Cockaby
31-01-2008, 16:31
Hej på er
Jag har precis skaffat mig en sommarstuga med en minst sagt ovårdad tomt på 3000 kvm som jag ska försöka få lite ordning på. Nu växer där mest bara sly i form av hallon, brännässlor och björk, förutom de drygt 10 ris- och vedhögar som finns spridda över tomten som är från stormen -99. Och det är just de här ris- och vedhögarna jag och sambon funderar kring. Att flytta på allihop, vare sig det gäller elda, flisa, gräva ner etc, är inte att tänka på. En del ligger såpass i vägen så de får vi antagligen ta hand om men några bildar upphöjningar som kan bli ganska fina om man rensar slyet runtomkring och täcker dem med växtlighet så de inte ser så risiga ut.
Det tycker i varje fall jag, sambon är lite mer skeptisk. Men han har lovat att jag kan få göra ett försök under det kommande året med att få en eller flera av högarna fint inklädda av någon växtlighet. Så jag undrar om ni har lite förslag här på bra växter man kan använda, både som är lite mer sirligt glesa att sätta över de mer vackert mossbeklädda delarna och mer täckande och aggressiva för de mer fula delarna. Viktigt att veta är att där finns ganska mycket hjortar och rådjur så det får inte vara värsta delikatessen.
Stugan ligger på Romeleåsens östsluttning med skog runtomkring, några bilder finns på min nystartade blogg , www.sustin.blogg.se men de är inte direkt tagna för att visa högarna så det får jag återkomma med efter helgen om det finns intresse. Det är en minst sagt spännande tomt då det är en liten ravin i mitten med branta slänter på sidorna. Det ska bli en rolig utmaning att ta hand om även om vi till en början bara vill snygga till det och skynda långsamt med att göra tomten till en trädgård.
Finn Klematis
31-01-2008, 16:45
Hej!
Klematis Vitallba. Minst 10 m. långarankor..Vita blommor i klasar.
Mvh.
Finn.
Lady Hamilton
31-01-2008, 17:20
Snår Vinda

Vita o Rosa har jag gått om..............men det är ett ogräs
Aqvakul
31-01-2008, 17:46
[attachment=12582:Bokharabinda.jpg]
Bokharabinda - även kallad "arkitektens tröst" - växer ymnigt och breder gärna ut sig, klättrar snabbt upp i träd mm. Den har inga större krav på jordmån och har vackra vitrosa blomvippor under hela växtsäsongen.
Humlen har ju en förmåga att växa mellan 5 och 7 meter på ett år!
Cockaby
01-02-2008, 10:20
Tack för svaren.
Just Bokharabindan och humle har jag funderat över då jag dels har en planta bokharabinda stående på min kolonilott och har erfarenhet av humle sen innan. Och båda klarar väl en ganska dålig jordmån om jag inte har fel? för jag funderar på att sätta några plantor lite spritt över högarna och på sina ställen blir det nog inte många nävar jord mellan grenarna där jag kommer sätta dem, räknar däremot att det inte ska vara alltför svårt för rötterna att äta på de halvförmultnade grenarna.
Får se hur jag gör, blir nog lite blandat, jag har några stycken att leka med. Jag har en stor hög som faktiskt har blivit riktigt vackert mossbeklädd så där ska jag försöka hitta någon mer gles klättrare med skira grenar och små blommor, kanske blandat med murgröna. På en av de fulare så ska jag jag plantera bokharabindan jag har och ser hur det blir. Om den täcker ordentligt och hur det i så fall ser ut med en stor bokharabinda-limpa på tomten. Blir det itne bra så får man göra om nästa år.
Snårvindan blev jag faktiskt nästan lite intresserad av också, känns som det kan passa på en naturtomt. Samtidigt är den kanske lite väl svår att få bort sen när man väl fått in den? efterhand vill jag ju göra mer och mer trädgård av tomten om än i lite nordiskt djungeltema. Sen räknar jag iofs med att det redan finns en hel del på tomten som kan vara svårt att få bort utan att täcka ordentligt men man kanske inte ska göra det värre...

Ah, börjar i varje fall se ordentligt framemot vårkanten då man kan börja planera och gräva. Ett trädgårdsland är det första vi kommer satsa på för att ha nåt att jobba med samtidigt som vi känner in oss på tomten i övrigt. Men lite ska det exprimenteras med högarna i varje fall.
Lady Hamilton
01-02-2008, 10:32
Snårvindan kan jag skick längre fram i vår om du vill Hör i så fall av dig. Och den kan vara svår att bli av med men samtidigt är den väldigt snygg där den växer
ängsvädd
01-02-2008, 12:04
Jag tycker att det verkar vara en väldigt bra idé att täcka rishögarna och göra något vackert av dem. Björnbär kanske kan funka, men den är inte så snabbväxande tror jag. Vildvin kanske? Vindruvor?
Solstorm
01-02-2008, 12:21
Ska alla högarna täckas med klättrare på en gång? Varför inte ta någon hög och lägga hopkrattat löv kanske nedbrytbart köksavfall och göra en gigantisk kompost. Med tiden blir ju alltihop en jättestor jordhög. Det tar kanske några år men tiden går mycket fortare i trädgården än man kan tro.
Finns här någon på forumet som är dyktig på att odla svamp på trä? Kanske går det att ympa in svampmycel och få en svampodling. Svampmycel finns att köpa av olika svampsorter.
Cockaby
01-02-2008, 13:19
Det är faktiskt just björnbär som fått mig att tänka i de här banorna. På en av de fulaste högarna så är det just en liten björnbärsranka som har klättrat upp på toppen och ligger väldigt vackert över stockarna. Det kan vara vackert men spontant känner jag mig inte så sugen på deras taggar. iofs mest för att det och hallon finns lite överallt på tomten så man fastnar hela tiden när man går runt. Vildvin är jag däremot löjligt förtjust i sen barndomens vackra höstfärger.
Solstorm
Tack för lite nya idéer.
Att täcka med jord kompost etc har vi tänkt på några av de lite mindre och plattare högarna. De lite större är jag rädd att det kan bli svårt att få det att ligga kvar. Det beror hurpass väl det ligger kvar i skrevorna mellan iofs. Där finns en liten kulle där jag har funderat på att plantera lite rhododendron som har en riktigt platt rishög där jag tror det hade varit suveränt att lägga gammalt lövavfall etc på och sen sätta några småroddar och blåbär i. Det borde väl bli sur och trevlig jord för roddarna efterhand.
Det där med svampen låter helt klart lite häftigt.
Jag måste verkligen ta några fler foton på högarna och visa. Vissa är som sagt riktigt dekorativa övertäckta med mossa, och ligger bra tiill för att planera gångar runt om. Det är en riktigt häftig tomt som det ska bli riktigt roligt att hugga tag i. Men än så länge har inte planerandet satt fart ordentligt och man växlar ständigt mellan en oro att man inte kommer orka, kommer göra helt fel eller kommer göra för mycket så man inte orkar hålla liv i allt efterhand. Jag är ju trots allt totalt nybörjare och vet inte riktigt vad det innebär och det är ju också bara en fritidshustomt.
Men underbart att ha ett forum att diskutera sina tankar och idéer med.
Det kan säkert bli snyggt, speciellt med lite olika växter tillsammans. Rhododendron låter som en kul idé. Vildvin, murgröna och skogsklematis växer snabbt. Klätterhortensia är också snygg, men växer långsammare.
Men snälla, ta inte in snårvindan i din trädgård! Jag brukar kalla den "blomman från helvetet"...
Den blir man aldrig av med och den kväver andra växter till döds.
Solstorm
01-02-2008, 13:49
Det är ju faktiskt oundvikligt att de stora högarna blir jord så småningom men det tar ju längre tid. Ju mer jord, löv, köksavfall, halm etc man "knör" ner i springorna, desto fortare går det. Det är ju inget som hindrar att man lägger i lite jord och löv i springorna och planterar över med klättrare så man slipper se högen medans den bryts ned.
Att göra en kulle för rhododendron låter som det kan bli jättebra. Har du möjlighet att stoppa in torvblock kanske? De håller ju fukten ganska bra men behöver vattnas ibland. Du skriver inte hur långt bort du bor från sommarstugan eller hur ofta du åker dit. Det händer ju att man måste ge dem en spann vatten på vårvintern när solen är stark men marken fortfarande är frusen. Och på sommaren ibland också. Att ha en mossbeväxt kulle med rhododendron är ju vansinnigt snyggt.
Kanske kan du pensla på filmjölk på veden och torvblock för att få mossan att etablera sig fortare. Har hört att det är bra men aldrig prövat själv.
Jag har rhododendron där man inte ska ha dem. Mitt i solgasset mot en södervägg. Tidigare ägaren planterade dem på 60-talet. Jag har kapat ned dem helt några gånger för att de blir för stora. Väldränerad jord som torkar ut fort. Har lagt till dem lite torv ibland. Man ser när bladen rullar ihop sig och hänger att den behöver vatten. Slänger till dem vatten och de är jättefina igen.
Om du bor långt från sommarstugan och inte åker dit vintertid så kan det kanske vara lite svårare att klara dem. Det kommer ju att torka ut mer på en kulle och de första åren kan bli svårare innan rötterna blivit stora. De har ju ganska ytliga rötter.
CITAT (Åsa E @ 01-02-2008, 13:45)

Men snälla, ta inte in snårvindan i din trädgård! Jag brukar kalla den "blomman från helvetet"...
Håller med fullständigt. Passa dig för den.
ängsvädd
01-02-2008, 18:45
Kaprifol kan växa som marktäckare. Men den sprider sig snabbt och kan ta över.
Fågelvägen
01-02-2008, 18:55
CITAT (Åsa E @ 01-02-2008, 13:45)

Jag håller med, trots att blomman är vacker.
Solstorm
01-02-2008, 23:57
Snårvinda? Du kan få betalt om du kommer hit och hämtar den. Ju mer du tar desto mer betalar jag.
Inger S
02-02-2008, 23:42
Glöm Snårvindan för Guds skull!
Det finns ju en ettåring som ser nästan ut som Snårvindan. Den heter Blomman För Dagen, växer tätt fort och vackert och man behöver bara köpa frön en gång. Den sprider sig inte men det går urbra att samla frön från den. Numer finns den ju i en massa olika färger.
Rosmarin
07-02-2008, 19:24
CITAT (Solstorm @ 01-02-2008, 13:49)

Det är ju faktiskt oundvikligt att de stora högarna blir jord så småningom men det tar ju längre tid. Ju mer jord, löv, köksavfall, halm etc man "knör" ner i springorna, desto fortare går det. Det är ju inget som hindrar att man lägger i lite jord och löv i springorna och planterar över med klättrare så man slipper se högen medans den bryts ned.
Att göra en kulle för rhododendron låter som det kan bli jättebra. Har du möjlighet att stoppa in torvblock kanske? De håller ju fukten ganska bra men behöver vattnas ibland. Du skriver inte hur långt bort du bor från sommarstugan eller hur ofta du åker dit. Det händer ju att man måste ge dem en spann vatten på vårvintern när solen är stark men marken fortfarande är frusen. Och på sommaren ibland också. Att ha en mossbeväxt kulle med rhododendron är ju vansinnigt snyggt.
Kanske kan du pensla på filmjölk på veden och torvblock för att få mossan att etablera sig fortare. Har hört att det är bra men aldrig prövat själv.
Jag har rhododendron där man inte ska ha dem. Mitt i solgasset mot en södervägg. Tidigare ägaren planterade dem på 60-talet. Jag har kapat ned dem helt några gånger för att de blir för stora. Väldränerad jord som torkar ut fort. Har lagt till dem lite torv ibland. Man ser när bladen rullar ihop sig och hänger att den behöver vatten. Slänger till dem vatten och de är jättefina igen.
Om du bor långt från sommarstugan och inte åker dit vintertid så kan det kanske vara lite svårare att klara dem. Det kommer ju att torka ut mer på en kulle och de första åren kan bli svårare innan rötterna blivit stora. De har ju ganska ytliga rötter.
Att skapa "kompostkullar" av högarna verkar ju smart. Pumpor växer väldigt bra i just komposthögar. Och slingrande indiankrasse är ju väldigt vackert. Det beror pa om du vill ha en ettarslösning eller ett mera langvarigt alternativ? Om ni nu bestämmer er för att vilja ta bort högarna i slutändan sa kan det ju vara lättare om det inte växer björnbärsrevor med taggar och djupgaende rötter överallt...
Cockaby
08-02-2008, 14:47
Pumpor, där sa du nåt! Pumpor står som ett stort måste för både mig och min sambo vad gäller trädgårdslandet. För att slippa göra ett så stort trädgårdsland så kan det definitivt vara en idé att låta de klänga på högarna. Frågan är väl kanske bara vad rådjuren tycker om dem, jag vill ju inte odla rådjursmat...
Från att när vi tog över stugan 14 december titta ganska uppgivet på alla högarna så börjar det kännas ganska bra faktiskt. Vissa måste vi flytta på, kanske flisa ner, men flera av dem ligger faktiskt ganska bra och är ganska dekorativa i vår "ravin". Det kommer bli vackert med gångar runt högarna i vår nordiska djungel.
Rosmarin
26-02-2008, 22:48
Jag är också förtjust i dessa stora, vackra "frukter". De självsådde sig i min trädgård förra sommaren, just med kompostjord, och jag fick 25 stycken jättestora pumpor!!!! Jag letade recept överallt och hittade allt möjligt gott att laga till av dem. Bl.a. marmelad! Blandat med några apelsiner och deras skal finskurna i marmeladen. Underbart god! Jag rekommenderar att prova detta.
eugenia
27-02-2008, 00:48
Rosor kunde kanske användas också. Honungsros eller någon annan starkväxande klätterros. Sök i rosforumet i så fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.