Full version: tvestjärtar
svempa
Hejsan hur blir jag av med tvestjärtar? confused.gif

MVH svempa
Discogiraffen
Jag tror man kan gillra fällor för dem. Rulla ihop tidningar som de kan gömma sig i, skaka ur och stampa i valfri takt. Eller elda upp hela eländet (tidningen alltså. Inte din trädgård).
Eva i Västerås
Annars äter tvestjärtar bladlöss!
Jag gillar dom inte, tycker dom är jätteäckliga, speciellt när dom gömmer sig i salladshuvuden och så, men jag försöker behärska mig. Jag tycker all hjälp mot bladlöss är välkommen.
Kilmister
Baythyon verkar fungera. Tvestjärtens skador överstiger vida den eventuella nyttan av att de äter bladlöss.
Myrr är däremot helt verkningslöst.
Nelsons motsvarighet verkar ha en viss verkan.
jahi
Håller med Eva.
Jag har åxå jobbat på min relation med tvestjärtar för dom e till stor nytta för oss odlare.
Kilmister
Får du den invasionen jag hade förra sommaren så tror jag du ändrar dig.
Bladlössen förstörde max ett par växter för mig förra året.
Tvestjärtarna tog alla andra.
jahi
biggrin.gif Så säger min mor åxå, hon får 20 tvestjärtar i skallen varje morgon hon ska gå ut o sätta sej me fikat.
Jag säger öppna dörren först o låt dom ramla.
Den enda gången jag får hat igen e när dom finns i kläderna man sätter på sej.
Kilmister
Jag storsatsade enligt mina mått på dahlior förra året.
Jag hade ca 40st fördelat på ca 20 olika sorter.
Samtliga blev uppätna från mitten till slutet av sommaren.
Först fattade jag inte vad det var, men efter att lyft ur en kruka ur en urna
så såg jag minst 17 miljarder med tvestjärtar, lika dant i samtliga.
Förra sommaren kanske var extrem med sitt myckna regnande,
åtminstone hoppas jag på det.
Runda hål i bladen verkar indikera på tvestjärt.
T.o.m två änglatrumpeter blev uppkäkade av dessa kräk, borde inte giftet avskräcka?!
Nä, för min del skall jag utkämpa ett fullskaligt krig i fortsättningen ranting.gif
Kilmister
Förresten, en del verkar ju nyttja änglatrumpeter för att det skall susa i kupan.
Tvestjärtarna kanske helt enkelt är knarkare, skulle inte förvåna mig det minsta
såsom de bär sig åt. crazy.gif
jahi
giggle.gif Du lider helt klart av samma hat mot tvestjärtar som jag mot mördarsnigelhelveten.
Men e du säker på att de e tveisarna som käkar växter,jag har halvmycke tvestjärtar på min plutt tomt men jag har aldrig upplevt att dom käkar på mina växter?????!!!
Susanna
Jo, dom gör det, käkar växter alltså. Jag såg det "live" i växthuset förra sommaren.
Kilmister
Jag har sett några i farten redan.
Dessa blev kraftfullt sönderstampade med ackompanjemang
av diverse förbannelser ej lämpade att återge.
Får se om denna krigsdans gör någon nytta, men det är värt att prova. confused.gif
Videungen
Jag hade typ 1 miljard tvesisar ute och inne förra sommaren och jag bävar nu när de små satygen vaknar...
Dock fungerar det att blöta wellpapp, rulla i hop den, ställ en blompinne i jorden vid t ex brevlådan och sätt wellpappen runt pinnen på kvällen. Tvestjärtarna drar sig dit och sen kan du elda upp dem. Då slipper du iaf tappa rösten av skräck till morgonkaffet. w00t.gif

Anki V
CITAT (Videungen @ 07-05-2008, 22:15) *
Dock fungerar det att blöta wellpapp, rulla i hop den, ställ en blompinne i jorden vid t ex brevlådan och sätt wellpappen runt pinnen på kvällen. Tvestjärtarna drar sig dit och sen kan du elda upp dem. Då slipper du iaf tappa rösten av skräck till morgonkaffet. w00t.gif

Det där har jag testa flera år...."tvestjärtfällor"
"Mina" tvestjärtar är alldeles för smarta för att gå på den lätta. angry.gif ranting.gif
/Anki

Kilmister
Mina kräk, om man kan kalla dem så går lätt in i denna fällan.
Problemet är att det finns ytterligare några miljoners miljarder av dessa som inte fick plats. Dessa måste jag bekämpa med krigsdans, utstötande av gutturala läten samt gift.
Bränna ner hela tomten är säkert effektivt, dock något radikalt.
Jag kör på med mitt Baythion ett år till så får vi se.
Nu har det dykt upp skogsmyror också som en bonus. Vi får se om det kan verka även på dessa krypen. Annars blir det flygfotogen. crazy.gif
Bassam
h
Bassam
[attachment=17997:sule1.bmp]Tvestjärtar lever normalt på växter utomhus men vissa år kan de massförökas och bli besvärande.
Tvestjärten kan flyga, men gör det inte så gärna. Vingarna är stora och när de skall fällas in använder tvestjärten gaffeln till hjälp.
De söker sig gärna in i trånga, mörka och fuktiga utrymmen. Grässtråt i naturen är bäst, men morgontidningen kan också duga. Nog så irriterande.
Tvestjärten blir 10-14 mm.
tvestjärtarna trivs där det är torrt och mörkt på dagtid.. nattetid så mumsar de i sig av växter.. antingen får du bekämpa dem med något medel eller så får du ta fram ficklampan och ge dig ut på kvällen och leta dem.

en uppochnervänd lerkruka fylld med halm/torrt gräs ska fungera som "lock-bo". Sätt den på en pinne.
--Visst kan tvestjärtar käka bladlöss men dom gnager även på växter. Huruvida dom är positiva eller negativa för en trädgårdsägare är väl en smaksak och kan dessutom variera från fall till fall. Nyckelpigor och deras larver äter BARA bladlöss.
--Kryddnejlika funkar mot tvestjärtar !
I alla fall i min brevlåda, som förut var full med kryp.
Fick tipset av en granntant, hon strör ut hela kryddnejlikor även på altanen och det funkar.
--Kryddnejlika funkar också mot däven lukt i källaren....
lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon