Sitter här o planerar hur jag ska så alla fröer jag har köpt.
Men jag tänkte på en sak: Buskkrassen, som jag aldrig har drivit upp från frö - det sägs att den ska växa i näringsfattigt jord, kan man då använda enbart såjord?
jag sådde krasse för tre år sedan i ny p-jord, å jäklar vad mycket blad det blev å nästan inga blommor, i somras sådde jag i samma jord för tredje gången å har aldrig haft så fin krasse, helt överdådig med blommor.
vet inte om jag kan dra några växlar av det, men jag använder nog samma jord igen i sommar å fyller bara på med lite nytt
Åsa, mälardalen zon 2
02-02-2008, 15:06
Det stämmer INTE att buskkrasse ska växa i mager jord. Det ska vara normalgödslad jord i trädgården-balkonglådorna där man odlar, +odlar man i krukor/lådor brukar man även behöva vattna med näring annars brukar resultatet bli klent när näringen i jorden tagit slut. Däremot ska man inte odla på gamla gödselstackar och dyl. då blir det mest blad och inte så mycket blommor.
Ska man förkultivera inomhus (runt april) så kan man så fröerna i såjord och sedan skola plantorna i mer näringsrik jord när de fått karaktärsblad. Själv har jag alltid direktsått krasse utomhus och jag har sått direkt den vanliga jorden, krasse är inte så kinkig.
Christer i Falköping
02-02-2008, 15:27
Vet inte om jag håller med dig där Åsa. Tycker det räcker med hyfsat bra krukväxtjord för att det bara skall bli blad och få blommor. Hellre då ta mager jord och möjligtvis gödsla lite extra om de skulle bli taniga.
Christer.
Jag får nog pröva med såjord i friland..
Solstorm
02-02-2008, 18:29
Den blommar nog finast om den har det lite kvävefattigt. Andra näringsämnen än kväve behöver den ju förstås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.