|
Full version: Oas veranda
Litenkikka
01-02-2008, 12:24
Jag har en veranda på runt 40 kvadrat meter ganska stor alltså de som finns på verandan är 1 bord fyra stolar och två ligg fotöljer allt i trä för att de ska se bra ut förra året va de allt jag hade men i år vill jag ha något mer vad finns de för blommor som är ganska stora som man kan ha i kruka! jag har funderat på änglatrumpeter men kan ju inte bara ha de. kanske en liten låtsas vattenfall eller något vart man nu köper de eller något billigt litet bord ja har ni ideer så är jag tacksam för allt!
kerstin z5-6
01-02-2008, 17:34
[attachment=12639:28z.jpg] [attachment=12638:26.jpg]Det beror nog mest på hur du kan vinterförvara härligheterna och vad du vill ha ? medelhavsväxter ? Citrus , oliv , fikon i kruka -eller rosor eller .. kan du bara ha dem bra till vintertid är möjligheterna oändliga
Litenkikka
01-02-2008, 20:09
 VA VACKERT!!! ja du nu när jag vet att man kan ha ganska mycke på verandan så är de ju bara att börja hehe. vill ju helst börja plantera nu i feb mars för att de ska vara så blommigt som möjligt kan du skriva ner lite som man kan ha i kruka ALLT FUNKAR ba5a så jag vet vad som facktiskt vill eller kan leva i kruka vinterförvaring är ingen större omöjlighet de ryker väll in i gäststugan eller boden eller garaget hehe..  änglatrumpeten får ju stå i vardagsrummet
Åsa, mälardalen zon 2
01-02-2008, 20:28
På verandan kan du ju även odla ettårigt och ätbart. En stor hink/kruka runt 20 liter och lite störböneplantor + långa blompinnar kan ge ganska mycket grönska på ganska kort tid. Störbönorna kan direktsås i hinken. +Även sånt som malabarspenat trivs i stor svart hink på en veranda i lugnt soligt läge och den kan både användas som dekorativ växt och som grönsak. Malabarspenaten bör förkultiveras inomhus mars-april.
Jag har mest ettåringar o kanske nån chili eller tomat nu har jag bara runt 30 kvadrat önska jag hade större, man kan aldrig få nog med blommer.
Litenkikka
02-02-2008, 12:18
sätter in en bild snart så ni ser hur Stoooor verandan ärr kan nog göra mycke kul tror jag,.
Litenkikka
02-02-2008, 12:23
vart köper man en sån där fyrkantig med rutor i som jag alltid glömmer bort vad den heter. som brukar stå vid husväggar som rosor och annat växer på och ungefär hur mycke kostar den?
CITAT (Litenkikka @ 02-02-2008, 12:23)  vart köper man en sån där fyrkantig med rutor i som jag alltid glömmer bort vad den heter. som brukar stå vid husväggar som rosor och annat växer på och ungefär hur mycke kostar den? Du menar spalje, finns i många varianter o storlekar, prisklassen är väl från hundra o uppåt.
Litenkikka
02-02-2008, 15:40
ja just de!!
kerstin z5-6
03-02-2008, 01:10
Rosor-övervintra i boden , passiflora passionsfrukt, klipp ner övervintra som krukväxt , Bouganvillea lika så , så klockranka o spaljera , citrus oliv , frostfri övervintring , banan -likaså , fikon -klarar noll grader ,och min favorit Ipomoea Nil -en pererenn blomman för dagen -murgrönsranka på svenska -Frostfri övervintring ,tål bönna -dvs allt i fråga o misskötsel -Blir hur stor du vill ..blommar med jättestora lilaröda blommor
Billig spalje är två stora krokar i väggen -häng uppp en bit armeringsmatta -rutor , rostfärg
Litenkikka
03-02-2008, 11:56
Hej på er!! jisses va ni hjälpt mej men ännu ett problem hade prästkragar som kommer upp varje sensommar men de är ju massa med kvisat kvar från dom ska jag klippa bort dom så de kan växa sommarblommor som också kommer varje sommar enligt hon som bodde innan eller ska jag elda skickade med ett kort så ni skulle se.!!! och så korten på den "lilla" verandan  så har ni några förslag kanske något ni tycker kan stå någonstanns eller vissa blommor som skulle trivas här och var så varsegod och dela med er vill verkligen att de ska bli bra de här året när man ska bli mamma och allt. sen tänkte jag att där vid trappen kan man väll ha spaljeer och gräva en liten rabbat som sedan blomman för dagen kan växa upp på eller vad tror ni? skulle ni inte se korten så finns dom i mitt album i trädgård.
Inga från Närke
03-02-2008, 17:24
Veranda, jag tycker det mera ser ut som en underbar altan där du kan odla hur mycket som helst. Blommor i krukor och matnyttigt i lådor. Änglatrumpet är väl inte så bra eftersom du ska ha barn de är giftiga för små fingrar. Finns ju många andra alternativ men kolla så de som sagt inte är giftiga de växter du tänker så eller plantera. På armeringsnät finns mycket som kan klättra som bondböna t.ex. som blommar med små röda blommor och är ätbara, krasse finns både som låg och klättervillig, även som du själv var inne på blomman för dagen, alla dessa är då bara 1-åriga. Du kan i kruka plantera klematis som som klättrar och någon stamros. Vet inte hur det är med klätterrosor men det kan du få bra hjälp av kerstin z5-6. Gillar du vatten finns på Jula små fina fontäner som inte är så dyra som man kan ställa utomhus, vet inte om det krävs att du har någon plats som är tak så den står lite skyddad men det kan du ju fråga om.
De perenner du har i trädgården skall klippas ner på hösten när de blommat över eller på våren går också bra, vet att de flesta klipper våren, personligen klipper jag höst så jag slipper för mycket egensådda småplantor över allt. Har du inte bott så länge låt trädgården växa upp så du ser vad du har och köp inte på dig för mycket. Gör gärna en karta över allt så det vet vad som finns med t.ex. foto och rita ut platsen där de växter underlättar när man vill köpa nytt. Ångrar att jag inte har gjort det men någon gång kanske jag kan ta mig tid nu när jag börjar min pension snart. Lycka till.
Litenkikka
04-02-2008, 14:10
Jo jag vet att änglatrumpet är giftig därför jag passar på i år så får jag ge bort den helt enkelt tycker dom är så fina., köpte gullregn men sen såg jag att den också va giftig och med tanke på att de är ett träd så planterar jag den inte så de blev en miss i planeringen. flyttade till huset i maj förra året så vet på ett ungefär vad som växer när. tänkte göra lite mer rabatter har ju över 2000 kvm2 i tomt men bara rabatter på sina ställen upp på en kant. så de går nog åt. då vet jag att jag ska klippa dom jämms med marken? Kerstin har hjälpt mej mycke på dom trådar jag startat ioch jag är nöjd med resultatet kunnig person de där.. jo verandan eller altanen är ju facktiskt väldigt fin och som sagt de finns mycke möjligheter. jag är bara så dålig på att få saker att se bra ut. men lite bänkar och annat som man kan ställa och kanske ha några amplar vore något. självkklart så är de helt okej att andra också kommer in med fina bilder på både tomt o veranda.
MariaÖrebro
22-02-2008, 14:39
Hej Litenkikka!
Om du har möjlighet att skapa skugga någonstans på din altan och sätta upp några fina hyllor (jag har använt Ikea's fula lagerhyllor i trä, men det blev snyggt ändå!!!) så förslår jag att du tar ut några av dina inneväxter också! Jag gjorde så förra sommaren, och de växte och frodades rejält! Har även en blomstege som stog under altantaket och det blev jättesnyggt med massor av växter på. De rumsväxter som inte är alltför känsliga mår bara bra av att komma ut på sommaren, under förutsättning att det är någorlunda ok väder.
Såna där små tält man kan köpa på Rusta är jättebra att driva upp växter i och förlänger odlingssäsongen lite. Gör som jag: ta promenader i kvarterat/området där du bor och spana in vad grannarna har hittat på! Idag såg jag att några fiffiga personer hade förvandlat några tråkiga stenar till nyckelpigor och ställt i trädgården. Jag smygfotade dem genast med mobilen och bar hem stenar till mig också som ska målas ikväll!!! En ska "bo" utanför ytterdörren och en på balkongen!
[attachment=13829:Nyckelpigor.bmp]
Lycka till!
Alexander-VG-zon3
22-02-2008, 15:55
i vilket läge har du altanen i ??
vad har du för temp i ev övervintrings utrymmen ??
vill du ha ettåriga eller fleråriga(övervintras svalt) eller trädgårds växter ??
här är förslag på fleråriga som vill övervintras inne svalt och ljust och som trivs i soliga lägen ( om man vänjer dom vid solen ute )
Oliv - övervintras 0c +10c och ljust den kan du ta ut när det är +1c och den behöver frost för att blomma så ta in den efter ett par nätter med -5c , väl ute låt den torka upp och sedan vattna ingen näring behövs .
Citrus växter - övervintras svalt +5c +15c och extra ljuse , tas ut när det är runt +5c +15c och vill inte torka ut och göda dom under sommaren ta in dom innan frosten kommer .
Nerium oleander - övervintras svalt 0c +10c och extra ljuse ,, tas ut när det är runt +5c och tas in innan frosten , vill inte torka ut men gillar hetta och sol normal gödning .
Agave - övervintras svalt 0c +10c och kan tas ut när det är runt +5c och tas in innan frosten , vill torka upp ordentligt och kräver ingen gödning . vill ha väldränerat
Opuntia ( fikonkaktus ) - övervintras svalt 0c +5c och ljust , kan tas ut när det är runt +5c och tas in innan frosten . behöver inte vattnas under sommaren , vill ha väldränerat
Bougainvillea - låt inte torka upp för mycket övervintras inne svalt +5c +15c och ljust . tas ut när det är runt +10c och ta in innan frosten , ge näring som gynnar blommorna .
Dvärgpalm - klaras sig med regnet som ev kommer annars låt torka upp ,, övervintras inne svalt 0c +5c och ljust tas ut när det är runt 0c och tas in efter nån lätt frost natt . behöver ingen gödning .
Phoenix canariensis - Kanariepalm ,, köp inte den som heter Findadelpalm - Phoenix roebelenii den är känsligare men kanarieplam övervintras inne 0c +15c och ljust och kan tas ut när det är runt +5c +10c och tas in innan frosten vill torka ut lätt .
Yucca olika arter - övervintras inne 0c +10c och ljust tas ut när det är runt +5c +10c och tas in efter en lätt frost natt . vill torka ut .
Washingtonia arter ( palmer ) - övervintras inne svalt och ljust 0c +10c och tas ut när det är runt +10c och tas in innan frosten tål att torka ut . vill ha lite gödning
Lampborste - övervintras inne 0c +10c och ljust tas ut när det är runt +5c och tas in innan frosten , vill torka ut lätt och ge gödning som gynnar blommorna .
kotteplam - övervintras inne och svalt och ljust runt +10c och tas ut när det är runt +10c och tas in innan frosten ,, vill torka ut lätt Lagerblad - övervintras inne 0c +10c och ljust tas ut när det är runt +1c och tas in efter en lätt frost natt ,, vill torka upp lätt
Grantaäpple - kan du själv så från frön ,, är löväfllande och vill övervintra 0c +5c (mörkt)och tas in efter nån lätt frost natt . låt torka upp lätt .
Fikon - övervintras inne mörkt och svalt 0c +10c och tas ut när det är runt +5c tål en frost natt ner till -5c , vill inte torka ut för mycket .
Änglatrumpet - övervintras inne och ljust i en temp på +10c och tas ut när det är runt +10c och tas in innan frosten kommer, vill inte torka ut och vill ha mycket näring .
Agapanthus - övervintras inne 0c +10c och ljust , tas ut när det är runt +10c +15c och tas in innan frosten . vill inte torka ut , ta bort det överblommade så gynnar man knoppsättnigen .
bägarranka - övervintras inne svalt och ljust +10c +15c tas ut när det är runt +15c och tas in innan det går under +5c , vill inte torka ut och ge normalt med gödning .
Passionsblomma - kan du dra upp från frön , övervintras inne och ljust +5c +15c och tas ut när det är runt +10c +15c och tas in innan frosten , vill inte torka ut och ge näring .
Rosmarin - övervintras inne 0c +5c och ljust tas ut när det är över 0c och vill torka ut lätt och ha väldränerad jord tas in efter ett par frost nätter ( måste ha frost för att blomma bra ) .
Rosor i kruka - övervintras svalt 0c +5c och ljust tas ut när det är runt +1c och tas in efter en lätt frost natt , vill inte torka ut .
Frilands Hibiskus - övervintras inne 0c +5c och mörkt tas ut när det är runt 0c -5c och behöver frost ner till -12c på hösten . vill inte torka ut och ge näring som gynnar blommorna . ska inte ha näring efter juli .
Banan - tas ut när det är över +15c och vill övervintra inne +15c +20c och ljust , tas in innan det går under +10c . vill inte torka ut och vill ha mycket näring .
pelargon - övervintras torrt och inne runt +5c +10c och tas ut när det är runt +10c och tas in innan frosten , vill inte torka ut
Kanna - övervintras inne torrt och svalt runt +10c , tas ut när det är runt +10c +15c och mycket gödning tas in efter frosten tat bladen .
Oxalis - samma som frös canna
zerfyrlilja - samma som för canna
trädtomat - kan du dra upp från frön , övervintras inne ljust coh svalt +5c +15c . tas ut när det är +10c +15c vill inte torka ut och vill ha mycket näring tas in innan den går under +5c .
här är några växter som är vanliga att hitta och som trivs ute soligt ( efter att man vant dom vid solen , så bladen inte bränns ) men dom vill övervintra olika . så du får se om du hittar en passande övervintring
ätbara saker du kan ha där
Chili,paprika,tomat olika kryddor ( kryddorna övervintrar du ljust och en temp i 0c +5c och tas ut när det är runt 0c och tas in efter en lätt frost natt , ettåriga kryddor dör )
sen det mesta av det ettåriga kan du ha där
ska du ha trädgårds växter där kolla vilken zon dom tål och sedan isolera deras kruka eller gräv ner dom i marken över vintern .
du kan även ha ute alla dina krukväxter där i halvskugga , bara du avhärdar dom först mot solen som du gör med resten .
när du ska vänja dom vid solen sätt dom i skuggan först sedan flytta dom ljusare , ha fiberduk på dom första tiden i solen . skulle växterna brännas så växer dom till sig fort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|