Alexander-VG-zon3
hej hej

brukar ni vinter handla nåt nu på plantskolorna ??

jag själv brukar tycka det är roligt att handla buskar och träd nu på hösten/vintern och vårvintern . dels så hittar man dom med snygg stamm och/eller dom som blommar nu . plus ser man hur den är växt dvs grenarna .

fast sen är det ju i nte alla planttskolor som har sina buskar å träd ute om vintern , men där dom har det är dte skojj att handla även då
.

jag själv fick med mig hem en jätte vacker lime/gul blommande hybridtrollhassel . fanns att välja mellan gul,orange,röd,lime
och lime var ju klart snyggast tyckte jag .
Piccante
Framför allt är priserna väldigt bra vid denna årstiden, ofta rear de ju ut kvarstående plantor för att göra plats för det nya till våren.
MariaS
Jo det kan slinka med både det ena och det andra. Det var ju så Camelian hamnade här bl.a.
pleximaster
Klart man vinterhandlar! Jag kom hem med ett gloster äpple förra veckan i bra storlek för 100 kr! Sedan hittade jag ett jättefint ex av vingnöt men det var dyrt, inte rea men jag är allt sugen.

mvh plexi

HelenN
Jag har också handlat på mig massor av grejer från Granngården som sålde ut massor billigt. men inga växter utan, växtnäring, krukor, såkärl, trädgårdsbelysning, insektsmedel mm mm
Lady Hamilton
Ja det är unjefär det som även jag kan handla. Växter inhandlas endast mellan slutet på Maj-slutet av Sept
Lotta i Gbg
Jag handlar aldrig på plantskolorna på vintern, däremot kan jag beställa en hel del på nätet:-) Pleximaster; du har väl koll på att vingnöten snabbt blir gigantisk och passar kanske inte en vanlig villatomt (fast du kanske bor lite mer lantligt?)
Alexander-VG-zon3
tack för svar tummenupp.gif

fördelar jag tycker med att handla på vintern
man ser vacker bark
och ev fel beskänig eller konstigt växta grenar , och kan då välja den bästa
plus hittar man alla vår å höst å vinter blommande buskar när dok blommar
plus får dom en bra etablering till våren speciellt sådana här vintrar , många växter har ju en rot aktivitet runt +5c +10c .
och så billigare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon