Inte JAS-tid än, men mycket lättare att se nu utan blad... Jag har en liten persika 'Frost' som jag undrar hur jag skall beskära. Den har två nästan lika långa och grova skott, vilka syns någorlunda i sin fulla längd på den ena bilden (och ett mindre tredje). Skall jag ta bort de två sidoskotten helt och hållet så bara det som sitte fastbundet mot pinnen finns kvar? Eller skall jag låta de två större skotten var kvar båda två? Har inte tänkt spaljera trädet, utan låta det bli ett "vanligt" träd.
[attachment=12670:persika1.jpg] [attachment=12671:persika2.jpg]
Anders Roslagen
02-02-2008, 17:43
Hoppas du får bra svar, jag vet inte, men jag har läst att frukten kommer på förra årets ved, så man beskär oftast så att det ska bli långa årsskott, tvärtemot hur man gör med äpple alltså.
Jag skulle låta de två sidogrenarna vara kvar, men om du vill ha hög stamform ska du väl ta av dem förr eller senare.
Mitt eget träd låter jag förgrena sig, för om det blir för hög krona blir det så högt att plocka frukterna.
Christer i Falköping
02-02-2008, 17:46
Du beskär endast de grenar som gett frukt det året. i övrigt lämnar du den ifred. Om du är tvungen att beskära den i övrigt, skall du endast ta de tunna skotten, inget tjockare än en blyertspenna.
Christer.
Ddet ser ut som att trädet är relativt nysatt och också som att man inte kommer att behöva gå under kronan just här. Om så är fallet skulle jag inte beskurits alls på ett tag.
Tack för svar! Trädet sattes förra hösten (-06), så jag låter det väl vara ett tag då. Man kommer inte behöva gå direkt under det, men jag vill inte att det skall bli en "buske".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.