Full version: melodifestivalen
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Piccante
Jag tycker nog genrellt att det har blivit sämre med så många deltävlingar. Tycker de tar med för mycket skräplåtar bara för att ha en grovgallring inför finalen. Jag är allergisk mot alla töntinslag i tävlingen. Man tävlar väl i "melodifestivalen" med en melodi ? dessutom vill man väl kunna vinna ESC finalen? Då kan man inte skicka vilken dynga som helst.
Tezzla
CITAT (Markus_H @ 02-03-2008, 17:17) *
... dessutom vill man väl kunna vinna ESC finalen? Då kan man inte skicka vilken dynga som helst.

Den enda chansen för Sverige att lyckas bra i ESC-finalen är om vi skickar en låt som är och låter som östländernas bidrag. Den där låten som var med förra helgen, den som var helt på bosniska, den hade eventuellt kunnat gå hem i stora finalen...
tettan
nu har jag kollat på reprisen av björns framträdande, vicken kille
Netha
CITAT (tettan @ 02-03-2008, 20:58) *
nu har jag kollat på reprisen av björns framträdande, vicken kille

Håller jag med om tummenupp.gif bravo.gif
LadyG
Nu har jag fått Nordman på hjärnan, det är oroväckande. Jag trodde inte jag mindes någon av låtarna men tji fick jag. 'I lågornas sken' sitter som ett flugpapper på synapserna.
Netha
Ikväll har Nordman och Carola sjungit duett i kyrkan. Aftonbladet TV har en snutt därifrån.
Media säger att det var det många som ville se och höra divan.. eller om de som jag tror .. ville höra Nordman. smile.gif
Dotter har haft några dejtar med "stjärnorna" igår och idag och kanske någon/några imorron också.
Sedan har hon också fått en mobiltelefon av Telia.
Jämrars vad en del bloggare får vara med om.smile.gif
katah
Andra chansen är i morgon, har vi finalen i Globen om en vecka då ??

Fy, vi sitter på tåget då i så fall -fear-.gif
Netha
Ikväll var genrepet i fullsatt hangar... man ser att det är mera liv i stan ... massor med folk i rörelse när vi var ut på em.

Expressen skriver om kaos i kyrkan... sanningen hörde jag i radion, två reportrar hade bevistat "andakten"
ingen mer än Expr. visste om något kaos. laugh.gif

Netha
Yessss!!!!!!!!!! ... Androla ute ur tävlingen. yahoo.gif

Gossen Ruda
CITAT (Netha @ 08-03-2008, 20:56) *

Skadeglädjen den enda sanna glädjen är. Synd att inte Thèrése Andersson gick vidare. Nu har jag fö stängt av dumburken.
LadyG

Jag blev också jätteglad smile.gif

Tycker inte låter var bra, tycker inte om Carola och tyckte inte deras show var något att hänga i den berömda granen, så det är inte enbart skadeglädje... Inte enbart smile.gif
ängsvädd

tummenupp.gif

Jag gillar nyckelharpa väldigt mycket = Nordman.
Piccante

Missade tyvärr programmet men det var ju glädjande med den kvalitetshöjningen tummenupp.gif
LadyG
CITAT (MimmiH @ 08-03-2008, 21:27) *
tummenupp.gif

Jag gillar nyckelharpa väldigt mycket = Nordman.

Visst är nyckelharpa vackert? Varför spelas det så sällan??

Önskar att jag kunde spela det, men då bryter jag väl fingrarna av mig. Det ser skitsvårt ut. smile.gif
evni
Sååå jäkla urkass dåligt detta med melodifestivalen.
Uuuusscchh.
Ingen värdig vinnare. Melodifestival Hahahaha.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2008, 21:08) *
Synd att inte Thèrése Andersson gick vidare. Nu har jag fö stängt av dumburken.

Håller med, det var den enda deltagaren av alla i år som vekrligen var bra. Fattar verkligen inte hur hon kunde förlora mot Sussi Tapper. Får väll trösta mig med att Nordman gick vidare, dom är ju hyggliga i alla fall
Krolliljan
Har skrivit det förut att jag inte är ett Carola-fan men

One Love tycker jag är en av de bästa kanske den bästa låten som ställt upp i melodifestivalen någonsin.
Så, jag röstade ändå på Carola, många gånger.

Tyvärr förgäves. g.gif
Pirum
Carola gjorde ett bra framträdande, låten är kanske inte så dålig, men när hon röstmässigt, och närvaromässigt, så totalt överglänser sin sångpartner så funkar det ju inte. Ska man sjunga den här typen av låtar så måste det "klicka". Har inga bra exempel just nu egentligen, men kanske som Kenny Rogers och Dolly Parton i "Islands in the stream", en låt som båda var skeptiska till, men så sade det bara "PANG" första gången de sjöng den.

Therese var bra...ni som inte sett My fair lady i Göteborg - GÖR DET!
Netha
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2008, 21:08) *
Skadeglädjen den enda sanna glädjen är. Synd att inte Thèrése Andersson gick vidare. Nu har jag fö stängt av dumburken.

Vet jag väl inte om det är skadeglädje ... de tu var som helan och halvan och låten var inte alls bra i den tappningen.
Sedan så är jag less medias försök till att göra divan större och mer folkkär än vad hon är.
Jag kan lyssna på hennes äldre plattor men numera är hon någonstans på väg till himlen när hon sjumger och darrar hakan.

Visst är Therese Andersson bra .. men var sak har sin plats.... detta var ingen melodifestivallåt.
Jag går gärna och lyssnar på henne om hon är med på någon av Operaföreställningarna här i stan. tummenupp.gif

Glad är jag iaf att mina två favoriter gick vidare till globen. yahoo.gif
Ringde faktiskt och röstade för första gången.
Ciczi
CITAT (Netha @ 08-03-2008, 22:28) *
Vet jag väl inte om det är skadeglädje ... de tu var som helan och halvan och låten var inte alls bra i den tappningen.
Sedan så är jag less medias försök till att göra divan större och mer folkkär än vad hon är.
Jag kan lyssna på hennes äldre plattor men numera är hon någonstans på väg till himlen när hon sjumger och darrar hakan.

Håller med om carola där faktiskt... Hon behöver ramla ner från sin höga häst... Och det gjorde hon nu.
Tittade på spektaklet med några vänner och en kommentar var, tänk om Carola hade sjungit Sibels låt? Eller Sannas låt?

Ciczi
zaaritha
Sorry--har ej kollat på TV: vilka gick vidare?
Netha
CITAT (zaaritha @ 09-03-2008, 01:56) *
Sorry--har ej kollat på TV: vilka gick vidare?

Vinnare
Berith
Jaha.... Att Sibel gick vidare var helt OK, men jag ville att Ola skulle hängt med där. Synd att dom hamnade mot varandra. Gillade Tapper också, men sen var det stopp.

Tror att Pudlarna förlorade på att ha med E-type, precis som Andreas J förlorade megastort på att ha med Carola.

Nordman?? Hur bra kan en låt om häxbränning bli?? slap.gif

unsure.gif Har redan förträngt dom andra...
Boxer
Låten med Suzzie Tapper kommer att spelas flitigt i många år, både i radio och på bröllop. Det kan jag sätta min framtida magnolialund på! tummenupp.gif
Limeblossom
Hade Tapper gått vidare hade jag kräkits på tvn biggrin.gif
Gossen Ruda
Huruvida Térèse platsade i Melodicircusen kan diskuteras, förmodligen ligger både hon och melodin för högt för det. Hon kan nämligen till skillnad från dom flesta andra sjunga och har sångröst. Dessutom klarar hon av att sjunga ensam utan att ta hjälp av en skock hoppande fjantiga dansare som försöker höja värdet på en usel låt. Tapper? Tja, att kalla det där hesa kraxandet för sång är för mycket. Sibell kan gå långt med den rösten, lite mer skolning bara och vettigare kläder. Man måste kunna röra sig på scenen.
Pirum
CITAT (Berith @ 09-03-2008, 08:05) *
Nordman?? Hur bra kan en låt om häxbränning bli?? slap.gif

En av de bättre låtarna, märkligt nog. Krystad text ibland, men rätt ok.

För övrigt håller jag med Ruda i vad han skrev ovan.
Magdis
Jag är glad över att Nordman gick vidare, mina gamla idoler. smile.gif
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2008, 09:31) *
Huruvida Térèse platsade i Melodicircusen kan diskuteras, förmodligen ligger både hon och melodin för högt för det. Hon kan nämligen till skillnad från dom flesta andra sjunga och har sångröst. Dessutom klarar hon av att sjunga ensam utan att ta hjälp av en skock hoppande fjantiga dansare som försöker höja värdet på en usel låt. Tapper? Tja, att kalla det där hesa kraxandet för sång är för mycket. Sibell kan gå långt med den rösten, lite mer skolning bara och vettigare kläder. Man måste kunna röra sig på scenen.

yes.gif nickar instämmande. Jag hade hoppats att Thérèse Andersson skulle ha gått till final - och helst då tillsammans med Ola eller Carola&Andreas. Carola må darra på hakan och se allmänt läskig ut - men sjunga kan hon och låten är helt OK i jämförelse med de andra bidragen. Tycker att den är många gånger bättre än t.ex. Christer Sjögrens, Nordmans, "dunka på-tjejjens" (Frida?), Amy Diamonds m.fl. finalisters låtar.
Jag är inte heller så säker på att det är Carola själv som "satt sig på de höga hästarna" som så många vill få ner henne från, jag tror att media är den största aktören där, faktiskt.

Egentligen gillar jag inte det här upplägget som Melodifestivalen har numera, tycker dessutom att man borde slopa "andra chansen". Alldeles för många deltävlingar och upprepningar i programmet.

Det skulle för min del räcka så bra med ett enda program där alla (ca 20-25 artister) sjunger sina bidrag och tittarna sedan får ringa in och rösta fram Sveriges bidrag till den stora Europa-finalen.
LadyG
Om man tycker överdrivet wailiande är sång så visst, men jag tycker det finns de som sjunger tio gånger bättre än Carola. Utan att glida runt på tonerna och yla.
Betty
CITAT (LadyG @ 09-03-2008, 12:48) *
Om man tycker överdrivet wailiande är sång så visst, men jag tycker det finns de som sjunger tio gånger bättre än Carola. Utan att glida runt på tonerna och yla.

Jag tycker inte heller att överdrivet wailiande är sång, men Carola har en bra sångröst - enligt mig, när hon inte wailar och det gör hon ju inte hela tiden. flirting.gif
sqrulan
Jag gillar Nordmans låtar så det var kul att han gick vidare,men vinner i globen gör han nog inte.Där hoppas jag på Sanna N.
Måste få säga att man blir lessen då så många klagar på Carola,vad har hon gjort för att förtjäna detta?
Piccante
CITAT (sqrulan @ 09-03-2008, 18:47) *
Jag gillar Nordmans låtar så det var kul att han gick vidare,men vinner i globen gör han nog inte.Där hoppas jag på Sanna N.
Måste få säga att man blir lessen då så många klagar på Carola,vad har hon gjort för att förtjäna detta?

Förutom att hon sprider korkade uttalanden om kring sig (vilket i sig inte är otillåtet på något sätt i ett fritt land) så tycker jag att hon är sååååååååååå överdriven, tillgjord, divig och allmänt vulgär som person så man blir trött på denna Carolacirkus som drar fram varje år. Nu gråter hon ut i media över att hon inte vann melodifestivalen denna gången. Men jg tycker hon sjunger illa,, alldeles för skrikig och gapig.
Tezzla
CITAT (Betty @ 09-03-2008, 12:15) *
:Jag är inte heller så säker på att det är Carola själv som "satt sig på de höga hästarna" som så många vill få ner henne från, jag tror att media är den största aktören där, faktiskt.

Instämmer. Media har jagat, smutskastad och blåst upp rubriker om henne så det stått härliga till. Varför anser man Carola vara fritt villebråd? Jag känner faktiskt rejält för Carola eftersom media skapat en bild av henne som garanterat inte stämmer.
Krolliljan
CITAT (Tezzla @ 09-03-2008, 19:47) *
Instämmer. Media har jagat, smutskastad och blåst upp rubriker om henne så det stått härliga till. Varför anser man Carola vara fritt villebråd? Jag känner faktiskt rejält för Carola eftersom media skapat en bild av henne som garanterat inte stämmer.

Håller med dig. Jag tycker synd om Carola , det måste vara hemskt för henne.
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 09-03-2008, 19:14) *
Förutom att hon sprider korkade uttalanden om kring sig (vilket i sig inte är otillåtet på något sätt i ett fritt land) så tycker jag att hon är sååååååååååå överdriven, tillgjord, divig och allmänt vulgär som person så man blir trött på denna Carolacirkus som drar fram varje år. Nu gråter hon ut i media över att hon inte vann melodifestivalen denna gången. Men jg tycker hon sjunger illa,, alldeles för skrikig och gapig.

instämmer i analysen! tummenupp.gif
Tezzla
Nu gråter hon ut i media över att hon inte vann melodifestivalen denna gången.

Jasså? Det har jag missat. Eller så är det du som gör en lika ful tolkning som media flirting.gif
Netha
I Expressens webbtv säger Carola ... kvällstidningarna har ju varit enormt en hetsjakt
som gör att man känner sig som kvinnan som brändes på bål orättfärdigt som många kvimnnor gjorde på den tiden.

Personligen vet jag inte så mycket om vad tidningar.. kvälls el andra skrivit eftersom jag knappt läst något innan gårdagens tävling var slut.
Min åsikt om Carola står jag fast vid. Hon är inte den stora artist hon var för några år sedan.... tyvärr
och att Andreas som jag haft som favorit ifjol el var det två år sedan... skulle sjunga ihop med henne ... det hade jag aldrig trott.
De är ju två så vitt skilda artister/röster som iaf jag tyckert... inte kan fogas till ett hur man än försöker.
Netha
Glömde berätta att jag igår kväll när omröstningen visade att Nordman gick vidare... fick mångs sms och samtal från
när och fjärran och så sant som jag säger nu ... varenda en jublade för att Nordman gick vidare.smile.gif

Tezzla
CITAT (Netha @ 09-03-2008, 23:06) *
Glömde berätta att jag igår kväll när omröstningen visade att Nordman gick vidare... fick mångs sms och samtal från
när och fjärran och så sant som jag säger nu ... varenda en jublade för att Nordman gick vidare.smile.gif

Jaha... Och? confused.gif
Netha
CITAT (Tezzla @ 09-03-2008, 23:17) *
Jaha... Och? confused.gif

Vet inte
LadyG

Håller med.

Ett av de senare tillskotten bland dumma uttalanden är att Carola tyckte att "Nordman hade nytta av hemmaplan i Kiruna" (Hemlin kommer från Gävle).

*suck*
Netha
CITAT (LadyG @ 10-03-2008, 00:22) *
Håller med.

Ett av de senare tillskotten bland dumma uttalanden är att Carola tyckte att "Nordman hade nytta av hemmaplan i Kiruna" (Hemlin kommer från Gävle).

*suck*

Ja jesses vad jag skrtattade ... och trodde hon kanske att bara Kirunaborna fick rösta ... eller?
och så förstod hon ju inte heller hur man kunde tävla i musik confused.gif g.gif no.gif
Gillan
Jag kanske inte borde yttra mig eftersom jag bara lyssnat och sett med endast ett öra och ett öga senaste tävlingarna.

Trots det så tycker jag att Carola har en fantastisk röst som hon tyvärr missbrukar med sitt evinnerligande weelande. Sen känns hon inte riktigt äkta när man lyssnar på henne. Där kan jag ju dock a helt fel eftersom jag inte känner henne. Jag läser nästan aldrig skvallerpress. Det blir mest radio/P4 som jag kan referera till. Personligen tycker jag den andra låten ( vad den nu heter? ) som Androla spelat in är bättre än One Love.

I år tror jag att jag håller på Sanna Nilson, eller möjligtvis Charlotte. Nordmans var absolut inte dåliga och var väl värda att gå till Globen. Men som sagt, jag har varit ganska okoncentrerad, så mitt omdöme är väl lite så där.

Glömde ju säga att jag håller med Betty om det här med deltävlingarna. Jag skulle föredra att det gick av stapeln i en enda tävling.
Boxer
Förutom de riktigt gamla låtarna som nu blivit kult, tycker jag om dessa låtar:

Himlen i min famn och Guld i dina ögon tummenupp.gif

resten kan jag vara utan... thumbdown.gif
Gossen Ruda
Anledningen till alla deltävlingar och annat jox stavas nog reklam, tittarsiffror och pengar. Visst kostar det pengar att åka runt men dels så är det väl inträde och sen tillkommer alla samtalsintäkterna för röstningen på betalnumren.
Lillja
Jag är väl ensam om att tycka att Frida var bäst, vilken häftig tjej och låten
blir man glad av, kan tänka mig Sanna också ,är mest naturlig.
Ciczi
Sannas låt Empty room var mycket fin och jag hoppas Sanna.

Ciczi
herkules
CITAT (Lillja @ 10-03-2008, 08:27) *
Jag är väl ensam om att tycka att Frida var bäst, vilken häftig tjej och låten
blir man glad av, kan tänka mig Sanna också ,är mest naturlig.

nej du är inte ensam - frida är bäst!
katah
Så här är det enligt mig coolgleam.gif

"one love" var ingen vidare låt, därför gick den inte vidare, Enkelt, spelar ingen roll vem som framträder då .

För mig finns det två värdiga vinnare i denna tävling :

Fartlåt : Rångedal
Ballad : Sanna Nielsen

Och jag kommer att rösta dom på den ordeningen.
Rångedal 2 röster och Sanna 1 röst. tummenupp.gif

Jag kommer att sitta i tåget när tävningen börjar och kliva i stationen när de sista sjunger och när jag sedan kommer fram till någonstans jag har tillgång till TV vet jag ingenting om... få nog lita mig på radion .
Björn är väl me i finalen... honom får vi spela in !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon