Full version: Rosenhagtorn
jutte
Hejsan !

Jag planterade en rosenhagtorn i våras. först så verkade det må jättebra men sen i början av juli har de yttersta topparna blivit bruna och alldeles torra. Man kan krasa sönder dem med handen. Vattnat har jag gjort. Är det nån som vet vad som kan ha hänt och vad man kan göra åt det.

Vänliga Hälsningar
Anders ohmy.gif
Sigge i D-mitt
Läs en tidigare tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST&f=17&t=6549
Cilla
Torka är nog ändå det första som slår en. Har man grävt en smal grop kan det unga trädet få svårt att sträcka sina rötter utanför gropen, där det också kan vara torrt. När man vattnar har man en tendens att vattna vid stammen, och då blir den nya jorden mycket våt medan den utanför gropen förblir torr om den är kompakt.

Bäst bevattning av träd är att låta spridaren göra jobbet under en längre tid, dvs en natt eller några timmar. För att se hur mycket man vattnat kan man ställa en kopp under kronan. Har man en normalstor planteringsgrop brukar de flesta odlare rekommendera 25 mm bevattning vid torka.

Har man grävt en smal grop kan man vidga den i efterhand. För ett hagtorn behöver man inte gräva så djupt. 30 cm djupt i en vidgning av planteringsgropen räcker.

Om skottorkan inte beror på torka kan man titta efter insekter, exkrementer efter dessa i bladen och på skotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon