Hejsan! -Ett stort problem jag har gott och blivit skvatt GALEN! har köpt massa frön och sticklingar till blommor som jag facktiskt aldrig hört talas om. Är ny på de här med trädgård förra året såg trädgården jätte dyster ut så i år vill jag ha lite mer galaj både på verandan med stora blommor som ändå klarar sig i kruka men också i trädgården men alla verkar behöva olika!!
DE jag undrar om vardera blomma är när jag ska så, när dom ska planteras ut, hur jag ska holla fröna tills jag planterar, vad dom ska ha för jord och vart jag köper den, mycke sol eller skugga, om de kan stå vid damm eller inte. om man ska ta in något av de när de är vinter, hur många frön ska man plantera i en kruka? .
Vi börjar med
Fiberpalmlilja (Yucca filamentosa
Jag vet att den Trivs bäst i låg luftfuktighet föredrar direkt sol och sandig, genomsläpplig jord. men sen då och vad är sandig genomsläppligjord och vad för blommor kan finnas runt den? och så alla de frågor jag ställde över!
De här är enbart fem fröer som va i påsen ska jag plantera alla i 1 kruka och ska den vara stor.?
DET VIKTIGASTE ÄR VAD FÖR JORD och hur många fröer i vardera kruka rätt stora krukor när dom ska planteras ut och om dom kan stå under ett vanligt lysrör i köket om de står på varje dag och man ställer något under så dom kommer upp i höjd!.
DAGLILJEKORSNING Pink Stripes+ Indian Giver
Skugglilja
Akleja
Sommarrudbeckia - Rudbeckia hirta "Sonora"
Rosenskära - Cosmos "Purity"
Praktsalvia - Salvia splendens "St John´s fire"
Trädgårdsnejlika - Dianthus caryophyllus
KROLLILJA
Vanlig lilja
Eremurus Himalaicus, Vit Jättestäpplilja
Rotad stickling änglatrumpet
Som sagt nybörjare och en nervös sådan förra året gjorde jag allt fel de som skulle stå i sol stod i skuggan de blev alltså inga blommor!!! sen vill jag ju inte Råka plantera något vid dammen om de absolut inte vill ha den fukten.
Kan ni något om någon av dessa blommor kanske inte allt men lite så är jag tacksam för de lilla! Vill verkligen att de ska blomma!
va gäller änglatrumpeten hur stor kruka ska den ha och ska den stå i så mycke sol som möjligt eller räcker de med eftermiddagssol? ska den planteras på en gång!