jpl
Förra året förköpte jag mig på Impecta, det är ju så härligt att drömma. Först när jag fick hem fröna insåg jag att jag valt svårsådda och krångliga men ack så fina växter. I år tänkte jag satsa på ätbara saker men vill inte göra om samma sak. Så om någon har lust att kolla i min digra lista och ge en spridd kommenter här och där så vore jag tacksam. Jag behöver lättskötta och tåliga sorter eftersom jag är rätt ovan och har ont om tid. Föredrar direktsådd framför förkultivering. Maken är nog med att det ska vara gott också biggrin.gif
Lök sturon tålig lagringsvänlig 20 kr 9282
Titan purjo långstjälkig 9 kr 9310
Majs sweet nugget extra söt 18 kr 9341
Sommarmorot amsterdam forcing 3 snabb, friland eller inomhus 16 kr 9385
algersallat tiara små krukor inomhus 18 kr 9729
bifftomat brandywine underbar smak 23.50 kr 9682
gardernes delight tomat ”världens godaste” hänger på ”fläta” 18 kr 9677
smultron alexandra stora, lång skördetid 18 kr 9590
miniärt waverex mycket söta, tunnskaliga 18 kr 9081
Kinesisk gräslök inne eller ute 16 kr 3064
ingrid fuxwall
Tomaterna måste du så inne men det viste du säkert

Purjolök har jag enbart fått om jag satt dem inne eller ute i låda bottnad med obrunnen gödsel - någon annan har kanske annan erfarenhet.

Din lök har jag ingen erfarenhet av men de gånger jag sått lök har resultatet varit väldigt ynkligt

Morötter sår man på friland

Den kinesiska gräslöken har jag - sådde den inne och planterade sedan ut den och den övervintrar och blir större för varje år.

Smultron sådde jag förra året - mina plantor hade blivit för gamla. Själv sådde jag dem inne.

ingrid

CITAT (jpl @ 02-02-2008, 21:14) *
Förra året förköpte jag mig på Impecta, det är ju så härligt att drömma. Först när jag fick hem fröna insåg jag att jag valt svårsådda och krångliga men ack så fina växter. I år tänkte jag satsa på ätbara saker men vill inte göra om samma sak. Så om någon har lust att kolla i min digra lista och ge en spridd kommenter här och där så vore jag tacksam. Jag behöver lättskötta och tåliga sorter eftersom jag är rätt ovan och har ont om tid. Föredrar direktsådd framför förkultivering. Maken är nog med att det ska vara gott också biggrin.gif

Tobias80
Dom flesta vet jag inte så mycket om men "Gardener´s Delight" Är i alla fall
en väldigt god körsbärstomat, en av mina favoriter!
Lycka till!!

MVH//Tobbe
Jennyn
Jag har fått jättefina lökar (både röd, sharlotten och gul) och purjo från frösådd. Här i Mälardalen måste man förkultivera. Ljust och svalt vill lökarna ha det när de kommer upp. Skillnaden på lökar odlade från sättlök och frösådda tycker jag var att de frösådda tålde lagring bättre. Fast det kanske berodde på sorterna.

Brandywine var en svår tomat. Går nog bättre i växthus. Vad gäller Gardeners Dilight håller jag med om att den är en favorit!
Åsa, mälardalen zon 2
[/color]Löken förkultiveras ca 10v innan utplantering, ska gärna stå svalt och ljust efter att fröerna grott, utplanteras när risken för frost är över utsätts småplantorna av kyla efter utplantering eller väldig skillnad mellan inomhustemperatur och utomhustemp så kan den stocklöpa.

Majs kan direktsås upp till mälardalen då marken har en temp på minst +15C. Kan även förkkultiveras en 5-6v innan utplantering, det måste vara varmt ute + även här minst +15C i marken vid utplantering. Majs planteras i grupp ej i rad, planterar man i rad får man ofta problem med pollineringen, majs vindpollineras.

Direktsådd utomhus i omgångar och du kan börja så snart jorden reder sig tidigt på våren. Morot brukar inte funka så bra inomhus och morot blir inte bra om man förkultiverar roten ska vara så ostörd som möjligt.

Sallat har frön som inte gror när det är varmt så ska du odla inomhus mäste du ha något kallt ställe när fröerna gror, annars kan du odla sallaten som morötterna men man kan inte så mitt i sommaren då är marken för varm.

Tomaterna förkultiveras ca 6-8v innan utplantering och man kan inte plantera ut tomat förren i början av juni på många håll om man inte har växthus. Dessa sorter du valt ska bindas upp och tjuvas. Jag fick bra frukter på Brandywine även förra året då det var kyla men man brukar inte få så enormt många frukter på denna sort, frukterna är dock mycket stora och goda.

Smultrona bör du nog så ganska snart inomhus om de ska hinna ge en liten skörd, ofta får man inte speciellt mycket smultron första året vid sådd men smultron är ju fleråriga så man får ju skördar i framtiden.

Ärtor brukar man kunna direktså utomhus i omgångar det brukar ofta räcka med +7-10C i marken då man startar med sådderna.

Bör förkultiveras inomhus med start runt mars, ofta blir plantorna ganska klena första året + ibland är de klena även andra året så man kan ofta inte skörda förren efter ett par år vid sådd. Plantorna kan vara lite kinkiga med övervintringen men har man en väldränerad plats + ev. lite snötäcke brukar det funka bra.[color="#0000FF"]

myskmadra
Jag har lyckats bra med frösådd lök - jag har förkultiverat och inte sått direkt. Tomater tycker jag öht kräver mycket skötsel och
jag brukar inte få särskilt smakrika tomater, så jag har gett upp dem.
Purjo har jag provat på olika jordar och de tycks inte vara så kinkiga (dock försår jag alltid vilket inte mina kolonistgrannar gör)
Kinesisk gräslök tycker jag är svår att få att gro - har provat några gånger.
Ärter brukar jag lyckas hyfsat med. Smultron har jag inte provat.
Utifrån vad du berättar om dig själv föreslår jag dig att välja sättlök iställer för frösådd. Det finns också bra purjoplantor att köpa till billigt pris. Absolut skulle jag satsa på att så mangold och rödbetor! Inte så krävande (tycker jag) och smakar gott.
Och rucola, så små mängder men med några veckors mellanrum. Sallad kräver rättså mycket vattning.
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Kinesisk gräslök har ganska kortlivade frön, jag köpte mina hos runåbergs och de är ju en av få fröfirmor som testar grobarheten på fröerna innan de skickar ut dem till kunderna. Jag fick bra resultat av de fröerna och plantorna jag satte i växthuset medan jag funderade på om jag hade någon bra plats åt dem har vuxit och mått bra och har frösått sig för nu dyker det upp lite småplantor här och där.

Även bönor är lättodlade ifall man sår när marken blivit varm (+15C) det finns både höga och låga varianter, olika färger och olika sorter är olika snabba att bli klara så man kan hitta sorter som passar i stort sett varsomhelst i sverige.
jpl
Tack för svar längtar redan efter mina Garderners Delight!

Eftersom jag inte vill riskera att ta på mig för mycket jobb så satsar jag på sättlök och purjoplantor istället så slipper jag pysslet inne. Tog bort kinesisk gräslök och ”inomhus sallad” helt, men det lät lockande att ha det hemma på köksbordet i teorin.

Maken var inte beredd att släppa sina Brandywine, fast jag tror att de är för svåra för mig. Kan jag möjligen odla dem inomhus istället. Eller mot en södervägg (tegel) i lä?

Sen passar jag på att erkänna att jag inte har en aning om hur man tjuvar. Har hållit mig till busktomater för att slippa lära mig whist.gif Någon som orkar upplysa mig?
ingrid fuxwall
Tycker att du är förståndig som tar genvägen att köpa färdiga purjolökar - kostar inte mycket och för mig ger det en god skörd
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker inte att Brandywine är svårare än andra tomater men en solig vägg kan nog behövas ifall man inte har växthus.

Här hittas beskrivning på hur man tjuvar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon