Har investerat i tre gråmalvaplantor som redan första året vuxit till rejäla buskar (vilken fantastisk växt förresten, konstigt att den inte är mer använd). Men nu slår det mig att jag inte vet om förra årets grenar ska klippas ner, eller blommar den om på samma?
Christer i Falköping
01-02-2008, 16:58
Det är ju ingen buske på det sättet. Grenarna bör ju vara döda nu efter frostgrader, så klipp ned dem nu till våren. Gråmalvan tillhör väl inte det härdigaste om jag minns rätt, så det är nog därför den inte är så vanlig.
Christer.
Jag har haft min frösådda gråmalva i flera år, minst 5-6 i alla fall, har inte hört att den skulle vara dåligt härdig... Jag klipper ner den på vårkanten i samband med vårstädning av rabatterna.
Alexander-VG-zon3
01-02-2008, 23:06
det handlar väl inte så mycket om kylan , visst ska vi kolla efter enbart zon är den väl inte så härdig kanske zon 3-4 . det som spelar större roll är jorden och snö mängden . men den funkar ju högre upp än z 3-4 .
sqrulan
02-02-2008, 11:55

Jag som har fått tag på fröer och skulle så den i vår!!!!Jag bor i zon 7/8,är det ingen ide då?
Christer i Falköping
02-02-2008, 12:04
Många gånger är det ju så att perenner klarar sig mycket bättre norröver än här söderöver. Snön ni får och ljuset som finns så mycket längre på sommaren gör att de kan bli magnifika hos er. Zon 7/8 låter dock väl saftigt, men pröva, du har ju inget att förlora.
Christer.
CITAT (sqrulan @ 02-02-2008, 11:55)

Jag som har fått tag på fröer och skulle så den i vår!!!!Jag bor i zon 7/8,är det ingen ide då?
Klart du ska så fröna i alla fall!

Placera plantorna sedan i väldränerad upphöjd rabatt/skyddat läge.
Eva 33c
02-02-2008, 13:12
Som jag har förstått det är den rena arten Lavatera thuringiaca odlingsbar även i norr . Jag sådde mina förra året så jag vet inte hur det gått än. Men sen finns det namnsorter, som tydligen egentligen är hybrider, som verkar vara betydligt känsligare. Tex denna, tyvärr;
Barnsleys Baby
Alexander-VG-zon3
02-02-2008, 13:14
men enligt dom är även den rena arten så fall lika känslig
http://davesgarden.com/guides/pf/go/164587/
Eva 33c
02-02-2008, 13:21
Jag vet bara vad jag läst s a s, men de frön jag sådde förra året var plockade i Piteå, så den verkar ju leva väl där i alla fall. Sen vet jag att jag läste någon tråd om Barnsleys Baby i nåt forum för nåt år sedan där man disskuterade just denna sort. Och då hade ingen lyckats något vidare med den norröver. Och där sas det att den egenlligen var en hybrid. Men som sagt, jag vet inte personligen hur det förhåller sig med den.
Alexander-VG-zon3
02-02-2008, 13:26
CITAT (Eva 33c @ 02-02-2008, 13:21)

Jag vet bara vad jag läst s a s, men de frön jag sådde förra året var plockade i Piteå, så den verkar ju leva väl där i alla fall. Sen vet jag att jag läste någon tråd om Barnsleys Baby i nåt forum för nåt år sedan där man disskuterade just denna sort. Och då hade ingen lyckats något vidare med den norröver. Och där sas det att den egenlligen var en hybrid. Men som sagt, jag vet inte personligen hur det förhåller sig med den.

jag själv tror att det mer ha att göra med snö och läge och jord .
sqrulan
02-02-2008, 18:46

Jag ska testa så får vi väl se hur det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.