Harvey
Ja, ni som har dom mörkt, har ni tagit upp dom i ljuset och värmen än? Jag är så sugen, men jag vet inte om jag törs... skall jag eller skall jag vänta? Tills när?
Fast ett par doftpelargoner har jag fått rädda för dom trivdes absolut inte i källaren.
Anki V
Jag väntar i alla fall fram till sista halvan av februari...sedan brukar de få stå under lysrör fram till vårdagjämningen ungefär innan de får de flytta till fönstren.

/Anki
Lady Hamilton
Japp mina pellisar har vaknat Men så står det ganska ljust också cool.gif
aldo
Mina har överlevt vintern och många har t o m blommat hela vintern tummenupp.gif

Väntar med att kapa ner då jag kanske kan stå ute på altan .Nu har ju storm o vintern kommit thumbdown.gif
Anki V
Mina står mörkt och ca 10-12 grader varmt under vintern (jag vet…det är för varmt där). När jag tar in dom har de långa vita skott.

Inte i fjol utan förförra året tog jag fram pellisarna 28/1, planterade om och klippte ner i samma seans.

Då hade jag inte någon plats under lysrören så de fick gå direkt till söderfönstret. Det enda som hände var att jag redan i april hade stora blommande pelargonior…..Alla klarade sig och ingen verkade veta att dagsljuset egentligen inte räckte till.

Tåliga växter!

/Anki
Alexander-VG-zon3
mina sover än i källaren med att varit ute i veckan sovandes . mina får vakna ute tar alltså direkt ut dom
freddie
Mina är vakna jämt. Står inomhus i rumstemp på vintern, utomhus på sommaren. Jag brukar ofta tukta dem, 5-6 gånger varje år.
Afrodite6177
CITAT (Harvey @ 31-01-2008, 17:52) *
Ja, ni som har dom mörkt, har ni tagit upp dom i ljuset och värmen än? Jag är så sugen, men jag vet inte om jag törs... skall jag eller skall jag vänta? Tills när?
Fast ett par doftpelargoner har jag fått rädda för dom trivdes absolut inte i källaren.

Hej
Jag funderade och funderade i helgen,var det för tidigt eller?
Men orkade inte hålla mig,i onsdags åkte dom fram.
Så nu e det bara att vänta p att dom små undren ska vakna d010.gif
Harvey
Näe, jag kunde inte hålla mig förstås. Tar med en i varje hand upp varje gång jag är nere i källaren, fönstrena är redan fulla, och då har jag alla fuchsior kvar nere. Fulla med bladlöss är pelargonerna oxå, fast efter nedklippning och såpa/sprit-sprayning så hoppas jag att dom inte trivs. Skall nog försöka värma upp växthuset från början på april iår så att jag kan få ut en del då.
torvan
Freddie, hur ser dom ut under vintern, med blommor menar jag?
Har mina ute på kolonin och dom blommar som bäst när jag tar
hem dom så funderar på att ha dom inne nästa vinter.
Synd att inte njuta då också biggrin.gif torvan
stennie
Jag var ute och rensade bort lite torra blad på mina igår..nänns inte att klippa ner dom än vissa är jättefina fortfarande.
Jag har mina i en liten vinterträdgård där det inte går under 5 grader, dom har fått minimalt med vatten...

Mårbacka

freddie
CITAT (torvan @ 02-02-2008, 19:06) *
Freddie, hur ser dom ut under vintern, med blommor menar jag?
Har mina ute på kolonin och dom blommar som bäst när jag tar
hem dom så funderar på att ha dom inne nästa vinter.
Synd att inte njuta då också biggrin.gif torvan

Jag tuktar dem hela vintern, dvs jag klipper bort alla blad som kommer. Så de ser ut som döda pinnar hela vintern. vattnar mycket sparsamt, 4-5 gånger under vintern. I feb-mars låter jag dem växa och i april ställer jag ut dem på balkongen. Tuktar dem på sommaren också, men inte lika hårt. Tar in dem igen i oktober. De trivs mycket bra på balkongen. Jag gör säkert fel, men det är mitt sätt att ta hand om en växt (moderplanta + två sticklingar) som jag fick i inflyttningspresent när jag flyttade hemifrån för 15 år sedan.
messermark
En del av mina sover fortfarande (de jag har ute) sen har jag pellisar i köket också men de är vakna hela året. Får klippa ner dessa lite oftare... Här uppe har vi alldeles för lite ljus ännu för att ta fram dem som sover. Snön ligger djup och våren är lååångt borta.
mamamaggan
Mina står i sommarstugan där det är c:a 10 grader. En del av dem blommar fortfarande men nu så börjar det bli dags att klippa ner dem och sedan plantera om.

De som jag klippte ner i höstas har fått nya smala ynkliga skott men de klipper jag också bort nu.

Fuschiorna börjat också att växa nu så det blir väl till att ta hand om dem också snart.
a.andersson
Hej!

När skall ni klippa ner & plantera om era pellisar confused.gif
Vad gör ni först av grejorna ovan confused.gif
Hoppas ni kan svara på mina frågor
Mvh A.
evni
CITAT (a.andersson @ 04-02-2008, 08:37) *
Hej!

När skall ni klippa ner & plantera om era pellisar confused.gif
Vad gör ni först av grejorna ovan confused.gif
Hoppas ni kan svara på mina frågor
Mvh A.

Hej !

Jag ska ta in mina pellisar den 15:e Feb.
Först sätter jag om dom i ny jord.
Sedan väntar jag en vecka ungefär med att klippa ner dom.
mamamaggan
CITAT (evni @ 04-02-2008, 12:16) *
Hej !

Jag ska ta in mina pellisar den 15:e Feb.
Först sätter jag om dom i ny jord.
Sedan väntar jag en vecka ungefär med att klippa ner dom.

Och jag klipper ner dem först och planterar om senare. Tror nog att man kan göra vilket som , det viktiga är väl att man planterar om dem.
Zoyas matte
CITAT (messermark @ 03-02-2008, 20:52) *
En del av mina sover fortfarande (de jag har ute) sen har jag pellisar i köket också men de är vakna hela året. Får klippa ner dessa lite oftare... Här uppe har vi alldeles för lite ljus ännu för att ta fram dem som sover. Snön ligger djup och våren är lååångt borta.

Måste bara fråga, hur syns det om en pelargon sover .? Detta är min första vinter med pelargoner. Har ingen mörkt. Hälften är sticklingar (sen i höstas, sensommaren)och står inomhus under lysrör, och hälften står i 5-10 grader och ljust. De flesta som står inne verkar inte mår jättebra, växer absolut ingenting, vissa tappar blad efter blad.
aldo
Lyft upp jordklumpem och se hur rötterna ser ut .

Pelargoner tappar blad under vintern även under ljus /lampa .
Harvey
Nu äntligen har jag fått upp alla, det värsta är att nu är alla fönster fulla, och då har jag dubbelt så många fuchsior kvar i källaren, och alla frösådder... Köpte en växtlampa, förra året, tycker inte att den funkade nåt vidare dock.
Alla pelargonerna hade överlevt vintern -utom en, en favorit förstås, Norrland, eller Tierpspella som det står på min. Hoppas jag hittar en ny i vår, sedan måste jag sluta köpa pelargoner och fuchsior, tills jag om hundra år eller så får byggt en vinterträdgård iaf.
Lisbeth zon2
Jag har en som fick blomma inne tillsammans med julblommorna.
Zoyas matte
CITAT (aldo @ 04-02-2008, 17:58) *
Lyft upp jordklumpem och se hur rötterna ser ut .

Pelargoner tappar blad under vintern även under ljus /lampa .

Tack för svaret, och ursäkta att jag tjatar.....men hur bör rötterna se ut? Hur ser de ut om plantan sover. ??? Ser man inte på själva plantan om den sover /vilar?? sleeping.gif
Harvey
CITAT (Zoyas matte @ 05-02-2008, 18:07) *
Tack för svaret, och ursäkta att jag tjatar.....men hur bör rötterna se ut? Hur ser de ut om plantan sover. ??? Ser man inte på själva plantan om den sover /vilar?? sleeping.gif

Ta fram plantan, vattna på lite och ställ ljust och i rumstemp. Sedan klipper du ner till friskt, det är det som händer när den vilar, den tappar bladen och vissnar lite liksom, klipp ner tills du ser att det är grönt i stammarna, eller mer om du vill då blir dom buskigare (jag brukar spara högst 10 cm), när den har börjat skjuta nya skott efter ett par veckor har den vaknat och vill bli omplanterad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon