Full version: Val av kompost?
CarinaNV
Hej!

Jag är så fräck att jag dyker opp på forumet just för denna speciella fråga: Vad för typ av kompost ska vi köpa hem till oss? Googlar mig runt på Internet men blir alldeles surrig i huvudet för jag vet faktiskt inte vad som blir bäst för oss. Vi bor i Norge så jag måste också ta höjd för de förhållandena (godkännande kanske man måste ha av myndigheter tex?). Så här ser det ut hos oss:

Vi är 4 personer i hushållet och vill gärna kompostera även matavfall (utesluter det bruk av kallkompost tex?). Vill gärna ha det naturligt och det gör inget att det kanske tar lång tid med förmultning bara det blir bra i slutändan. Har läst någonstans att varmkomposter oftast måste efterkomposteras och det låter inte som något jag (vi?) vill tillbringa extra arbetskraft på. Kan därför gärna hellre köpa tex en kallkompost med två avdelningar som tar lite mer tid på sig men som i lugn och ro får ligga och processera det den ska göra. Får man ha det till matavfall så tänker jag att en lagom stor kallkompost med nät under (finns det sådana? confused.gif ) för att hålla undan skadedjur (räcker det med nät under?) i två avdelningar skulle passa oss (eller skulle den inte det? ). Den följer liksom med naturens växlingar och gör säkert uppehåll i förmultningsprocessen men så gör ju resten av naturen runt också så det är helt ok med oss. Vi bor utanför Oslo så klimatet är väl som i Stockholm eller kanske Gävle eller något sådant...

Eh, är det någon som har förslag så blir jag glad, smile.gif Tack!
Tosan
HÄR
Är min egen tråd i samma ämne... Vi har mer eller mindre bestämt oss för träkomposten jag lagt in en länk på. Träkomposter kan man ju bygga själv åxå om man vill.
Här behöver man tillstånd från kommunen för att kompostera matavfall, bygger man själv ska man lämna in en beskrivning på komposten. I gengäld får man billigare sophämtning.
Fågelvägen
Vi har en Cipax varmkompost och är jättenöjda! smile.gif
Vi tar ut nästan färdig kompostjord nertill, det blir ca ett halvt skottkärrslass 3-4 gånger per år. Det finns massor med daggmaskar i komposten och de jobbar också på vintern. Efterkompostering behövs kanske inte, men jag brukar varva in det halvfärdiga i en lövkompost (i 2 stora träramar), som jag ändå skyfflar om då och då.

Halvfärdig kompost = fin svart mull, men med smulor av äggskal och enstaka kycklingben synliga

Cipax är godkänd av vår kommun (Nacka)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon