Full version: Rödbladig buske
Sabina L
Har någon förslag på en fin buske alternativt litet träd med röda blad? /Sabina i Södertälje
Lotta Zon III
Röd Perukbuske, jag har hittat olika information om härdighet, zon II-IV. Själv bor jag i zon III och har en perukbuske som är pyttleiten trots att den är ett antal år....grannens är dock 1,5 -2m hög.....och lika gammal. Nu har jag flyttat min, hoppas att det gör susen!
Kerstin i Malmö
Den röda smällspirean Diablo. Satte ett ex i våras och den är jätteläcker i sin mörka färg.

Finns även en Lysing 'Fire Cracker' tror jag den hette, också fin men mindre (än så länge...), blommar med gula blommor nu.

Kerstin
kerstin z5-6
berberis rose Glow rödrosafläckiga blad
Ingo
Jag vill också rekommendera röd smällspirea, Physocarpus Opulifolia "Diablo".
Jag satte två våren 2001 och fick rådet av säljaren(Zetas) att skära ner den till c:a 40 cm tidigt varje vår. Det funkar jättebra - den skjuter massor av kraftiga, upprätta tvåmetersskott varje år och ser väldigt fräsch och frodig ut. Att årsskotten har röd stam (till skillnad från de äldre skottens flagigt gråaktiga) gör det inte sämre.
Visserligen blommar den inte när man skär så kraftigt men det är inte en växt man har för blommorna, som är små, gräddvita och oansenliga.

Jag har sett påståenden om att "Diablo" skulle vara mindre härdig men det har jag inte sett något tecken på.
Sabina L
Tack för alla förslag! Måste säga att jag är lite sugen på smällspirean Diablo. När tror ni att det är bäst att plantera den? I oktober eller nästa vår är alternativen jag har.
Ingo
Jag tror att båda går bra. Själv planterade jag så sent som i slutet av maj utan problem, och det på en rätt torr plats.
Sabina L
Jag köpte en Diablo i höstas så det ska bli jättespännande att se hur den blir till våren (om den nu klarar den kalla vintern).
/Sabina smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon