Jag har äntligen flyttat till marklägenhet med tillhörande liten trädgård. Min svåraste utmaning denna sommar är att bestämma vad jag ska ha i min ena rabatt enligt den tjusiga ritningen nedan. Den är ca 2 x 2,5 meter. Jag funderar på att så småningom gräva ut den längs med häcken vilket jag har försökt rita smile.gif Jag är inte säker på vädersträcket men platsen är rätt så ljus. Sol framförallt på eftermiddagen och kvällen. Platsen är rätt så vindskyddad. Jag har tänkt göra en lite upphöjd bädd eftersom jag har hört att det ska ge växterna bättre förutsättningar pga bättre dränering och mer värme. Rabatten finns i Växjö vilket jag tror är växtzon 3.

Just nu står en plymspirea i hörnet mellan planket och huset. Den är alldeles för stor och klumpig för den lilla ytan så jag planerar att göra mej av med den. På andra sidan planket har grannen sin uteplats. Spirean har fyllt en funktion som insynsskydd och ljudisolering så när jag tar bort den skulle jag behöva ersätta den med någon annan växt som kan fylla samma funktion. Planket är drygt 150 cm högt. Jag vet inte om jag vågar plantera något som klättrar alltför mycket eftersom jag inte vet om grannen skulle uppskatta om växten klättrade in till honom. Är det någon som har nåt förslag? Jag har funderat lite på riddarsporre men vet inte om det skulle passa. Gärna får det vara något som växer snabbt så det är stort redan denna sommar.

Sedan ska det ju till andra växter. Jag satte tre höstannemoner i höstas och jag har sparat fänrikshjärta som förra ägaren hade planterat. Jag har tänkt att rabatten ska gå i färgskalan vitt, blått, lila, rosa. Gult och rött är absolut bannlyst smile.gif Jag är ny på detta med trädgård. Har bara haft balkong innan. Jag undrar även vilka kantskydd som passar till en upphöjd bädd. Jag hade tänkt att höja den kanske 10 cm eller nåt.

Jag är mycket tacksam för alla idéer och goda råd!
/Sofie