ingelsgarden1
01-02-2008, 13:20
behöver lite uppslag på passande buskar till en häck som vindskydd runt växthuset. De behöver vara snabbväxsande och inte för dyra.
Hallon, vinbär eller andra bärbuskar kan ju vara praktiskt, om det bara är lä du vill ha och ustseende inte är lika viktigt.
Det beror lite på vad du har i övriga trädgården. Har du t.ex päronträd bör du inte sätta enar eller thuja då päronrosten värdväxlar med dessa.
Men Kurts förslag på bärbuskar är ju om inte snyggt så gott iallafall.
Ciczi
ingelsgarden1
02-02-2008, 12:35
Behöver något som skyddar mot stormen. Vinbär och hallon skyddar nog inte för vinterstormatna, päronträd har vi inga men det var bra att du nämde det för det viste inte vi
Lotta i södra Skåne
02-02-2008, 16:32
Själv har jag fått tips om häggmispel, men jag har satt syren, avenbok, rödbok och liguster som häckar. Jag har även fått tips om hagtorn, men gillar inte taggarna.
ängsvädd
02-02-2008, 19:02
Det skulle vara intressant att höra vad Cilla föreslår. Hon brukar skriva i avd Träd, buskar och häckar. Otroligt kunnig. Själv funderar jag så att om häcken ska fungera som vindskydd året om så är det bäst med åretomgröna växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.