Sitter och grunnar på fröerna som Eva tog med från dagens leverans från konnässörklubben. Bra såanvisningar. Fick 8 av 10 beställda fröer. Spännande att se om jag lyckas.
Mer snö kommer. Lovat av SMHI. Gör inget men snart måste jag jobba bort snöras framför gäststugan så att jag kommer in. Har inte hunnit med snöräcken på taket än. Dessutom måste jag ha två takstegar så att sotarn kan besiktiga och provtrycka skorstenarna.
Så växlande vädret är. I drygt två dagar har vi haft normal vinterkyla, ca –16° på morgonen och runt – 10° på eftermiddagen. I dag hade vi runt 0° drygt. Lät snöfall. Lagom så jag blev våt i häcken när jag hämtade ved med skotern.
Eva har just plöjt igenom Larz D hemsida om plant. Oj! Det blir dyrt. I maj är det nog lagom att göra ett besök för inhandling. Blå floden är det som skall besättas. Själv riktar jag in mig på stenpartiet. Varför i helskotta skall det vara så stort. Habegär?
Jag slapp åka till Östersund i går. Eva tog bussen i dag i stället. Gjorde som omväxling kokboksmiddag och bjöd på. Wallenbergare på älgfärs, permos och trattkantarellsås. Skulle haft lite grönt till men p g a medicinering så måste jag avstå gröngrönt. Tänk vad gott det hade vart med fräst broccolli eller lökfräst brysselkål och vad snygg uppläggning jag hade kunnat göra. Har blivit lite infekterad av BBC Food. Men det gör inget för gott blir det men inte följer jag några recept i övrigt för det. Idéer och tips slukas som ostron.
Fick lite skäll när Eva kom! Hade plockat bort det mesta av julpyntet. Alla ljusstakar, en del annat tingeltangel kom jag ihåg, men missade totalt julgranen, mitt framför näsan. Turligt nog är hon inte långsint. Men jag får väl någon gliring framöver. Det bjuder jag på.
Lite avis är jag på er sönnanut. Alltså Snödroppar, Julrosor och Krokusar + lite till. Men vänta ni! När ljuset kommer till norr växer vi i kapp er där nere. I början är det flera månaders skillnad men vi går ut hårt och ökar mot slutet, som man säger i idrottsvärden. Senast i slutet på juli är vi ikapp, sedan är det hela snart över för oss i september. Men ni där nere kan glädja er ett par månader till. Och vi henan i norr är förvånade över plantering från oktober till april. Å andra sidan har vi inte tid för vi har fyra månaders älgjakt och haran till sista februari. Sedan fiskar vi ett par månader på soliga vita isar. Det ni! Det är ljusterapi det.
I veckan skall jag så de senast fröerna som skall ut i kylan. Om någon vecka är det dags för de första innesådderna. Så skall pellisarna vårdas och allt det andra som skuffats ner grönt i perkällaren. Får inte glömma duschen var tredje vecka, växterna alltså.
Så det så