EKLO
Jag har en väldigt fuktig sänka nära en grävd brunn på sommarstugetomten. Tänkte jag skulle försöka så kabbeleka, att sätta där. Det är väl skitsvårt kanske, men går det så går det. Någon som provat, har några tips?

Eklo
MariaS
Försöker inte ens, har massor av kabbeleka ändå. Den är lätt att dela också, men det kan vi ta när vi ska skörda åkerfräken.
ISIDOR_K
Så här sår du Caltha palustris, kabbeleka:
Såtemp 22°C i blöt såjord i 3-4 veckor. Ändra sedan till -5°C i 4-6 veckor varefter temperaturen höjs sakta till 20-22°C. Kort grobarhet, så omedelbart när fröet mognat.
Kajsa i Arvika
Såg fröer till vit kabbeleka nånstans.. den var jättevacker.. men VAR såg jag fröna??!! minnet e omfattande men dimmigt... g.gif
EKLO
CITAT (ISIDOR_K @ 01-02-2008, 10:02) *
Så här sår du Caltha palustris, kabbeleka:
Såtemp 22°C i blöt såjord i 3-4 veckor. Ändra sedan till -5°C i 4-6 veckor varefter temperaturen höjs sakta till 20-22°C. Kort grobarhet, så omedelbart när fröet mognat.

Tack för tydliga tips och tillvägagångssätt! Har du själv prövat och lyckats?
Själva fröerna har jag redan köpt, det är väl bara att hoppas då att några gror - för helt färska kan de ju rimligen inte vara från firman. Jag får testa helt enkelt. Frågan är väl när det är lämpligt att plantera ut eventuella lyckade sådder - och sedan utgå därifrån för att baklänges kunna "räkna" ut när det är dags att börja det hela. Vad tror du - plantera ut i början av april? Senare?

Mvh Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon