Full version: ni som odlar med
katah
Jag har odlat med grönsaker och blommor under flera år genom att täcka jorden med klippt gräs. suveränt tycker jag !

Under åren har jag läst mer och även förståt att jag skulle behöva täcka mer på hösten och under vintern för att få ännu bättre resultat. Hur gör ni andra ?

1)Jag hade tänkt att göra en nu kål-land i år ( visst kan jag odla någon annan grönsak där också och ha kål i någon gammal land)
men problemet är att jag skulle ha börjat redan i höstas genom att täcka området ordentligt med löv och halm mm.
jag fattade nyss att man ska hälst inte gräva alls utan låta maskarna göra jobbet att luckra och gödsla.

Hur skulle ni göra för att få ett nytt odlingsyta snabbt?

Ska jag luckra lite med grepp ? ska jag gräva bort gräset ? täcka med tidningar och köpa massa dyr köpejord angry.gif ?

Jag odlar inte potatisar som man annars skulle kunna börja med ...
'Vilken växtsort skulle jag börja med i det nya landet ?

2) jag använder markduk kring jordgubbsplantor och har inte så mycket täckning där.
Hur odlar ni andra jordgubbar med täckningsmetoden ?
Jag vill ju gärna ge maskarna goda förhållanden, men vill absolut inte rensa ogräns bland jordgubbar
eugenia
Man kan ju göra på många sätt. Jag skulle ha gjort så här: Gödsla det gamla landet med kompost och hönsgödsel till våren och odla kålen där.
En bok jag har säger att kål inte ska odlas ihop med jordgubbar, tomater och störbönor, men gärna aromatiska växter som isop, timjan, malört och åbrodd samt gärna dill, selleri, lök och potatis. (Vem vet , det kanske hjälper) Att täcka med gräsklipp har fungerat bra för mig utom förra sommaren då sniglarna drogs till de täckta landen. Jag ska prova att stö kalk runt i år.

Det nya landet skulle jag ha grävt upp nu, täckt med kompost och sått solrosor till våren därför att de har rötter som djupluckrar jorden och tagetes därför att de är lättodlade, motverkar nematoder, gödslar och motverkar ogräs. Gröngödslingsväxter börjar bli populära. Det finns bra information om det här på forumet. Året därpå kunde kålen få flytta dit.

Att inte gräva alls kulle aldrig fungera för mig. Att täcka jord med blöta tidningar+jord (ej köpt) är en bra metod för att få gräsmattan att vissna.
katah
eugenia, roligt att det finns flera marktäckare!

Det är så att jag vill gärna utöka min odlingsyta omedelbart whistling.gif , inte odla blommor först... jo jag vet att det är nästintill nödvändigt!

Men om jag nu gör någon kompromis (tidningspapper och jord på + kompost på ) vilka växter ska ja satsa där första året, funderar jag :

Jag odlar flera olika rotfrukter, lök, vitlök , purjo, sallad, squash och sedan kålväxter av olika slag .

Om jag har solrosor och tagetes i det nya landet ; sallad fungerar väl alltid, isbergsallad kanske ? sommarsquash skulle den orka där , njaa?, dill och kryddor .
Snigelhatare
Ingrid Olausson har skrivit "Den arbetsfria trädgården" och någon mer bok om täckodling. Handlar mycket om en mycket gammal dam som odlar mycket och orkar det tack vare täckodlingen så det inte blir så tungt. Lite typisk amerikansk frälsaranda över det, men faktum är att det fungerar himla bra och jorden blir underbar.

Vill minnas att det någonstans i boken skrivs om att lägga potatis direkt på marken och sedan täcka. Det ställer jag mig lite skeptisk till. Det går åt så himla mycket täckning för att potatisen inte ska bli grön.

Tror att det du skriver kommer att fungera väldigt bra förutom potatisen, den behöver så himla mycket täckning.

Idén med täckodling är att alltid fylla på och hålla ett tjockt täcke. När du skördar kan du lägga grönsaksblast direkt på täcket, gräsklipp, halm, löv. Tom ogräs om det inte har gått i frö, fast jag skulle inte lägga på jobbiga rotogräs heller.

Första året blir det inte jättestrålande. När nedbrytningen börjar så förbrukas mycket kväve så man får gödsla lite extra. Guldvatten är alldeles utmärkt. Senare år behöver man knappt inte gödsla något, bara till de allra mest krävande. Det viktiga är att hela tiden hålla ett tjockt täcke, då har man helt nedbruten jättefin jord i botten och ovanpå täcke i olika stadier av nedbrytning. Underbart att inte behöva gräva genom kökslanden. Om man direktsår så får man dra isär täcket lite så att fröna kommer ned till jorden, efterhand som det växer upp så föser man ihop täcket.

Jorden blir så porös och fin. Det blir betydligt mindre ogräs och det lilla som blir går så himla lätt att dra upp. T o m tistlar med djupa rötter går lätt att bara dra upp med långa rötter tack vare att jorden är så porös.
katah
Teck att du påminde mig om guldvatten, jag har mest använd det i växthuset, men ska tänka mitt nya land också lite extra då !

Jag tror att jag har läst de 2-3 böcker om täckodling som finns i Sverige, men hittade faktiskt en ny bok och är därför så intresserad av att låta maskarna göra sitt jobb i lugn och ro utan att störa dom med min spade !

Boken:
" Min dröm om lustgården" av Börje Remstam

www.medlem.spray.se/remstam
börje remstam
CITAT (katah @ 04-02-2008, 08:41) *
Teck att du påminde mig om guldvatten, jag har mest använd det i växthuset, men ska tänka mitt nya land också lite extra då !

Jag tror att jag har läst de 2-3 böcker om täckodling som finns i Sverige, men hittade faktiskt en ny bok och är därför så intresserad av att låta maskarna göra sitt jobb i lugn och ro utan att störa dom med min spade !

Boken:
" Min dröm om lustgården" av Börje Remstam

www.medlem.spray.se/remstam

Den nya adressen är nu: www.remstam.se
katah
Hej Börje!

Tack för din bok , jag majlade till dig , men du kanske inte hinner svara på frågor ...
Om du har lust , skulle du ändå kunna delta på diskussionen om en snabb nyanläggning som jag fortfaranden grunnar på.
Jag skulle vilja ha ännu större trädgårdsland redan till denna sesong, och skulle vilja ha kloka råd .

På den platsen finns just nu gräsmatta.
Om jag täcker den med tidningspapper och har några cm sand/grus på den hur ska jag fortsätta sedan ?
Tömma komposten över sanden och köpejord på den och odla kanske sallad på den platsen med täckning av klippt gräs ?
Och sedan täcka den ordentligt på hösten ?

Finns det något annat en potatis och baljväxter som man skulle kunna odla där ?

Kålväxter och pumpa kräver ju mer näring än de flesta andra grönsaker, eller skulle de fungera där ?
börje remstam
CITAT (katah @ 14-02-2008, 23:27) *
Hej Börje!

Tack för din bok , jag majlade till dig , men du kanske inte hinner svara på frågor ...
Om du har lust , skulle du ändå kunna delta på diskussionen om en snabb nyanläggning som jag fortfaranden grunnar på.
Jag skulle vilja ha ännu större trädgårdsland redan till denna sesong, och skulle vilja ha kloka råd .

På den platsen finns just nu gräsmatta.
Om jag täcker den med tidningspapper och har några cm sand/grus på den hur ska jag fortsätta sedan ?
Tömma komposten över sanden och köpejord på den och odla kanske sallad på den platsen med täckning av klippt gräs ?
Och sedan täcka den ordentligt på hösten ?

Finns det något annat en potatis och baljväxter som man skulle kunna odla där ?

Kålväxter och pumpa kräver ju mer näring än de flesta andra grönsaker, eller skulle de fungera där ?

Hej!

Jag skall försöka hjälpa Dig.
Ta en titt på sidan 34-35 om mina vallar som jag kallar dom.
Gräv upp en ränna där "purjon" står så du får en öppen jord och plantyta 10-15 cm bred, täck all övrig yta med tidningar, kartong, kompost, grus, löv m.m.
Komposten mest i fåran beroende på tillgång.
Gräset med rötter som förmultnar innehåller mycket näring i sig.
Vilken sorts växt? Ja vilken som det Du har behov av.

Hoppas detta hjälpte Dig.

Mvh Börje Remstam
katah
Tack du var till stor hjälp!

Jag förstår nog hur jag ska lösa detta tummenupp.gif .

Bara en tilläggsfråga:

Skulle du luckra jorden i den rännan lätt med grepp innan plantering , hur djupt i så fall ?
shaman958
ännu en täckodlingsdåre här!! whistling.gif

efter årets sesong täckte jag hela landet med tidningspapper och 10-20cm brunnen/halvbrunnen hästskit, spån, löv.. pillade lite förra veckan och det var liv kan jag säga!! dom jobbade som tusan mina små mask-kompisar tummenupp.gif

det jag har gjort när jag vill odla snabbt på en "ny" plats utan färdig jord är att pilla till ett hål, sno lite såjord från frugan som jag stoppar i hålet och sån lägger fröet i. då hinner fröet bli planta innan det upptäcker att den får bereda jorden själv.

svåraste med täckodling är att skaffa nog med matrial....grannen tror jag är tokig när jag frågar om jag kan få hans gräsklipp.
börje remstam
CITAT (katah @ 18-02-2008, 16:47) *
Tack du var till stor hjälp!

Jag förstår nog hur jag ska lösa detta tummenupp.gif .

Bara en tilläggsfråga:

Skulle du luckra jorden i den rännan lätt med grepp innan plantering , hur djupt i så fall ?

Kör ner grepen helt, bryt och bänd, dra upp och ner igen så det blir lösare och luftigare

Mvh Börje R.
katah
Tack Börje !

Shaman95b, jag återkommer... roligt att träffa andra som plågar sina grannar, jag har redan två grannar som lämnar sina säcker till mig ! De var väldigt misstänksamma i början , men har fattat nu vitsen flirting.gif
katah
Jag har helt plötsligt tillgång till flera hundra liter sand och funderar nu var den skulle göra mest nytta .

Just nu är planen att det ska ligga på det nya landet ( gräsmatta, tidningar, sand och sedan skulle ja följa råden om vallar och täckningen)

Jag funderar bara om det är onödigt där och om jag skulle istället använda det i de hinkar som jag odlar i växthuset.
Men jag har aldrig odlat i sand förut, bara läst om det.

g.gif
Snigelhatare
Vill minnas att jag läst om någon som odlade tomater i enbart sand och gräsklipp och var mycket nöjd över att det blev bra. Har aldrig prövat själv.
kossa
Jag går också i täckodlingstankar... Så den där boken ni rekomenderar låter ju jätteintressant!!
Har i vinter flyttat så jag har tillgång till trädgård och det kliar förstås redan i fingrarna för att få komma igång med lite odling.
En bit av gräsmattan ryker. Och jag har läst om det där att täcka gräsmattan med tidningar och sen över med grus/jord/kompost.
Jag tänkte rama in det hela med natursten, och plattor utanför att gå på - tänkte att det är bra då stenarna värmer jorden och håller värmen länge.
Sen är jag ju ivrig med att få upp nåt ätbart och funderar på vad som är bäst att odla först...
Har hört att potatis lätt får knäpparlarver 2:a året efter man har börjat odla på gräs. Då skulle det gå i år men inte nästa år ?!
Gäller samma sak för morötter ??
Och om jag ska odla morötter i år, måste jag gräva undan "grässkorpan" och låta bli att lägga tidningar ? (har noll koll på hur lång tid det tar för det att förmultna och bli bra jord för morötter som ska lite längre ner i jorden) ...
Har tänkt mig två rutor ca 100X100 cm att odla på i sommar och funderar på att prova olika varianter på de två (om jag behöver gräva för morötterna) .
Önskar er alla lycka med odlingen!
katah
Täckodling är något helt suveränt, jag kan inte föreställa hur jag skulle odla så mycket som jag gör utan att täcka.

Så busenkelt att göra, och så nyttigt på alla sätt.
Jag har varit bortrest från mina odlingar 2 veckor i högsommarvärmen och allt har bara mått bra.
Och man behöver inte vattna heller, bara då när man sår och planterar, sedan är det bara se till att täcka...
eugenia
CITAT (katah @ 20-02-2008, 15:11) *
Jag har helt plötsligt tillgång till flera hundra liter sand och funderar nu var den skulle göra mest nytta .

Just nu är planen att det ska ligga på det nya landet ( gräsmatta, tidningar, sand och sedan skulle ja följa råden om vallar och täckningen)

Jag funderar bara om det är onödigt där och om jag skulle istället använda det i de hinkar som jag odlar i växthuset.
Men jag har aldrig odlat i sand förut, bara läst om det.

g.gif

Hej igen.
Kan du inte göra som du tänkt: tidningar+sand och sedan gräver du upp några skottkärror matjord (om du orkar) ur den gräsmatta du vill bli av med och brer ut ovanpå sanden. Det borde fungera bra till sallad, örter kanske morötter, rädisor mm om du gödselvattnar hela sommaren+ kompletterar med gräsklipp. När hösten kommer har gräsmattan under tidningarna vissnat.
Wilmer
Har ni problem med spanska sniglarna? Vi ska aldrig mer täckodla efter att de kom in i trädgården förra sommaren. Sniglarna stortrivs under täcklagret, där man inte ser dem. Där förökar de sig och skyddas mot solen, sedan väller de fram i skymningen. O-mysig vill jag lova. I sommar blir marken BAR! Tyvärr.
Solstorm
Länk om gröngödsel och att odla i sand. Rulla ner lite och titta under rubriken ekoblandning. Där står om att odla i sand.

http://www.naturochtradgard.se/artiklar.html

Jodå, sniglarna trivs alldeles ypperligt i täcket. Tyvärr så finns de i mängder även utan täcke. Man får väl lägga ut gift runt täckodlingen precis som runt allt annat som man inte vill bjuda sniglarna på.
katah
jag har skonats av sniglar av alla sort sweatingbullets.gif ,de måste var urjobbiga att ha på trädgården !

Jag fick en bra tips av Börje Remstam, att riva bort min markduk från jordgubbarna , sätta dit ett lager grus och sedan täcka med spån och ev. lite gräsklipp.
Han täcker alla jordgubbsplantor totalt med löv på hösten och börjar sedan med att täcka med spån mm på våren igen.
Så gruset ska dit i stort sätt smile.gif
Ett nytt land tänker jag göra som han föreslog med vallar mellan plantorna och greppa bara just planteringsraden ,det blir nog bra!
"slavar" = mina barn som får gräva blir garanterad nöjda i år, de slipper gräva ut flera kubikmeter jord, bara " några " grästuvor ,det blir ett rena rama " barnlek" för dom jämfört med förra årets hjortron och blåbärsgrävningar ....

Jag tänkte också testa några hinkar i växthuset och odla en gurka, tomat och paprika i ren sand. Jag kan tänka mig att i allafall gurkan skulle må bra av en varm sandbad .

Jag undrar lite hur de gör som odlar i sand. Det säjs att man måste byta ut sanden var 3. år eller så.
Vad ska man göra med den sanden sedan ?
Varifrån köper man nytt sand... jag menar... blir det inte väldigt dyrt ? g.gif

eugenia
Själv hade jag miljoner sniglar förra sommaren. Jag tror inte att gräsklippet jag lagt ut var orsak till mängden sniglar, utan speciellt gynnsamma faktorer; mild vinter, regnig sommar. Men visst de var i landet också. Jag tror inte att strategin "ingen täckning- inga sniglar" är absolut, men lite kanske det hjälper.

Jag tänker prova att strö kalk och träaska runt hela trädgården samt runt landen. Det påstås att de inte vill åla sig över kalken. De sniglar som finns innanför barriären går döden till mötes i frysen. Vi får väl utvärdera detta i höst. Att lägga ut gräsklipp och kompost på plantorna har fungerat så bra att jag tror jag skulle ha svårt att upphöra med det.
Men var och en måste göra som den vill.
börje remstam
CITAT (katah @ 25-02-2008, 23:04) *
Jag undrar lite hur de gör som odlar i sand. Det säjs att man måste byta ut sanden var 3. år eller så.
Vad ska man göra med den sanden sedan ?
Varifrån köper man nytt sand... jag menar... blir det inte väldigt dyrt ? g.gif

Hej!

Nä, så är det inte.
Det är en av poängerna med att odla i sand att man inte behöver byta den som man ska med jord.

Mvh Börje Remstam
katah
Behöver man inte byta den ALLS ???
varför leker jag då med kogödsel?

Jag odlar i hinkar i växthuset och har upp till 50 st. Jag odlar mest tomat, chili och paprika , någon gruka.

Jag har kanske 10 st 20 liters hinkar och resen 12-liters. Jag har funderat att köpa mer av de större, men om jag byter till sand så kanske det behövs inte alls då.

Jag har Nils Åkerstedts bok " min trädgård - vecka för vecka" från biblioteket ... igen flirting.gif . Då får jag läsa extra noga!

Sand + Lite gräsklipp + guldvatten + bevattningssystem... ( allt finns hemma redan, nja inte gräsklipp riktigt än smile.gif ) det här kan bli riktigt bra!
shaman958
några bilder av min täckodling.

liten tävling, hitta minst 5 grönsaker på bilden:-)
[attachment=13998:DSCN1410.jpg]
katah
Bra att du skickar bilder shaman958 !

Man ser så mycket bilder från "vanliga" odlingar annars.
[attachment=14040:DSCN2250.JPG]
eugenia

liten tävling, hitta minst 5 grönsaker på bilden:-)
[attachment=13998:DSCN1410.jpg]
[/quote]

Från vänster: sqasch, potatis,lök, palsternacka (?) och persilja. Är det rätt?
katah
Jag tycker mig se morötter längst till höger, annars håller jag med.
Är de stora längst till vänster physalis eller dess släkting, vad det nu var tomatillo ...?
shaman958
de stora längst till vänster är röda solroser, blev jättesnygga.
annars:
squash - ja
lök - nästan, purjolök och luftlök framför potatisen
palsternacka - ja
morötter - ja, inte persilja:-)

den skarpögda hade kanske identifierat bondböna bak morötterna.

vet ni, jag lot några palsternackor stå kvar länge och èn blev så här, 10x15cm bred och 30cm lång:-) lite trådig i toppen annars smakade den bra!
[attachment=14151:DSCN1458.jpg]
Lotta22
Här kan man läsa allt om marktäckning!
www.naturochtradgard.se

Ett effektivt och arbetsbesparande sätt att göra om en gräsplätt till nytt land är att klippa gräset, lägga ut sättpotatis och sedan täcka med halm, ca 20-30 cm tjockt. När blasten tittar upp fortsätter man att täcka så att ljus inte tränger ned till markytan. Glöm inte att vattna om det är torrt. När potatisen är färdig är det bara att lyfta lite på halmen och ta de potatisar man vill ha. De är alldeles rena och fina! Efter avslutad skörd låter man halmen ligga kvar till våren därpå och då är det klart för andra grödor!

Missa inte gratis provnummer av Natur & Trädgård!
www.naturochtradgard.se

Natur & Trädgård nr 1/08

katah
Intressanta länkar, ska definitivt ta en titt !

Potatis odlade jag på gräsmattan några år sedan, och täckte med gräsklipp, visst fungerar det, fina vita rena potatisar !
Men vi äter inte potatis längre , så det är inge ide att odla dom smile.gif
Elisabeth P
Jag är lite trögtänkt wacko.gif crazy.gif

Är det nyklippt gräs ni täcker med? (eller har ni lagt det i plastsäckar i två månader som jag läste någon annanstans)

Ber om ursäkt att jagbara skumläst inlägget och inte heller hunnit titta i någon av de böcker ni rekomenderar
katah
Jag täcker under sommaren med färsk klippt gräs.
När man täcker samma dag , är gräset fortfarande löst , efter ett par dagar i påsen klumpar det ihop sig .

Man kan använda även det klumpiga , men det färska är enklast.

Man kan också förvara gräset i säcken ett par månader som du nämde, för klippt gräs ska man egentligen sprida ut på försommaren, men mot hösten behöver växterna inte så mycket kväve så det är bättre att förvara klippet till våren i så fall och täcka med halm eller liknande på hösten / vintern.
Harvey
Jag täckodlar, men om jag gör det enligt komstens alla regler vet jag ínte. Ivarjefall så har jag grävt bort all jord i växthusena iår (lerjord med dynga) för jag är så trött på att få tomatplantor som blir som värsta djungelväxterna, trots tjuvning och toppning, har sett sand-odlares tomatplantor, ynkligare plantor, lika mycket tomater. Så skall jag ha det iår. Dom har redan blomknoppar mina tomater, fast dom är inte så spinkiga som jag kunde önska.
Mina grönsaksland vänder jag ner en massa hästgödsel i, sedan när grönsakerna kommit upp täcker jag med gräsklipp. På hösten täcker jag med gräsklipp och andra växtrester och gödslar och vänder jorden på våren. Hoppas att jorden på sikt skall få bättre struktur av alla mullämnen som tillförs.
Har redan brädor runt varje grönsaksbädd, och kollar redan hur eltrådar kan kopplas på brädorna, för mördarsniglarna kommer, typ nästa år eller året efter, nu ca 700 m härifrån...
Perennrabatterna täcker jag bara med gräsklipp runt vedartat, och stora perenner typ pion, jag tycker det blir mycket ogräs av gräsklippet då jag har både maskrosor, grodblad och revsmörblomma i gräsmattan, dessutom kväver gräsklippet små fröplantor av akleja, digitalis osv som jag vill ha.
Iår har jag haft stort problem med trastar som sprätter iväg allt gräsklipp för att leta mask. Mycket irriterande. Får gå och lägga tillbaks gräsklippet hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon