Ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag. Jag skulle därför vilja ha lite hjälp även med dessa fröer.
1... Saxifraga porophylla Taklöksbräcka rosa----ljusgroende --täcks ej--ställs i miniväxthus el. liknande....duschas....ställ svalt....Innebär det ute eller kylskp eller vad ?
2...Saxifraga hirsuta Lundbräcka.......står samma som för 1.
3...Corydalis Malkensis Malkanunneört.........kylperiod eller sås inne ?
4...Echium plantagineum Blue Bedder Snokört blå.....när...var...hur..?
Lena i Torslanda
02-02-2008, 15:20
Så här har jag gjort med de du nämner
Saxifraga - täcker tunt med flis - ställer ut direkt - får stå ute hela tiden
Corydalis - samma med den men täcks som vanligt med lite jord och på toppen ett lager flis
Snokörten sår jag direkt på plats i maj.
Åsa, mälardalen zon 2
02-02-2008, 15:29
Saxifraga porophylla tror jag behöver kallstratifiering så jag skulle så dem på ytan av fuktig såjord, sätta plast över/eller ställa i litet drivhus, låta stå inne någon dag och sedan utomhus eller in i kylskåp i 6-8v. Jag skulle göra samma sak med Saxifraga hirsuta.
Corydalis malkensis, många Corydalissorter brukar behöva kallstratifiering för att gro så jag skulle göra ungefär som med Saxifragan, fast man kan täcka fröerna med lite jord.
Echium plantagineum är en annuell växt som går bra att förkultivera inomhus runt mars-april, de brukar gro i vanlig rumstemperatur, man kan täcka fröerna med lite jord.
CITAT (Lena i Torslanda @ 02-02-2008, 15:20)

Så här har jag gjort med de du nämner
Saxifraga - täcker tunt med flis - ställer ut direkt - får stå ute hela tiden
Corydalis - samma med den men täcks som vanligt med lite jord och på toppen ett lager flis
Snokörten sår jag direkt på plats i maj.
Menar du träflis ?
Kan jag använda något annat ?
Lena i Torslanda
02-02-2008, 15:46
Neeeej inte träflis! Stenflis, grus!
CITAT (Lena i Torslanda @ 02-02-2008, 15:46)

Neeeej inte träflis! Stenflis, grus!
Aha då förstår jag bättre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.