Jag letar efter råd för hur jag bäst odlar trillium, men hittar inget här. Är det någon som vet hur fröna och grodden skall behandlas?
Susa
Fröet ska helst direktsås utomhus på hösten, dålig grobarhet på lagrade frön. Ska man lagra fröna så bör de helst lagras fuktigt och svalt (i kylskåpet) och som sagt, så kort tid som möjligt.
oj då... men nu har jag beställda frön och tänkte så dem nu. Hur gör jag det bästa av situationen?
Susa
Så dem så snart som möjligt. Låt sådden stå inomhus ett dygn för att dra vatten och ställ sen ut dem så att de får en kylperiod. (ställ sålådorna i t.ex.en plastkasse och skotta snö över den om du har tillgång till det) Sen håller du tummarna att de ska gro när våren kommer. Det händer att man behöver ge en del "tjurigare" frön en kylperiod till så släng inte sådden för snabbt om inget kommit upp under våren.
Christer i Falköping
03-02-2008, 08:18
Även som färska kan trilliumfröer vara griniga, så låt krukan stå i några år innan du ger upp. Se bara till att den aldrig torkar ur.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.