var i norra Sverige för 2 år sedan så gick ju inte våra telefoner och då är det meningslöst. Sambon har kvar Comviq men jag bytte. Comviq fungerade inte helller när vi åkte till tyskland.

Edelweiss

Comviq funkar däremot här! Vi har det på larmet. Numera har jag också deras mobila bredband som fungerar hyfsat. För det mesta. Fast bara på övervåningen. Vanligt bredband kan vi inte få.
CITAT (Myosotis @ 01-02-2008, 09:00) *
Comviq funkar däremot här! Vi har det på larmet. Numera har jag också deras mobila bredband som fungerar hyfsat. För det mesta. Fast bara på övervåningen. Vanligt bredband kan vi inte få.

Men vad konstigt. Bor du bakom en kulle, för berg har ni ju inte i skåne????

Betty
CITAT (Netha @ 31-01-2008, 22:23) *
Kul att just detta ämne dök upp här idag.
På fm idag gick jag in på Telia och kollade vad som gäller refillkort. Där såg jag att vi bägge hade det dyraste alternativet. ohmy.gif
Smart gjort av Telia att placera alla Refillkortsanvändare i "Kvällar och Helg". angry.gif Detta utan att fråga oss. angry.gif angry.gif

Iaf så fanns det info på min sida och jag ändrade till Refill "Dygnet runt" och plötsligt kostar det allt mellan 0,69 kr - 1,99kr/min
istf 3,99 som tidigare.

Värt att kolla, alla ni som har Refill ... knappa in *120 fyrkant så ser du vad du har för taxa.

Smart också av Telia att få oss till att tanka refillen med 200kr el mer och få 20% extra i potten ...
man måste nämligen tanka kortet med minst 100 kr/mån för att få ringa med det billigaste alternativet 0,69 kr/min
Fyller du med 2 - 300 kr och ringer lite, då får du betala 1,99 kr/min.

Tack för tipset! thanks.gif Kollade nyss och upptäckte att jag med har "Kväll och helg"...
LadyG
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-02-2008, 08:56) *

Edelweiss

Knepigt, jag har Comviq och har aldrig upplevt problem med täcknigen. Hade bra täckning i Amsterdam, Rom, Barcelona och London (med den här telefonen och abonnemanget), fast det beror nog på Tele 2's avtal med respektive operatör i de länderna. Enda gången jag inte haft full täckning var i småland hos min pappa får några år sen men nu har de satt upp en mast några kilometer bort så nu är det fullt ös där med.
aanderss
jag har alltid bra täckning med comviq men min bror som har telenor/europolitan har ofta sämre täckning
CITAT (LadyG @ 01-02-2008, 11:48) *
Knepigt, jag har Comviq och har aldrig upplevt problem med täcknigen. Hade bra täckning i Amsterdam, Rom, Barcelona och London (med den här telefonen och abonnemanget), fast det beror nog på Tele 2's avtal med respektive operatör i de länderna. Enda gången jag inte haft full täckning var i småland hos min pappa får några år sen men nu har de satt upp en mast några kilometer bort så nu är det fullt ös där med.

Täckning hade vi i Tyskland men det fungerade bara inte med Comviq. Det gick tills för 1 eller 2 år sedan men sen ändrade dom något och då var det slut. Men jag har nu även ett tyskt kort som jag sätter in när jag vi är där.

När vi åkte med husbilen i norra Sverige så hade vi täckning längs kusten men så fort vi åkte inåt landet var det stopp. Och när man är ute så med husbilen då tycker vi att det är viktigt att man kan nå oss och att vi kunde ringa ifall det är något. Vi har ju barn och en massa barnbarn och en gammal svärmor, då är det viktigt att vara nåbart.

Normalt skulle jag inte behöver en mobiltelefon, men gubben min tjatade så mycket om det att jag måste kunna ringa honom ifall jag är ensam ute och det är något. Jag förstår honom, med min rygg kanske jag kan inte gå hem från en promenad. Men då hjlper det inte heller när jag är ute och telefonen ligger hemma på byrån rolleyes.gif

Elisabeth
Myosotis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-02-2008, 09:26) *
Men vad konstigt. Bor du bakom en kulle, för berg har ni ju inte i skåne????

För långt ut i skogen kanske...? Eller så är det Söderåsen som är i vägen.
Pirum
CITAT (Netha @ 31-01-2008, 22:23) *

Jag tror att alla Telias kontantkort säljs med just "Kvällar och Helg"? När jag köpte kortet kostade det 6kr/min dagtid, och bara 80 öre kvällstid - till fasta nätet. Comviq gör samma sak, de flesta av deras kort "faller tillbaks" till det gamla systemet med skilda taxor för fastnätet och mobilnätet, speciellt kvällstid.

Själv tyckte jag att Halebop var klart bäst förr. De tog 19 öre per minut om jag minns rätt, kvällstid till fasta nätet. Och 5-6kr dagtid till alla. Sen bytte de till 99öre/min till alla, inklusive fastnätet även kvällstid sad.gif

Alla operatörer är "skojare". :/
Netha
Men vi har ju haft refillkort sen många år tillbaka och aldrig har Telia meddelat att vi satts i ett särskilt "fack"
Det tycker jag är för dj...igt. angry.gif

De kunde väl åtminstone meddelat detta på Mina sidor ... men näää.

Dotter har Halebop ... ringer gratis till alla som har Halebop men sedan vet jag inte vad andra villkor det kortet har.

Är benägen att hålla med om att alla operatörer är "skojare" thumbdown.gif .
Novisen
Har Telia... betalar ca 60-70:- /månaden.... men jag ringer inte spciellt mycket heller. (Varför skulle jag det) Täckningn är mycket bra där j är (landet- där andra klagar)

N
Alba
Hos Telia måste man ju fylla på Refillkortet inom 12 månader, även om man inte ringt upp summan.....dvs 1 ggr/år måste det fyllas på.

Fungerar det så hos andra operatörer också ?
Myosotis
CITAT (Alba @ 21-02-2008, 13:34) *
Hos Telia måste man ju fylla på Refillkortet inom 12 månader, även om man inte ringt upp summan.....dvs 1 ggr/år måste det fyllas på.

Det är inte så längre!! Har förlorat flera hundra kronor på det där, mycket förargligt. Först var man tvungen att ladda en massa, sen blev kortet ogiltigt och pengarna bara försvann. Efter många klagomål har de nu ändrat på det. Kortet gäller ett år från senaste aktivitet.
Alba
CITAT (Myosotis @ 21-02-2008, 18:50) *
Det är inte så längre!! Har förlorat flera hundra kronor på det där, mycket förargligt. Först var man tvungen att ladda en massa, sen blev kortet ogiltigt och pengarna bara försvann. Efter många klagomål har de nu ändrat på det. Kortet gäller ett år från senaste aktivitet.

Du menar alltså att om jag inte ringer på 1 år på kortet så försvinner det.
Myosotis
Kortet blir nog ogiltigt då, ja. Men det kanske räcker att bli uppringd eller nåt, det är jag inte säker på. Att kolla saldo räcker iaf för att förlänga giltigheten.
Netha
Man behöver inte längre fylla på kortet en ggr/år.
Det räcker med att kolla saldot så förlängs giltighetstiden ett år framåt från den dagen du kollar.

krellus
Jag är väl en av få som inte är beroende av mobiltelefonen.
Maken till "skapat" behov får man ju leta efter.
Alba
CITAT (krellus @ 22-02-2008, 08:17) *

Samma här. Det är därför jag frågar. Jag har just fått "kortfel" vilket innebär att jag inte använt mobilen på 1 år och nu är den stängd.. Jag tycker ju själv att jag gjort det men kan ju ingen bevisa....de har säkert rätt.
Jag blev lite vilseledd av Telia för ca 1 år sedan då kvinnan jag pratade med sa att den 1-årsgränsen var borttagen och då trodde jag det gällde både laddning och samtal.

Kan man köpa bara nytt telefonnummer. Eftersom jag har min mobil bara som en säkerhet skulle jag ju inte vilja investera i en ny.
Rossi
CITAT (Alba @ 21-02-2008, 14:34) *

Fungerar det så hos andra operatörer också ?

Så är det inte hos Telia längre. Det är länge sedan de tog bort det kravet.
Ramred
CITAT (Alba @ 22-02-2008, 09:54) *
Samma här. Det är därför jag frågar. Jag har just fått "kortfel" vilket innebär att jag inte använt mobilen på 1 år och nu är den stängd.. Jag tycker ju själv att jag gjort det men kan ju ingen bevisa....de har säkert rätt.
Jag blev lite vilseledd av Telia för ca 1 år sedan då kvinnan jag pratade med sa att den 1-årsgränsen var borttagen och då trodde jag det gällde både laddning och samtal.
Kan man köpa bara nytt telefonnummer. Eftersom jag har min mobil bara som en säkerhet skulle jag ju inte vilja investera i en ny.

Visst kan du köpa nytt kontantkort utan att köpa ny telefon. Telenor vet jag har på sin internetsida att beställa utan extra kostnad. De andra operatörena har kanske också liknande erbjudande. Surfa runt och kolla.
Netha
Alba ... Du kan köpa Telia refill startpaket hos alla som säljer mobiltelefoner
ev. också på varuhus och kiosker.
Du kan välja nummer själv, bland dem som butiken har.
Det kostar 150 kr, varav du får ringa för 100kr. Men om du registrerar numret (inte vill ha hemligt)
så får du ringa för hela summan ...150kr

Kanhända butikerna också säljer refill till andra än Telia.
Alba
OK ....om jag köper ett nytt kontantkort köper jag alltså också ett nytt telefonnummer.

Mitt gamla tel.nummer är ju borta nu.
Netha
CITAT (Alba @ 22-02-2008, 10:30) *
OK ....om jag köper ett nytt kontantkort köper jag alltså också ett nytt telefonnummer.

Mitt gamla tel.nummer är ju borta nu.

Ja, så är det.
Men nog tycker jag att du ska kontakta Telia och höra efter om du inte kan få dem att aktivera kortet igen.
Tror inte att det ska vara omöjligt.
titti49zon6
Alba, har du kollat med Telia? Dom kanske kan koppla in dig igen med ditt
gamla abbonemang och nummer, smidigare om du varit nöjd med deras tjänst
Min gubbe hade missat att sätta pengar på sitt abb. för några år sen och jag ringde då
och dom öppnade telefonen utan några extra kostnader
Alba
Jo jag har mejlväxlat med Telia en vecka nu och de säger att de inte kan öppna tel.numret igen.
Alba
Nu har jag retat mig ännu mer på detta och har nu skrivt brev till Telia.

Fortsättning följer. biggrin.gif
Gita

Beroende är jag väl inte, men det är ju väldigt praktiskt med mobil. Arbetsgivaren står för telefon och abonnemang, har ingen aning hur mycket jag ringer för, ganska mycket skulle jag tro.
Gita
mamamaggan

Nja ser det inte så utan som en säkerhet i fall något händer. Förr fick man leta reda på en telefonkiosk , nu har man den i fickan.

Gav bort en till mina föräldrar när de levde . De resonerade lite som du i början men sedan insåg de att det var just en säkeret t ex när man är ute och kör bil och det blir något fel . Min pappa var en riktig " skogsmulle " ( gammal orienterare ) och hände det honom något när han var ute i skogen så kunde han ju ringa efter hjälp eller mamma kunde ringa och höra efter var han var om hon tyckte att han var borta länge och slapp var orolig och kanske " slå larm " i onödan .

Sedan behöver man ju inte kuta omkring och ringa i tid och otid om ovesäntligheter , det kan jag se som ett skapat behov.
Alba
CITAT (Alba @ 22-02-2008, 11:22) *
Nu har jag retat mig ännu mer på detta och har nu skrivt brev till Telia.

Fortsättning följer. biggrin.gif

Fick svar från Telia idag. Nu har de öppnat telefonnumret igen. Yippiiiii.
Man ska tydligen inte ge sig bara för att man får nej några gånger.
Tobb
Telia student, och jag har bara mobilabonemang. Skickar kanske 300sms per räkning, de är gratis tongue.gif
Netha
CITAT (Alba @ 04-03-2008, 16:37) *
Fick svar från Telia idag. Nu har de öppnat telefonnumret igen. Yippiiiii.
Man ska tydligen inte ge sig bara för att man får nej några gånger.

Det lönar sig att inte ge upp i första taget. tummenupp.gif
pejori
har comwiq och använder den ytterst lite...kanske 200 -300 hundra /år
har den mera som nödlösning tex vid strömavbrott när inte fasta telenätet fungerar..(IP-telefoni)
använder inte tel. ofta alls...har en räkning på ca två hunda samtal/år på fast tel...
Starfight
Ringer alltid från mobilen när jag ringer. Har Tre som operatör och får 500min att ringa för varje månad för 199kr som räcker för mig. Har bara den fasta telefonen för dom som ringer till mig, har ingen abonnemangs kostnad på den pga att jag är såkallad combo kund hos Comhem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon