Powerflower
Hej

Bakom huset mot vägen har vi 20 meter där det skulle stå en häck,
men eftersom det är väldigt fuktigt/översvämmat där så har de senaste
planteringarna misslyckats och nu ger vi upp tills det blir ordentligt dränerat,
och det vet vi inte när det blir.

Dock vill man ha något som växer där, som växer tätt o högt som man kan så där vid lämplig tidpunkt nu eller till våren och som sedan växer upp och täcker, ungefär som en häck.
Kan vara vilka växter som helst nästan, bara det uppfyller kraven.
Inga tujor eller liknande, utan enbart frön till att börja.

Någon som har tips på växter/blommor?
Lena i Torslanda
Vill du ha något snabbt så kan solrosor i olika höjder bli hur fräckt som helst. Men är det väldigt blött så trivs inte ettåringar så bra heller.
Maria_z5
Jag har inte så bra koll på växternas krav då jag inte är helt inläst på den biten men det finns ju varianter av slide som växer högt och snabbt för att sedan vissna ner på hösten.
Annars tänker jag att det nog bara är att ta tjuren vid hornen och dränera eller sätta ett högt staket.

Lycka till med projektet

/Maria
Överbölingen
Prova med Delphinum, Studentnejlikor och självsående ettåringar som Rödmalva och Rosenflockel.
Påla parvis stolpar på ca 70 cm längs båda sidor. Bredd ca 30 cm. Bind ståltråd på ca 60 cm höjd. Då bör de klara både hårt regn och kraftig blåst. Tror at de skall klara tämligen vått om fåttran.

Har själv 9 x 0,8 m pionhäck uppblandad med Dahlior och en 23 x 0,8 meter dagliljehäck, också den med inslag av Dahlior. Full sol, sluttande men lerjord.
MariaS
Varför inte sätta en av de mindre agresiva salixsorterna direkt som häck?
eugenia
Ja, precis, varför inte salix? Det blir ju snabbt högt. Vilka sorter menar du förresten är aggressiva resp "snälla"?
MariaS
CITAT (eugenia @ 03-02-2008, 13:18) *
Ja, precis, varför inte salix? Det blir ju snabbt högt. Vilka sorter menar du förresten är aggressiva resp "snälla"?

Vissa salixsorter växer snabbt in i husdräneringen och sätter stopp där. Andra salix håller sig i skinnet, som vide och jolster.
Krolliljan
Lite provisorisk spalje med humle, kanske?
Cacki
Vill du ha en hög häck av 1-åringar kan jag varmt rekomendera narcisstobak. Växer som bara den och doftar helt underbart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon