Ulla B
Vi köpte hus på Öland och trivs jättebra, med uppvuxen trädgård vilket innebär att det är härligt att upptäcka alla plantor i trädgården. Ett stort Bigaråträd och ett Körsbärsträd. Upptäckte att det satt en hel del spåspik i bigaråträdet, troligen barn som har lekt så jag tog bort dem men nu har jag konstaterat att det är stora klumpar med kåda, främst på stammen. Det är stort och härligt träd och vi slåss med kajorna och småfåglarna om bären men några hinner vi ta i alla fall. Vad skall jag göra med kådan eller skall jag inte göra något det är frågan. Någon som har förslag? confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gummiflöde antar jag att det handlar om.

Gummiflöde kan ha många bakomliggande orsaker en del hittar man i detta stycke utklippt från växteko.

"Gummiflöde (eng. gummosis) kan uppträda såväl på grenar och stammar som på frukterna. Det förekommer i synnerhet på körsbär men ibland även på plommon och kan ofta ha ickeinfektiös orsak. Symptomen består i att en seg, något genomskinlig vätska tränger ut, som så småningom stelnar till halvgenomskinliga klumpar.

Den vanligaste orsaken till gummiflöde på grenar och stammar torde vara att träden inte trivs eller att de har skadats eller angripits av någon sjukdom. Frostskada eller dålig avmognad kan ligga bakom, vidare dålig dränering och för kraftig beskärning. Även sår eller angrepp av bakterios eller svampsjukdomar kan vara orsaker."

För det mesta brukar man inte göra någonting utan man har kvar trädet så länge som det verkar se hyfsat bra ut och ger frukt.
Alpiner i Halmstad
Vi avlägsnar alla kådklumpar på grenar och stammar. Får kådan sitta kvark dör ofta barken under kådan. Yttrebarken täcker skadan, men under har nedbrytare fritt fram att verka. Har skadan redan skett, skär vi bort till friska bark. Ny bark kommer då att valla över den blottade veden.
m.v.h. Bernt
Ulla B
Tackar för tipsen.
Skall åka till Öland och försöka få bort alla klumpar och lite bark så att trädet kan tillfriskna.
Skall också passa på och se på vårtecken, och hoppas att syrenhäcken visar några överlevnadstecken.'
Den klippte grannarna till vår förskräckelse i höstas.
Stort tack!
Ulla B
Cilla
Att ta bort gummiflödskådan gör inte trädet friskare och det fungerar inte heller bra i alla lägen att öppna upp trädet med nya sår eller öppningar.

Gummiflöde kommer av det osm Åsa sade, att trädet på något sätt är stressat. Torka kan ge gummiflöde t ex, beskärning, kompaktering av marken kring rötterna, att någon skadat stammen genom t ex gräsklippare, för mycket gödsling av gräsmattan kring trädet är vanliga orsaker i trädgårdar. Men det kan också finnas andra orsaker som köldknäppar, blom- och grentorka eller andra angrepp som minskat bladmassan, bakterier mm. Försök förstå varför trädet inte mår bra så har du chans att minska nästa års gummiflöde.
Bassam
Hej
Jag tycker alla som skriver har rätt, men jag ska komplettera att vad de skriver, det är orsak till Svamp som heter(phytophthora citrophthora-family pythiales) , svampen lever i marken när finns möjlighet att attackera växter, de attackera, den sjukdom ser ut så:
1 bladen blir gula på sidan som skada.
2 sen gula blad tappa ner och blir lite frukt.
3 när blir sjukdum åtgången alla bladen ramla ner och träd ska dö.
Vad kan man gör:
1 Vi avlägsnar alla kådklumpar på grenar och stammar.
2 gör upprensning och bestryk! skadad området på anti|septisk.
3 lägga vax över skada området.
Lyca till: H: Bassam
Cilla
Som tidigare sagts så orsakas gummiflöde inte endast av svamp, och för trädet är orsaken och inte själva kådan problemet.
Att jobba med jorden, sluta beskära eller gräsmattegödsla, vattna vid torka osv kan ge lösning på problemet.
Bassam
Hej:
Jag tycker att sjukdom kommer från Svamp som ligger i marken och kan inte göra skada om vi inte öppnar väggen till de, som jag sagt genom gör sår under klippning, eller med dålig försorg, Svampen röra sig och gå till trädet och gör sjukdom.
Obs: det hundra procent säkert på. Du kan kolla på internet( Phytophthora citrophthora)
Lycka till, H: Bassam
Cilla
Hej Bassam,
Visst är det så att gummiflöde, svamp och bakterioser hör ihop. Och kanske är vi eniga om det viktigaste - att träd drabbas av dessa när de inte mår bra, t ex av torka, frost, sammanpackad eller kväverik jord.

Det viktigaste när man har ett träd som inte mår bra är ju att se om man kan ge det förutsättningar att må bättre.
Vist kan man pilla bort kådan, men det är bra att veta att man inte löst problemet genom att göra detta. Om man inte gör något annat för trädet så kommer gummiflödet igen, eller andra symptom på att trädet inte har det som behövs.

Träd som har nedsatt vitalitet drabbas av svamp och andra åkommor. Friska träd drabbas inte alls i samma utsträckning, och kan motstå angrepp.
Bassam
Hej
Jag tror du har helt rätt, men jag ska säga om kan vi bota växter som föll på sjukdom varför inte.
Obs: Men före att plantera träd ska man veta:
1_ Att träd agnen på moder som motståndare till gummiflöde.
2_ ska agnen står över marken minst 30cm.
3_ undvika plantera på mark som har inte bra väldrenära.
4_undvika att göra sår på torso nära marken.
5_undvika dränker träd när man vattnar.
6_undvika att samla jorden omkring trosa för att den gör stor yta av trosa behålla lång tid Fuktighet.
Jag tror nu kan du hitta orsaker om varför det finns några träd som skada och andra som inte ska .
Lycka till: H: Bssam

Cilla
Jag tror jag håller med dig om alla dina punkter, och visst kan man tänka sig att om det gick att bota gummiflöde genom att pillra bort kådklumparna så skulle det vara en bra idé. Men med en dåres envishet menar jag att man ska ägna trädvården och de få dagar och timmar vi har över för jobba med träden på det som verkligen kan lösa deras problem. Detta gör att jag pläderar för att man ska satsa på
- strunta i kådklumparna, använd tiden till någon av de andra insatserna som gummiflödet visar att ditt träd verkligen behöver
och i andra sammanhang
- ägna inte tiden åt mossborttagning, tag bort lite grässvål över trädens rötter istället
- ägna inte all trädvård åt beskärning, jobba med trädens jordar istället och vattna unga träd när det är torrt
osv.

Den bästa trädvården sker oftast med spaden och vattenslangen...
Fågelvägen
CITAT (Ulla B @ 31-01-2008, 21:50) *
Vi köpte hus på Öland och trivs jättebra, med uppvuxen trädgård vilket innebär att det är härligt att upptäcka alla plantor i trädgården. Ett stort Bigaråträd och ett Körsbärsträd. Upptäckte att det satt en hel del spåspik i bigaråträdet, troligen barn som har lekt så jag tog bort dem men nu har jag konstaterat att det är stora klumpar med kåda, främst på stammen. Det är stort och härligt träd och vi slåss med kajorna och småfåglarna om bären men några hinner vi ta i alla fall. Vad skall jag göra med kådan eller skall jag inte göra något det är frågan. Någon som har förslag? confused.gif

Ulla B, du skrev att det satt SPÅSPIK i trädet - vad är spåspik?? confused.gif Och om det är en sorts spik som satt i bigarråträdets stam, så blev det väl hål i barken efter spikarna? Och det kom gummiflöde ur hålen? Då är det väl inte jorden eller torka som har skadat trädet?

Just nu begriper jag ingenting av diskussionen!
Huggorm
Småspik skall det nog vara
Bassam
Hej fågelvägen:
Jag tycker att säga till dig att det här hålet i barken efter spikarna gör, öppnade dörren till vek svamp och bakterie som vila i marken och vänta att attackera träden. Men de behöver trafik så de åker vatten som stannat längre i marken. Liksom som om du har sår i skinn, skinn som behåller kropp bort från bakterie och insekter, så bakterie och insekter attackera kroppen. Och kroppen ska ge äcklig gula material som ansvar
Obs: jag tror att du förstår att det stor skillnad mellan sava som växter blod och gummiflöden som kroppen ge ut när SVMPEN attackera.
Lycka till, H: BASSAM
Cilla
Mekaniska skador kan ge prunus savflöde, och större mekaniska skador kan också vara en bidragande orsak till gummiflöde.
Om trädet har gummiflöde pga att det mår illa brukar flödet komma från fler ställen och inte bara där den skadats, vanligt är t ex i grenklykor.
Bassam
Hej
Hej jack tycker gummiflöden kommer från en eller olika stället det spelar inget stor roll, men den som spelar stor roll att finns mycket stor skillnad mellan savning och gummiflöden tillex hur de ser ut, och hur mycket mängden tror du att växter har savning, det är savning spelar samma roll som blod , om det rinner mycket växter ska dö. Och på andra sätt varför kallas den gummiflöden, för att det är lika med gummiflöden. Men det är inte savning så.
Lycka till, H: Bassam
Cilla
Javisst är det skillnad på savning och gummiflöde, men det är inte så lätt att se den!

Själv tror jag inte jag någonsin hört talas om ett körsbärsträd som dött av savrinning, inte ens de som hårdbeskurits på våren. Däremot reagerar körsbär illa på felbeskärning och vårbeskärning på andra sätt, t ex genom att de förlorar vitalitet och därmed blir mer emottagliga för bland annat gummiflöde.

Det är oftast inte savrinningen eller savförlusten i sig själv som är det största problemet för de träd som det rinner om vid felbeskärning eller beskärning på fel årstider. Men utöver att trädets allmänkondition kan försvagas så kan savrinnet utgöra ett lokalt problem, och göra att snittet inte övervallar.

Så jämförelsen med blod hos människa är väl sisådär, inte helt fungerande. Men savrinning vid beskärning är ett tecken på att man antingen skurit fel eller i fel tid.
Bassam
Hej
Jag tacka dig för den diskussion, och vi kommer på en bra resultat att fel beskärning blir orsak till gummiflöden och andra insekter som attackera växter, också om man klippa gräset mellan träd det är bra att man borta klippmaskiner från torso nästan 30cm för att inte skada trosa, och vattna när växter behöver.
Obs: jag läste att när man skadar barken, det är bra att man bränna såren och sen ska man täcka på vax, som heter (sårbalsam).
Lycka till; H: Bassam
Fågelvägen
CITAT (Cilla @ 10-02-2008, 04:44) *
Mekaniska skador kan ge prunus savflöde, och större mekaniska skador kan också vara en bidragande orsak till gummiflöde.
Om trädet har gummiflöde pga att det mår illa brukar flödet komma från fler ställen och inte bara där den skadats, vanligt är t ex i grenklykor.

Dethär var intressant! Betyder det att gummiflöde, t.ex. i grenklykor, är en allvarligare alarmsignal än savflöde från en beskärningsyta?

Ulla B
Jag tackar för hjälpen och alla svar.
Nu i helgen var vi ner till Öland och jag var ute i bigaråträdet och skar bort "gummi" eller Kåda, kalla det var ni vill och jag kunde konstatera att på de flesta ställen där det satt "kåda" satt det spikar inslagna i trädet. Drog ut dessa, och skar rent "såren". Nu hoppas jag att trädet kommer igen och bär frukt i sommar.
Det har tidigare bott en familj med en pojke som ofta satt i trädet enligt grannarna så det är säkert han som har spikat där. Själv skulle jag gett grabben en stock att spika i men nu hoppas vi på tur.

Vi har lagt nät över skorstenen för det är fullt med råkor som gärna vill boa i skorstenarna - någon som har ett gott råd att ge för att få bort dem? Vi klarar oss med nätet men grannarna har problem, det är inte bara paret som vill ner utan det är ganska många råkor i varje skorsten som vi ser far ner.

För övrigt var det skönt med sol på lördagen och vi kunde njuta av vintergäck och penseer som nu blommar för tredje säsongen, förra året sådde jag luktärter som kom upp men inte blommade - de lyste gröna och fina så det verkar som att de kommer att blomma tidigt i år i stället. Har en lejongapsplanta som har blommat i två säsonger redan. Skall bli kul att se om den kommer att blomma även i år. jag tog in småkvistar av den så sent som i november när vi var nere för att "julpynta". Det är verkligen olika säsonger mellan Öland och Södertörn där vi bor permanent.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 11-02-2008, 20:14) *
Hej
Jag tacka dig för den diskussion, och vi kommer på en bra resultat att fel beskärning blir orsak till gummiflöden och andra insekter som attackera växter, också om man klippa gräset mellan träd det är bra att man borta klippmaskiner från torso nästan 30cm för att inte skada trosa, och vattna när växter behöver.
Obs: jag läste att när man skadar barken, det är bra att man bränna såren och sen ska man täcka på vax, som heter (sårbalsam).
Lycka till; H: Bassam

första gummiflöde får prunus om den är stressad och inget annat som skrivits innan( främst dåligt markförhållande men även andra faktorer) . och det går inte att pilla bort ''dropparna'' och tro att det ska funka . utan man får ta veck det som stressar trädet

och man ska inte bränna eller ''kleta'' på skit produkter som vax,sårbalsam,salva,ympvax m.m. på barken eller annan skada . och det andra som finns är enbart till för ympning .

tar man å kletar på dessa ''skit'' produkter så gör man mer skada än menat , träd läker bäst själv utan vår hjälp

att bränna gör sämre .

är barken skadad ska man endast klippa bort löst hängande bark och låta trädet valla över resten själv .
Cilla
Ulla - trevlig vårvinterbeskrivning, Jag njuter också av vintergäcken här!
Men rinnet från spikhålen har nog inte alls med utebliven blom eller frukt att göra på ditt träd. Att körsbär inte blommar och/eller inte ger frukt har helt andra orsaker, och de kan vara många.

Trädkirurgi, dvs att renskära snittytor eller barkskador eller liknande, eller att bränna, eller att pensla på allsköns guckor på snittytor eller barkskador, göra dräneringsgångar, slå kopparplåt på snittytor eller att hälla betong i träden - sådant gjorde vi trädvårdare förr. Men de senaste 20 och 30 årens praktik och forskning är tydliga - alla sådana ingrepp förvärrar.

Alternativen är till exempel att
- beskära mindre i ett träd som redan har stora snittytor som inte övervallat
- se till att träd med stora snittytor har stark tillväxt (så övervallar de snabbare)
- se till att trädens rotmiljöer, dvs marken under yttre kronan, luckras så att trädens tillväxt och vitalitet ökar
- se till att vattna också större träd vid torka

och mycket mer!

Och Bassam - även jag tackar för diskussionen. Det du skrev senast om att på olika sätt förhindra att gräsklipare körs nära och dunkar in i stammarna håller jag med dig om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon