Litenkikka
Hejsan! -Ett stort problem jag har gott och blivit skvatt GALEN! har köpt massa frön och sticklingar till blommor som jag facktiskt aldrig hört talas om. Är ny på de här med trädgård förra året såg trädgården jätte dyster ut så i år vill jag ha lite mer galaj både på verandan med stora blommor som ändå klarar sig i kruka men också i trädgården men alla verkar behöva olika!!
DE jag undrar om vardera blomma är när jag ska så, när dom ska planteras ut, hur jag ska holla fröna tills jag planterar, vad dom ska ha för jord och vart jag köper den, mycke sol eller skugga, om de kan stå vid damm eller inte. om man ska ta in något av de när de är vinter, hur många frön ska man plantera i en kruka? .

Vi börjar med
Fiberpalmlilja (Yucca filamentosa
Jag vet att den Trivs bäst i låg luftfuktighet föredrar direkt sol och sandig, genomsläpplig jord. men sen då och vad är sandig genomsläppligjord och vad för blommor kan finnas runt den? och så alla de frågor jag ställde över!
De här är enbart fem fröer som va i påsen ska jag plantera alla i 1 kruka och ska den vara stor.?

DET VIKTIGASTE ÄR VAD FÖR JORD och hur många fröer i vardera kruka rätt stora krukor när dom ska planteras ut och om dom kan stå under ett vanligt lysrör i köket om de står på varje dag och man ställer något under så dom kommer upp i höjd!.

DAGLILJEKORSNING Pink Stripes+ Indian Giver

Skugglilja

Akleja

Sommarrudbeckia - Rudbeckia hirta "Sonora"

Rosenskära - Cosmos "Purity"

Praktsalvia - Salvia splendens "St John´s fire"

Trädgårdsnejlika - Dianthus caryophyllus

KROLLILJA

Vanlig lilja

Eremurus Himalaicus, Vit Jättestäpplilja

Rotad stickling änglatrumpet

Som sagt nybörjare och en nervös sådan förra året gjorde jag allt fel de som skulle stå i sol stod i skuggan de blev alltså inga blommor!!! sen vill jag ju inte Råka plantera något vid dammen om de absolut inte vill ha den fukten.

Kan ni något om någon av dessa blommor kanske inte allt men lite så är jag tacksam för de lilla! Vill verkligen att de ska blomma!
va gäller änglatrumpeten hur stor kruka ska den ha och ska den stå i så mycke sol som möjligt eller räcker de med eftermiddagssol? ska den planteras på en gång!
kerstin z5-6
Modig vinner !
Du har valt roliga sorter -en del tar tid
ger lite tips så får du göra som passar dej bäst
Fiberpalmlilja (Yucca filamentosa
Jag vet att den Trivs bäst i låg luftfuktighet föredrar direkt sol och sandig, genomsläpplig jord. men sen då och vad är sandig genomsläppligjord och vad för blommor kan finnas runt den? och så alla de frågor jag ställde över!

Utplantering -denna växt kommer från steniga jordar, i stark sol -den vill som alla växter ha så likt som möjligt -plantera i grusig jord -gör inget om stenar av större storlek är med -blanda ut gruset med kogödsel -inget stående vatten -regnar det mkt vintertid kan du skydda den mot väöta med något litet plasttak" söderläge -gärna torr rabatt "

De här är enbart fem fröer som va i påsen ska jag plantera alla i 1 kruka och ska den vara stor.?

DET VIKTIGASTE ÄR VAD FÖR JORD och hur många fröer i vardera kruka rätt stora krukor när dom ska planteras ut och om dom kan stå under ett vanligt lysrör i köket om de står på varje dag och man ställer något under så dom kommer upp i höjd!.

Sådd -ALLA frö-så i bra såjord gärna med perlit-har du bara 5 frö, så dem i samma bytta till att börja med -under lysrör blir bra för de flesta utom de som ska ha en kylperiod -kommer till det sen

Fukta såjorden så den känns som en tvättsvamp fuktig men inte genomsur -så fröna
de ska vara 10 cm -15 från rören -14 tim ljus /dygn
skola ut när de har 2-3 bladpar utöver hjärtblad

Fiberpalmlilja tar tid från frö -gror varmt-köp en rot? medan du väntar ? är ett smalt strå länge

DAGLILJEKORSNING Pink Stripes+ Indian Giver
Om frö , lägg i blöt ett dygn -så sedan under ljus varmt -skola ut groddarna en och en i krukor
sol/halvskugga vanlig trädgårdsjord

Skugglilja
En lite speciell lila som vill ha ett täcke av fint grus eller sand över fröna -så -vänta 24 tim ställ ut sådden skydddat på tex balkong -dra på en plastpåse luftigt -knyt ej -gror när det blir varmare
skugga -sur jord -dvs torvparti -samma jordtyp som Rhododenron mfl -tål ej kalk .

Akleja
kyl 5 v -du kan sedan ta in dem under rör -då gror de

sol skugga halvskugga o inte ett dugg kinkig på jord
Sommarrudbeckia - Rudbeckia hirta "Sonora"varmgroende
sommarblomma -kolla tid mellan sådd o blommning-räkna bakåt o så då inte före slutet mars -beroende på var du bor
jag är inte bra på sommar blommor -andra svarar säkert snart på NÄR de passar att sås .
sol

Rosenskära - Cosmos "Purity" se ovan
sol

Praktsalvia - Salvia splendens "St John´s fire" se ovan

Trädgårdsnejlika - Dianthus caryophyllus
gror snabbt i ljus -nära ljuset eller ute när det blivit varmare
sol

KROLLILJA

Inget syns ovan jord ev , i år -är ett grässtrå en lång tid dvs får bara ett blad som vissnar ner, men gör en knöl under jord
Låt vara i kruka i kallbänk -tar 2 år innan du kan plntera ut -köp en knöl/lök av den medan du väntar
skugga halvskugga

Vanlig lilja
se ovan (köp en lilja i väntan )
vill ha sol

Eremurus Himalaicus, Vit Jättestäpplilja
se ovan -förutom att den gror ofta år stt men är ett enda strå länge -kallbänk till den vuxit till sig
jag skulle köpa ett par rötter från -www.eurobulb.nl medan jag väntade -de har bra priser och de finns med nu i vårkatalogen

Rotad stickling änglatrumpet
Sköt om som krukväxt -sol ,stor kruka massor av vatten när den vuxit till sig, går bra att övervintra som krukväxt , klipp inte ner i höst

Lycka Till ! smile.gif
K
Litenkikka
Jösses du va ju duktig bravo.gif kommer till dej varje gång jag behöver råd hehe nu ska jag spara allt du skrivit och skriva ut och hoppas på fler inlägg. Nervös confused.gif
thanks.gif
Litenkikka
men vad är kallbänk? jösses jag kan ju verkligen inget! dunno.gif
kerstin z5-6
kallbänk är en enkel ihopspikad trälåda eller pallkrage -ställd vid vindskyddad vägg i halvskugga ..
Fyll på bra grusblandad jord
Däri kan du:
Förvara småsådder som ännu inte vuxit klart -eller de som behöver två säsonger i kruka -du gräver ner krukan i jorden
Sticklingar kan sättas här
perenner du köpt , men ännu inte vet var du ska placera
osv
Det är väldigt bra med en sådan
På kallbänken lägger du lite granris sen hlöst tidig vår som ytterligare skydd
Så kan du övervintra små känsliga saker där som dina smålliljor tex

jag som är helt måttlös .. har en jättestor kallbänk coolgleam.gif
Hur ska man veta om man inte frågar ? Utan frågor dör forumet ! smile.gif
Fråga på
smile.gif
evni
Hej Kerstin !

Av vilken anledning ska man inte klippa ner Änglatrumpeten
på hösten ?

Jag klipper ner mina på hösten. Sparar ca. 15 cm-bitar.
Sätter dom i vatten så dom får rötter , står så hela vintern fram till Mars.
Vips så har man 10-15 st. sticklingar.
Moderplantorna sätter jag om i en större kruka och dom
blir ju bara större och finare ju äldre dom blir.

Litenkikka
kan jag förplantera något redan nu?
kerstin z5-6
Bor man i norr får den aldrig blommor på så vis -eller startar blom i september -de flesta vill ju spara moderplantan
om man gör som du klipper av blomanlagen, o av dem gör sticklingar som man övervintrar kommer dessa naturligtvis att blomma i lagom tid men på lägre höjd ..även folk i sydligare delar än där jag bor har beklagat sig över sen blommning vid klipp-därför avråder jag det .

Blomanlagen kommer först när ängeln bildat ett V .. bor man så till att de kan drivas tidigare kan man naturligtvis klippa ner dem
i naturligt tillstånd är de träd på 3 m som blommar året runt
Litenkikka
Hon som jag köpte fröerna av med Dagslilja sa att jag skulle så dom redan nu så har gjort de och dom står just nu under lysrör.
Finns de någon mer som jag kan plantera redan nu. här är de ju sol så jag gissar att våren är här nästa månad.

Anledningen är att jag förväntas föda den 12 februari är så rädd att jag inte ska hinna plantera i tid. blink.gif
kerstin z5-6
ja du kan så alla frö utom ettåringarna nu, och lycka till med den viktigaste frösådden den 12 februari smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon