noranettan
Ruskela förväxlas aldrig med de andra fyllda/halvfyllda rosa pimpinellerna. Den har sitt alldeles egna uttryck. Blomman är ~7 cm och "öppet" fylld. Den har många kronblad men är ändå öppen så man ser ståndarkransen. Knopparna är bulliga och jättefina, ja, hela busken är fin. Författaren till det finska pimpinellhäftet skriver att den får årsskott på upp till 2 meter. (min är inte där än) Hon funderar också över om det här ändå är en gammal sort ´Lady Hamilton´, som fanns till salu i St Petersburg fram till revolutionen. Oavsett vad den heter och varifrån den kommer så är det en av de finaste rosa pimpinellerna.

Det är den här rosen jag har i min signatur också. Anette
Mejal
Hej Anette
Jag vill bara tacka och uppmuntra dig att fortsätta med dina trevliga "dagens". Just nu är jag inte speciellt trädgårdsintresserad. Snön täcker marken ute och det är mörkt när man börjar jobba och mörkt när man slutar. Jag försöker bara att överleva.
...men "dagens" går jag alltid in och läser om och njuter av. Så du skall inte tro att de inte uppskattas bara för att jag inte orkar skriva svar...
Men nu såg jag på ICA att de hade plockat fram årets fröer. Det kanske ändå finns ett ljus i tunneln och det blir vår igen.
noranettan
Vad roligt att du uppskatter rosorna jag visar. Jag har 7 pimpineller kvar att visa, men sen räcker nog inte tiden att visa fler, så då kanske någon annan kan ta över. biggrin.gif
Kajsa
Så den rosen är det du har i signatur bilden. Namnet Ruskela svårt, man börjar genast tänka på liknande namn Ruskin, Rugspin, Rugelda ( även om det är rugosa rosor ) Vacker var den förstås rose.gif
renate
Visst är den vacker,och "bara" 7 kvar.Hoppas då att någom med många rosor tar över.Missar aldrig titta på dagens ros.Jag själv har inte på långa vägar så många sorter.
Christina i Taxinge~
Här är en till som tittar varje dag! smile.gif
Men jag orkar knappt logga in.....denna mörka, förfärliga "vinter" måste ta sluuuuuuut snart!! crying.gif

Tur då att du visar dina vackra rosor - tack!
Ruskela har jag och den är ungefär 2m här - en av de snyggaste pimpinellerna! Växer dessutom sammanhållet och fint.

CGB
Undrar om pimpinellrosen R. Ruskeala ha sitt namn efter orten Ruskeala i Karelen? någon som vet?
svennis
Hej! Jag hittade detta om det är någon hjälp.

http://www.simolanrosario.com/a-uudet-sivu...kela-pieni.html

ett bra häfte om pimpineller, står om Ruskela. Du får leta upp piimpinellhäftet.
Tryck på Kirjallisuus
http://puutarha.net/ruususeura/a-suomi/kehys.html

Jag har rosen.. smile.gif
CGB
Kärt barn..
tydligen har tyrkfelsnisse lyckats.
http://www.koillismaa.fi/puutarha/pensaat_pensasruusut.htm
noranettan
Det var ju en trevlig sida. Kanske du kan finska? Fick du svar på din fråga där? Är Ruskela och Ruskeala samma ros? I det finska pimpinellhäftet som är skrivet av Aila Korhonen ,och utgiven till hennes minne, så stavas rosen Ruskela. Berättta nu för en som är nyfiken.
CGB
Javisst kan jag finska. Det är nog säkert samma ros det är frågan om och namnskillnaden måste bero på ett tryckfel. Ruskeala låter i mina öron mera finskt än Ruskela. Ruskea= brun, -la=ändelse, som kan betyda 'ort, plats, läge eller liknande'. Ruskeala var tidigare en del av Finland men hör numera till vår käre granne i öster.se här

Däremot finns Ruskela i Vichtis vilken är en ort ungefär en timme med bil norrut från Helsingfors. Rosen Ruskela (och Olkkola) 'hittades' av Aila Korhonen i Laila och Lauri Henrikssons trädgård i Ruskela, Vichtis där också Aila Korhonen förekom. Enligt uppgift har rosen ändå tagit sig till Vichtis från östra Finland kanske via St Petersburg av Laila Henrikssons far som körde långtradare.

svennis
Historia är ju trevlig, tänk vad mycket man får genom ROSORNA
Jag som pratar med rosorna är det ju kul att ha något att säga var de koommer ifrån. Åkt lasbil.. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon