Full version: Rota Stapelia
martiin
Hej!

Jag har en Stapelia hemma som växte väldigt fint. Nu har tyvärr själva huvudstammen som har alla skott blivit gul och allt som växer från den började sloka. Tittade närmare vid jorden och det ser ut som om växten har börjat ruttna där. Så nu är min fråga, hur rotar jag de skott som växer ut från stammarna? Tänkte göra ett försök att rädda den. Några råd hur jag bör vattna den så den inte går samma öde till möstes igen?=)

Mvh, Martin
wolkenkrabber
har du hela stammar kvar kan du låta dom ligga och torka i någon dag så att ytorna du bröt av hinner torka, det samma gäller om du kapar skott där den nedre delen av stammen har ruttnat, seddan kör du bara ner dom i en kruka med antingen vanlig jord, eller en jord upplockrad av grus och håller jorden lätt fuktig till dom har rotat sig,

stapelior är fetbladsväxter så speciellt undervintern är vattenbehovet knapphändigt, min brukarde jag känna på för att veta när jag skulle vattna, när stammarna var lite mjuka vattnade jag, var dom hårda och spännstiga vattnade jag inte eftersom dom var vattenfyllda....

sen har andra säkert bättre råd att komma med
martiin
Tack så mycket! Får hoppas den tar sig nu under våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon