Full version: Så få frön
ingrid fuxwall
Öppnade en påse paprikatomat från Lord Nelson i dag och där fanns bara tre frön! på påsen står det att groddbarheten är 65% och prisklassen är D.

Någon mer än jag som höjer på ögonbrynen?
Tosan
Ja nog hade jag velat ha minst 10 frön... Priset ligger väl runt 30:- skulle jag tro...
Nej, det var dåligt.
rahmat2
Tänkte bara så här: är det inte bättre att så själv utan att köpa fröna? Har några fruktträd och det är allt ifrån valnöt(svenska från centrala Göteborg), plommon, aprikos, persika,äpple och några vindruvor. De frukt som jag köpte valde jag att så dess kärna. det kan gälla paprikor också.eller hur?
Rahmat
ingrid fuxwall
Kan inte så mycket om att så från frukter men här på odla har jag lärt mig att sätter jag kärnor från äpple är det inte alls säkert att det nya träder bär samma frukt - eller har jag missförstått??

Sak samma jag har några krukor ute med äpplekärnor och det ska bli spännande och se om det blir något av.

ingrid
Piccante
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-02-2008, 22:17) *
Kan inte så mycket om att så från frukter men här på odla har jag lärt mig att sätter jag kärnor från äpple är det inte alls säkert att det nya träder bär samma frukt - eller har jag missförstått??

Sak samma jag har några krukor ute med äpplekärnor och det ska bli spännande och se om det blir något av.

ingrid

Stämmer bra. Växter har en "dubbel befruktning". Det som bildar frukten och dess delar som förser fröerna med skydd och sprider dem får moderplantans gener till större del, dvs äpplet i detta fallet får moderträdets egenskaper. Fröerna däremot har en ny genuppsättning som de får när trädet pollineras och korsas med annan individ. Fröna ger inte nödvändigtvis samma avkomma som moderträdet.
rahmat2
Det sägs att frukt som odlas från kärnor kan inte bli det samma som det ursprunliga. Men det finns lika mycket chans att det blir det samma. Mina körbärsplommon är mycket godare än de jag köpte ursprungligen. Valnöterna har inte fått frukt än, så vi får se. Det skapande verksamhet som man håller på med gentemot det konsumerande individer som vi formas till ger mig tålamod att vänta med fröna som blir träd.
Rahmat
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-02-2008, 21:07) *
Öppnade en påse paprikatomat från Lord Nelson i dag och där fanns bara tre frön! på påsen står det att groddbarheten är 65% och prisklassen är D.

Någon mer än jag som höjer på ögonbrynen?

3 frön låter ganska lite, specialsorter och hybrider brukar vara dyrare än gamla sorter men nog brukar det väl ligga en 5-10 frön av specialsorter paprika. Står det något på påsen om hur många frön det ska vara i påsen? den upplysningen brukar många fröfirmor bistå med så man kan jämföra priser hos olika fröfirmor innan man beställer/köper. Kolla om bröderna nelson har någon e-mail på deras hemsida och skicka ett klagomail för det verkar snålt med 3frön.

Kollade hos Impecta och de tar 16kr för ca 9 st frön av tomatpaprikan Topgirl så det är nog mera normalt pris och antal frön.
Christer i Falköping
CITAT (rahmat2 @ 01-02-2008, 22:52) *
Det sägs att frukt som odlas från kärnor kan inte bli det samma som det ursprunliga. Men det finns lika mycket chans att det blir det samma. Mina körbärsplommon är mycket godare än de jag köpte ursprungligen. Valnöterna har inte fått frukt än, så vi får se. Det skapande verksamhet som man håller på med gentemot det konsumerande individer som vi formas till ger mig tålamod att vänta med fröna som blir träd.
Rahmat

Körsbärsplommon och valnötter är rena arter (även om det finns olika sorter), därför skiljer sig inte det ätbara så mycket från moderplantans frukter. Äpplen, päron, vanliga plommon m.m. är så kraftiga korsningar att man aldrig riktigt vet vilka egenskaper som träder fram. Att det skulle vara större risk att få en oätlig frukt än en ätlig är nog mest en myt. Det kan bli allt från läckra till tråkiga frukter.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon