|
freddie
31-01-2008, 21:05
Letade efter gamla trådar ang. bladlusangrepp på citrus. Hittade inga. Startar ny tråd. Samtliga mina citrusväxter har drabbats av vad jag tror är löss. Se bild nedan. Jag är 99% säker att de kommer från en humleplanta som jag köpte i somras och som stod på balkongen en bit från citrusväxterna. Någon som kan bekräfta vad det rör sig om. Och vad tycker ni att jag skall göra nu?! Ohyra på kalamondin.jpg
BLADLUS! Såpavatten! Har du inte bytt jord nyligen, gör det med och skölj plantan noga.
Lady Hamilton
31-01-2008, 22:25
Ohyre angrepp på Citrusar är som ett "brev på posten" Drabbar så gott som alla Du kan pröva med såpvatten men annars är det bara gift som hjälper Tyvärr
freddie
31-01-2008, 22:34
CITAT (Lady Hamilton @ 31-01-2008, 22:25)  Ohyre angrepp på Citrusar är som ett "brev på posten" Drabbar så gott som alla Du kan pröva med såpvatten men annars är det bara gift som hjälper Tyvärr Vad för slags gift?
Lady Hamilton
31-01-2008, 22:48
Provado pinnar är mycket effektivt
freddie
05-02-2008, 22:47
Liten Rackare Som Döden Skall Dö.jpg
catlady
06-02-2008, 13:48
Vilken fantastisk bild! (Trots att den ska döden dö...)
freddie
09-02-2008, 16:00
CITAT (catlady @ 06-02-2008, 13:48)  Vilken fantastisk bild! (Trots att den ska döden dö...)  Tack, catlady. Jag köpte förresten såna däringa provadopinnar och satte ner för en dryg vecka sedan. Så domedagen närmar sig...
Stevick
01-03-2008, 20:01
Har hört att om man använder provado så skall man helst inte äta frukterna efteråt, då de har giftet i sig... Men kalamondin kanske man inte äter i första taget heller, men ändå...
Man bör ju inte äta frukten de närmaste två veckorna efter det man satt ner pinnarna, annars är pinnarna biologiskt nedbrytbara och därmed försvinner giftkoncentrationen. Därför är det bra om man upprepar behandlingen var 6:e vecka för lössens skull. Vill man vara säker på ätligheten och sluta oroa sig, kan man använda sprayen istället och skölja frukterna.
Hej Du kan lägga 100 gram starkpaprika i halv liter vatten, sen du ska koka dem under låga temperaturen och efter du ska lägga dem i sil för att ta papprika vatten, efter lägga 1volym cm från papprika vatten i en liter ströflaska sen fyller kvar flaska med vatten, efter kan du strö på växter. Lycka till, H: Bassam
freddie
15-03-2008, 12:49
Nu är det dags igen. Upptäckte dessa konstiga grejer på två av mina citrusväxter: Angrepp på citrus Vad är det?
Hej Jag tycker att fråga dig, vad är det som står på bladet, är det brun fläckar eller maskar. Lycka till, H: Bassam
CITAT (freddie @ 15-03-2008, 12:49)  Nu är det dags igen. Upptäckte dessa konstiga grejer på två av mina citrusväxter: Angrepp på citrus Vad är det? Det verkar vara unga stadier av sköldlöss, Freddie. MVH/clivia
freddie
15-03-2008, 15:12
CITAT (clivia @ 15-03-2008, 14:38)  Det verkar vara unga stadier av sköldlöss, Freddie.
MVH/clivia Hur bekämpar jag dem effektivast?
CITAT (freddie @ 15-03-2008, 15:12)  Hur bekämpar jag dem effektivast? Om angreppet inte är så stort räcker det att torka bort "sköldarna" med en fuktig trasa eller bommulstuss men om det är stort måste du använda Provado eller Pyrex. MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
15-03-2008, 17:49
CITAT (Lady Hamilton @ 31-01-2008, 22:25)  Ohyre angrepp på Citrusar är som ett "brev på posten" Drabbar så gott som alla Du kan pröva med såpvatten men annars är det bara gift som hjälper Tyvärr jag väntar än på ohyra !!! har aldrig haft ohyra på mina citrusar . men men jag får ha tålamod
Alexander-VG-zon3
15-03-2008, 18:11
CITAT (freddie @ 05-02-2008, 22:47)  Liten Rackare Som Döden Skall Dö.jpgvacker bild !!!
freddie
15-03-2008, 18:21
CITAT (flaxss @ 15-03-2008, 18:11)  vacker bild !!! Tack flaxss!  CITAT (clivia @ 15-03-2008, 17:03)  Om angreppet inte är så stort räcker det att torka bort "sköldarna" med en fuktig trasa eller bommulstuss men om det är stort måste du använda Provado eller Pyrex.
MVH/clivia Angreppen ser ut som på bilden, flera blad ser ut så, kanske 60 procent angripna blad + en del på grenarna.
Lady Hamilton
15-03-2008, 18:25
CITAT (flaxss @ 15-03-2008, 17:49)  jag väntar än på ohyra !!! har aldrig haft ohyra på mina citrusar . men men jag får ha tålamod  Ja det får du kanske ha  Och först får du vänta på att dina Citrusar blir så pass stora/gamla så att de blommar och kan sätta frukt, Även jag har några små frösådda Citrusar som klarat sig från angrepp
Alexander-VG-zon3
15-03-2008, 18:29
då har jag bara tur då min calamondin får det inte heller . och den citrus jag hade innan fick inte heller någon ohyra ( tyvärr är den död ) å den blomma
freddie
15-03-2008, 18:38
Jag tror att din kalamondin klarar sig bättre från angrepp jus nu p.g.a. att den står ute kyligt. Har för mig det stod på wikipedia att sköldlöss vaknar till liv runt 10 gradersstrecket.
Alexander-VG-zon3
15-03-2008, 18:40
+10c +9c +11c är vad jag haft i skuggan dom senaste dagarna . där den står är det betydligt varmare .
men visst står den kyligt om nätterna så jag har nog ingen större aktivitet med ohyra ,, men även under sommaren har jag aldrig haft ohyra ,,konstigt !! men det kommer kanske .
rosorna där ute hade ju bladlöss för ett tags sedan .
CITAT (freddie @ 15-03-2008, 18:21)  Tack flaxss!  Angreppen ser ut som på bilden, flera blad ser ut så, kanske 60 procent angripna blad + en del på grenarna. Du måste välja själv... Men jag skulle fortfarande använda en fuktig bommulstuss för att lössen inte är i det vuxna stadiet och verkar ung (på bladet). Det är vår och så småningom kommer du att placera dina växter på balkongen, tror jag, det hjälper att bekämpa den också. Du bör vara på vakt och kontrolera dina växter varje dag för att sköldlöss i vuxna stadiet är besvärliga... Jag har just tittat på Wikipedia men jag tror inte att sköldlössen ser ut som den på bilden...Du måste leta efter Coccus hesperidum om du vill se sköldlössen i det vuxna stadiet... MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|