Full version: Bladlöss
evni
Hej !

Jag tittade till mina övervintrade pelargoner i dag och
upptäckte att många av dom har fått bladlöss.

Jag kommer inte i håg hur man ska blanda en såpalösning.
Har för mig att det är ca 1 dl. såpa till 1 L vatten ? Ska man ha
i några droppar ättiksprit också ?

Jag undrar också om jag kan behandla dom nu? Dom vilar ju
än så länge . Eller gör inte det någonting ?

Jag ska klippa ner dom och plantera om dom om ca 2 veckor.
Då ska jag ta in dom i huset, men då kanske det
sprider sig till mina andra sticklingar jag har. Jag vill få bort
dom små äcklen.
Åsa, mälardalen zon 2
0,5dl såpa brukar vara lagom till 1 liter vatten + ev. någon skvätt T-röd. Använder man såpa måste man spruta hela växten även undersidan på alla blad + man måste upprepa behandlingen ca 1 gång i veckan under några veckors tid, bladlöss idkar jungfrufödsel så det räcker med att en överlever, bladlössen måste träffas av såpan för att den ska döda.
Själv har jag övergått till provado plus sprayen det brukar räcka med en behandling och det räcker om man sprutar ovansidan (medlet tas upp av de bladen och stjälkarna som finns på växterna och när lössen suger förgiftas de, medlet finns kvar i växten i några dagar).
evni
Ooooh, tack Åsa.
Jag har provadospray hemma.
Vad bra, men kan jag behandla nu då ? När dom vilar?
Vill ju som sagt var inte ha in dom .

Och ska jag vänta några dagar efter att jag
sprayat och då spruta på med vatten eller ?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att spruta vilande växter jag har sprutat några växter ute i förrådet i år när jag hittade bladluskolonier på dem och nej du behöver inte spruta växterna med vatten ifall du använder provadospray. (använder man hög koncentration av såpa däremot så bladen får tilltäppta klyvöppningar och dyl. kan det dock vara bra att spola bort det mesta av såpan.)
evni
Då ska jag spraya dom i morgon.
Tack Åsa.
Phatphil
Hur funkar det med provad på fruktbärande växter? Det är inte alltid man vill få i sig gifterna själv!
Fick ett helvet förraåret på mina chillibuskar och några av min kryddor på balkongen.
Gåsis
Jag blandar inte längre såpa och t-röd utan köper såpsprit på apoteket. Funkar jättebra, en skvätt såpsprit i vatten och sen doppar jag blommorna i det. Provado på ätbart lär försvinna men jag skulle inte prova det utan köra med såpa.

/Åsa
Ciczi
CITAT (Phatphil @ 02-02-2008, 19:14) *
Hur funkar det med provad på fruktbärande växter? Det är inte alltid man vill få i sig gifterna själv!
Fick ett helvet förraåret på mina chillibuskar och några av min kryddor på balkongen.

Hej
provadotillverkarens hemsida kan du läsa om medlet. Endast tillåtet att använda på prydnadsväxter.

mvh Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Phatphil @ 02-02-2008, 19:14) *

Tyvärr som flera sagt ska inte Provado användas på ätbart.

Chili får lätt en hel del löss, man måste dock inte ha på några gifter. Ett sätt att minska ner problemen är att lära sig känna igen bladlössens fiender. I början då jag upptäcker bladluskolonier så brukar jag mosa det värsta med fingrarna, efter ett tag så brukar man se när man går runt och inspekterar att det har dykt upp bladlusfiender i kolonier som ex. nyckelpigelarver, blomflugor och dyl och då låter jag dem sköta jobbet och de brukar göra ett bra jobb. Om man sprutar måste man ofta fortsätta med det ända till hösten för medlena tar ju även död på fienderna. (man kan även gå runt och plocka fiender till bladlössen på andra växter ifall de inte verkar hitta till chiliplantorna)

Här är lite bladlusfiender:

Detta nyttodjur finns inuti bladlusmumien
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon