Nej det tar inte lång tid vid ca +20C brukar det ta 1-2v för purjolöksfrö att gro.
Här är Runåbergs tips för purjosådd:
SÅDD: Purjolök sås i februari - april inomhus eller i drivbänk i varm (20-25°C) jord. För att påskynda groningen kan fröna blötläggas i ljummet vatten ett dygn innan sådd. Torka av dem och så ca. 1 cm djupt och glest. Står plantorna för tätt blir de långa och gängliga. Purjon blir också kraftigare om bladen, under de första 4-6 veckorna, klippes till en höjd på ca. 6 cm. Under förkultiveringen ska plantorna stå ljust, luftigt och ganska svalt. Dras purjon upp inomhus måste man avhärda den successivt någon vecka innan utplanteringen, som sker när frostrisken är över och jorden blivit lite uppvärmd. Blir temperaturchocken stor ökar risken för stocklöpning. Endast i sydligaste delen av landet kan purjo direktsås.
(Jag tycker februari är något i tidigaste laget att börja men det är klart de som odlar i Skåne kan ju plantera ut tidigare så de kan nog även så tidigare än vi gör i mälardalen.)
hippo
02-02-2008, 17:59
Nu blev jag sugen på att odla purjolök, det har jag aldrig provat på. Om man sår fröna inne, kan man sen flytta ut dom i växthuset så snart dom har grott? Har ca 5 - 10 grader i växthuset nu.
ingrid fuxwall
02-02-2008, 19:16
CITAT (hippo @ 02-02-2008, 17:59)
Nu blev jag sugen på att odla purjolök, det har jag aldrig provat på. Om man sår fröna inne, kan man sen flytta ut dom i växthuset så snart dom har grott? Har ca 5 - 10 grader i växthuset nu.
Jag brukar så inne och sedan plantera ut i landet när temperaturen är lämplig.
ingrid
therese.kvist
03-02-2008, 10:15
ska man så i såjord enbart, eller kan man ta en större låda med plantjord i botten o såjord ovanför?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.