Full version: Lähäck
ingelsgarden1
Hej behöver lite uppslag till en vindskyddande häck runt växthuset, bor mitt på slätten så det kommer åt att blåsa från alla håll.Den får inte vara för dyr och trivas i lerjord.
Cilla
Oxel är en traditionell vindskyddarhäck som trivs i många delar av landet. En sådan kan man klippa smal om man vill.
Vill du ha fler tips så behöver man veta vilken klimatzon du har, eller var häcken ska sättas.
ingelsgarden1
Vi bor i zon3 häcken ska stå sydo[attachment=12721:2007_11_15_018.jpg]st om växthuset där fins inga träd eller buskar på 1 km så det kommer åt att blåsa bra, se kortet :rolleyes:bör bli ca 1 m hög ganska fort. Och vrivas i lerjord även om vi gräver bort leran så äter den upp matjorden
Cilla
Här skulle jag valt oxel, den är pålitlig också i lerjord. Plantera plantorna på rejäla kullar så att de inte står i vatten (dvs sätt dem högt i planteringbäddarna, så att jorden i bäddarna är minst 20 cm högre än omkringliggande marknivå). Och jag skulle bygga häcken som en båge med den konvexa sidan åt vinden. Det blir starkare mot vinden än en rak häck.

Oxelplantor för häck brukar man kunna köpa som är 1-3 meter höga. Ocel kan också blomma som beskuren och ge fina röda bär.
ingelsgarden1
Tak för tippset vilken åstid är bäst att sätta en sådan häck, är tidig vår lämpligt?
Cilla
Japp, det är bra bra tid men du kan faktiskt sätta den nästan när som helst när marken är mjuk. Det är ofta lite lättare att få plantorna att ta sig om man väljer någon av delarna på året när de inte har blad eller svällda knoppar, men om det är den tid som man då och ett par månader framåt kan vara närvarande och vattna så går bladsäsongen med.

Välj en säsong när du kan stödvattna, eller välj senhöst/vinter när det är rätt mycket nederbörd ändå och se till att vattna under för- och sensommar som minimum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon