Alba
På en del fröpåsar jag köpt står det "kräver en vinter för att gro".
Innebär det att jag kan ställa ut sådden i 6-8 veckor ?
Är det tillräckligt eller måste det vara en lång vinter.
KURT
Tiden i sig är sällan intressant, oftast behöver de en viss samlad kyla. 6-8 veckor svalt (förutsatt att det blir kallt) bör räcka bra.
Tosan
Jag tror det är rätt olika... Jag köpte klematisfrön som skulle ha 4-7 månader. De fick stå i drygt 4 månader i kylen, nu har de stått under lysrören sen 1/1 men inget har hänt så jag tror jag ska testa att ställa tillbaks dem i kylen.
kerstin z5-6
jag skule vilja veta vilka frö innan jag svarar , men generellt är det ok med 8 v
Alba
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2008, 00:54) *
jag skule vilja veta vilka frö innan jag svarar , men generellt är det ok med 8 v

Tacksam för all hjälp jag kan få.

1 Kragklocka..... Adenphora Nikoensis Nikko

2 Elfenbensklocka..... Symphyandra hofmannii

3 Blågull New York..... Polemonium vanbruntiae

4 Kauk. Riddarsporre..... Delphinium caucasicum

5 Afgansk drakblomma..... Dracocephalium wendelbol

6 Gräsklocka Apenninsk .....Edraianthus graminifollus ssp.
apenninus

7 Gräsklocka Siciliansk..... Edraianthus siculus
kerstin z5-6
1 Kragklocka..... Adenphora Nikoensis Nikko ljusgroende frö -6-8v räcker -färska frö gror varmt

2 Elfenbensklocka..... Symphyandra hofmannii gror i rumstemp inom 14 dagar för de flesta inom arten -händer inget ställ ut 6 v .. gör inget om det blivit varmare än nu.

3 Blågull New York..... Polemonium vanbruntiae -så o ståll ut 6-8 v -ofta varmgroende men detta kan vara en sort som behöver kyla

4 Kauk. Riddarsporre..... Delphinium caucasicum De t är många riddare som inte behöver kylperiod - detta är dock en stenpartivariant jag inte testat -kyl 6 v för säkerthetsskull , täck fröna med grus

5 Afgansk drakblomma..... Dracocephalium wendelbol så ställ ut 6-8v

6 Gräsklocka Apenninsk .....Edraianthus graminifollus ssp.
apenninus

7 Gräsklocka Siciliansk..... Edraianthus siculus -gräsklockor är ofta varmgroende -om inget kommer inom 2 v ställ ut låt gro ute
Alba
Kerstin en rose.gif till dig.

Tusen tack.
titti49zon6
ett litet tillägg
Edraiathus gramnifolius , sås i max 5°C, gror oregelbundet ofta flera månader, små fröer skall ej täckas
kerstin z5-6
Stämmer jag har bara testat den andra sorten smile.gif
titti49zon6
Hihi, jag läser innantill, håller på att kolla Chlothiers såråd
Anki V
Kauk. Riddarsporre..... Delphinium caucasicum sådde jag i fjol...frön från STA.

Sådd: 4/2 STA inne varmt, mörkt. Blommade år 1

Står det i mina anteckningar...Tyvärr har jag missat skriva in när den grodde. Den borde ha grott som de andra riddarsporrarna (runt 14 dagar) annars skulle jag ha noterat det. g.gif

Varmt betyder för mig att den stått på badrummsgolvet med golvvärme.

/Anki
kerstin z5-6
Jättebra Anki -då kan man luta mer och mer åt att den där sortens riddare liksom den lilla låga stenparti riddaren D .oxycephalum -är varmgroende ´+ mörkt smile.gif Den sista grodde mycket bra med undervärme , men klent efter kylning hos mej
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon