pleximaster
01-02-2008, 17:38
Hur ska din trädgård se ut på midssomarafton?
Just nu går jag omkring och planerar för fullt. Jag har även flyttat lite felplacerade växter som inte passar mina nya visoner, lagt om murar och dyl. Varje år tror jag att jag helt och hållet kommit på den perfekta och slutgiltliga placeringen av varje växt men... Det är väl detta som är roligt att en trädgård aldrig blir färdig.
Mina visioner för i år är att jag lagt grunden för den nya rosengården mellan gårdshuset och bostadshuset och planterat de 25-30 roserna jag har beställt, sedan kompletterat dem med delade perenner från de andra perennrabbatterna. Sedan är planerna att ha planterat extra liguster och buxbom i trädgården, samt ett par träd till här är inte planerna fast det finns så mycket att välja på men 1-2 mullbär blir det! Så på midsommaraftons natt när man går ut i trädgården så ska jag bara njuta. Av allt det nya man skapat och som förhoppningsvis komplementerar tidigare års trädgårdsvisioner. Jag drömmer om att allt prunkar och att blomningen formligen svämmar över...
I juni berättar jag hur det blev! Nu vill jag höra Era visioner för året...
mvh plexi
Maria82a
02-02-2008, 19:23
Jag planerar inför vårens inköp. Min trädgård blir fylld med olika pioner, skäggirisar, liljor, rosor, rhododendro etc. Sedan ska jag även plantera vid laduväggen en kaprifol, 2 äppelträd, körbärsbuske, staketvindruva i upphöjda bäddar.
Ska fylla igen hela trädgården. Har även frön med rudbeckia indier, riddarsporre, orientaliska vallmon, backsippor, rosenkragar, allium continuum, akleja nora barlow, snöklocka etc.
Blir även att prova magnolia och trumpetranka.
Krolliljan
02-02-2008, 19:30
Min vision är en så grönskande trädgård som det går av vår pyttelilla yta.
Har minskat antal arter för större bestånd( såg pluttrigt ut innan).
Nu bygger jag " på höjden".. Klätterväxter, bågar, spaljéer och ngt litet träd.
Många krukor blir det också för att fylla ut med så mycket växtlighet som möjligt.
Vi hade många trädgårdsprojekt förra året, så i år tänker jag att jag ska kunna ligga i min hammock i grönskan.
Jag tänker göra som du Krolliljan, fast i hängmattan.
Har haft min koloniträdgård i tre somrar och varje
höst har jag funderat vart sommaren tatt vägen.
Vi har renoverat och målat stugan, byggt friggebod
och gjort en damm med "brygga" som förbinder husen.
Förutom allt arbete med trädgården och odlingslotten.
Så i år blir det bara det "vanliga" men med lite nya
ettåringar tänker jag nu...
...men vet hur det blir när våren närmar sig
men jag
vill verkligen ligga där i hängmattan
och läsa en bra bok, kanske med ett glas kallt vitt vin...

torvan
Alexander-VG-zon3
02-02-2008, 19:59
jag har inga saker som jag ska göra till sommaren . ska ev jobba i göteborg å då blir det till att jag lämnar min trädgård för sommaren . så den får sköta sig helt själv . men till nästa sommar kankse eller till hösten kanske jag gör nya rabatter .
Lisbeth zon2
02-02-2008, 20:21
Inga stora förändringar, men jag behöver något flott och synligt vid ingången.
Litenkikka
02-02-2008, 20:43
önskar ja de visste i år ska jag inte göra samma misstag som förra året.
så jag börjar med verandan få den riktigt grön och fin med krukor här och var som inneholler både änglatrumpeter, rosor, papegojamarant, hänglobelia, dockkrage, blåvinda och blomman för dagen och en massa massa mer. penis pepper ska jag absolut testa

sambon lär ju skämmas ögonen ur sig är så känslig.
men vart resten av allt ska vara har jag inte en aning om jag har köpt men inte bestämt så de har blivit helt fel i planeringen men allt ska få plats någonstanns hoppas på att de blommar och blir bra göra lite nya rabbatter och mer blommor runt dammen.
mamamaggan
02-02-2008, 21:12
Till midsommar ska verandan vara full av blommor , både gamla och nya. Honungsrosen , som just nu spretar åt alla håll, ska föhoppningsvis vara ordentligt uppbunden . De gamla scherminbuskarna ska ha blivit föryngringsklippta och blomma mer än vanligt. Syrénhäcken likaså.
Det blir nog inget nytt i trädgården utan bara vård av de rabatter som finns, ingen av oss orkar nog mer än så i år.Men på framsidan kommer pioner och löjtnantshjärta att blomma , vid uthuset lite blandning av prästkrage ,riddarsporre och gamla irisar och vid ingången alpklematis och vildkaprifol.
kerstin z5-6
03-02-2008, 01:04
ja då är det nytinat ...kom åter 17 juli
mamamaggan
03-02-2008, 02:18
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-02-2008, 01:04)

ja då är det nytinat ...kom åter 17 juli

Avlångt är det , vårt land!
Överbölingen
03-02-2008, 11:53
Ja, du Plexi
Visst planeras det. Tänkte gå ner till Roddarna i går och kolla läget. 60 cm snö och skaren har släppt på grund av de senast 20 cm med snö som kommit. Avbröt tanken. Dessutom hann skaren frysa sönder strax innan snön kom. Flyttar något gör vi inte nu. Det gör vi när! Vi får ungefär fjorton dagar på oss att vårfeja. Sedan exploderar det. Klippa rosor när björken har musöron sägs det. Tja, kan vara musöron på morgonen och måste jag in en stund till tätorten för att handla är det överspelat när jag kommer tillbaka. Men inte gör det något. Förmodligen har sorken klippt åt oss i år, så det är bara och vänta.
Trots allt. Till midsommar har häggen blommat och en del år även syrenerna. Tulpanerna blommar för fullt eller har just blommat ut. Påsk och pingstliljor har haft sin skönhetsperiod. Björklöven har hunnit bli 5-kronor. Rosenpionen blommar och vi går och räknar knoppar på övriga pioner. Vi har hunnit klippa grönområdena 3 eller fyra gånger. Växthuset är knökfullt.
Och ett eller två projekt och rockader har faktiskt hunnits med. I Juli börjar vi njuta av trädgården men allt för långa uppehåll från spade och jord ger abstinenssymptom.
skogstroll
03-02-2008, 11:54
Hoppas det är fullt med tomater i växthuset och vatten i dammen. Clematis på framsidan. Och vips var pengarna slut...
Så här brukar min trädgård se ut just precis vid midsommar...längtar...
Till midsommar kommer förhoppningsvis det nyttjanderättsavtal som ger oss rätt att använda en stor del av den mark som gränsar till sommarstugetomten vara klart.
Då kan hjärtevännen planera för sina parkeringsplatser och lek- o spelytor utanför det som är den egentliga tomten…….Vilka möjligheter det öppnas för mig (gnuggar händerna)!
Men allra först så står det städning och uppsnyggning bakom det relativt nybyggda garaget/båthuset på planeringslistan. Där ser det rent bedrövligt ut. Baksidan sluttar ner mot havet…… och det enda som båttrafiken ser av vår tomt är just den här skamfläcken

.
När det är städat från sly, brädhögar och annat bråte har jag tänkt att det ska få breda ut sig vallört och fingerborgsblommor där.
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.